Gå til innhold

Program til å finne %THD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bakgrunnstøy er ikke forvrengning, det er støy. Forvrenging vil si en endring av signal-karrakteristikken mellom inn og utgang, hvis støyen finnes i lydkilden er det ikke snakk om noen endring av signalet.

Nivået kan du måle med et hvert lydprogram med nivåindikatorer, da er det bare å spille av et område uten annen lyd og lese av 'støygulvet' i db i forhold til maxstyrke.

CoolEdit pro har et par gode funksjoner for analysering og fjerning av bakgrunnslyder, men jeg vet ikke om gratisutgaven inkluderer disse.

Lenke til kommentar

Det er ikke støygulvet jeg vil måle. Det er de frekvens-toppene som ikke skal være der jeg vil måle.

F.eks er det en topp ved 100MHz og en ved 150MHz (+ noen flere) Toppene er langt mindre enn den ved 50Hz, men også langt høyere enn støygulvet. Jeg vil måle hvor mye disse toppene utgjør i forhold til den på 50Hz.

F.eks hvis jeg vet hvor mange Watt (eller db i en gitt avstand) 50Hz-toppen tilsvarer så vil jeg finne ut hvor mange watt (eller db i samme avstand) som utgjøres av de andre toppene.

Jeg har prøvd Steinberg Wavelab 4.0 . Det fungerer fint til FFT-analyse slik at jeg får opp frekvens-toppene, men nå vil jeg altså ha %THD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...