Gå til innhold

Intel Core2 6300 CPU, flaskehals?

Anathema

Anbefalte innlegg

Som topic sier. Jeg har nå bestilt meg ny PC, i hovedsak består denne av En Intel Core2 6300 CPU, Gforce 8800GTS og 2g Kingston Hyper X ram (Pc6400)

Spørsmålet mitt er om prossesoren vil bli en stor flaskehals i dette oppsettet? Det skulle vell være litt overklokkings muligheter med denne prossesoren etter hva jeg forstår. Hovedkortet mitt er forøvrig et Asus P5B De-Deluxe (litt usikker på om dette er det eksakte navnet) Og jeg har planer om å kjøre på vanelig boxed vifte. Meninger om dette?

På forhånd takk! :]

Edit: Tror det er http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=321774 dette hovedkortet..

Endret av Jerix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som topic sier. Jeg har nå bestilt meg ny PC, i hovedsak består denne av En Intel Core2 6300 CPU, Gforce 8800GTS og 2g Kingston Hyper X ram (Pc6400)

Spørsmålet mitt er om prossesoren vil bli en stor flaskehals i dette oppsettet? Det skulle vell være litt overklokkings muligheter med denne prossesoren etter hva jeg forstår. Hovedkortet mitt er forøvrig et Asus P5B De-Deluxe (litt usikker på om dette er det eksakte navnet) Og jeg har planer om å kjøre på vanelig boxed vifte. Meninger om dette?

På forhånd takk! :]

Edit: Tror det er http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=321774 dette hovedkortet..

7689741[/snapback]

tror at cpu´en skal greie å "takle" skjermkortet rimelig greit, men du kommer nok til å hente ut flere krefter fra det hvis du klokker cpu litt :roll:

ps: hvis jeg var deg ville jeg klokket begge deler, altså både cpu og skjermkort :tease:

Lenke til kommentar

Jeg har min 6300 kjørende på 2,8 ghz uten problemer på boxedkjøleren uten at det har vært noe stress å komme dit. Kommer ikke lengre pga minnet. For spill ahr skjermkortet mye mer å si enn prosessor og 6300 er faktisk ganske oppegående i uklokket tilstand også.

Lenke til kommentar
Oi 2,8 Ghz, det synes jeg var bra. Hva slags hovedkort og RAM har du?

Jeg har ingen erfaring med å skru ned Volt på CPU, når jeg har klokket tideligere har jeg kun klokket med FSB.

7700257[/snapback]

2,8 er ikke noe sånn helt strålende. Disse cpuene kan gå over 3 ghz og mer uten ekstra kjøling hvis du har riktig chip. Min er stabil på stock spenning, annet enn på minnet hvor jeg bruker 2,1 Volt. Hovedkortet er et abit AB9 pro, som ikke er kjent for å være en spesielt god klokker, men etter en bios oppgradering løsnet det (kom ikke over 300 mhz fsb på tidligere bioser). Rammen er Cosair TwinX 5400 1024*2

Lenke til kommentar
Du kan nok klokke litt med boxed kjøler også, bare sette ned volten litt, så begynne forskiktig, bare passe på at temperatuen ikke blir så veldig høy.

7690814[/snapback]

Sette spenningen "ned"? Om man skal klokke CPU er det som regel ingen god ide. Man skrur den opp for å forsikre stabilitet. Men med Core 2 Duo kan man ofte komme langt uten å gjøre noe som helst med den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...