Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har fått inkasso krav på 3kr og 290 i gebyr


MrAce

Anbefalte innlegg

Har fått ett inkasso krav..

Grunnlaget var opprinnelig ca 200 kr...

Det ble betalt, men over fristen.

Fikk nå på nyåret ett krav på 293kr.

Der de hadde sendt meg inkasso for 3kr i renter og 290 i gebyr.

 

Dette må det da være en lov mot?

 

Har lest Inkassoloven, men der står det da ikke noe jeg forstår helt..

 

Setter stor pris på alle inspill..

 

Mvh Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo bare latterlig!

 

men dem 3kronene, betalte du bare 197kr da?

7690048[/snapback]

 

 

Nei jeg betalte 200kr, men siden jeg betalte en uke eller to for sent..

Har de regnet 3kr i renter og de har krevd ett inkasso gebyr på 290kr i tilleg til de 3kronene i renter.

 

Så jeg mener att dette burde være ulovlig?

 

 

På forrhånd takk for alle svar.

 

-Marius

Lenke til kommentar

Pleier det ikke komme en purring med purregebyr før slike ting går til inkasso?

EDIT:Purring er visstnok "frivillig" etter det jeg har lest.

 

Uansett så trodde jeg slike ting forløp slik at inkassokravet ikke er gyldig dersom du ikke har fått regning på beløpet.

 

Dvs. at hvis ikke du har fått en regning på de 3 kronene på et eller annet vis vil de ikke kunne ta det til inkasso før du har fått mulighet/blitt opplyst om at du skal betale de 3 kronene.

 

Dersom det står oppgitt at rente påløper fra forfall av den opprinnelige fakturaen på den opprinnelige fakturaen er jeg mer usikker. Men med slik rente og slike gebyrer ser jeg at dette beløpet fort kan bli endel større dersom saken ikke blir løst.

 

Som sagt, ikke ta dette for fast fisk, det er bare inntrykket jeg har av måten det skal fungere på.

 

 

Det står ikke svar på spørsmålet ditt her, men kan uansett være grei lesing:

Forbrukerrådet

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet skal det sendes betalingspåminnelse X dager etter forfall. Etter forfall på betalingsvarselet skal det igjen gå X antall dager før evnt. 2.betalingsvarsel (varsel om inkasso) sendes. Etter forfall på det sistnevnte skal det gå X antall dager før kravet eventuelt oversendes til inkasso.

 

Husker ikke antall dager (X), men lurer på om det er 5 eller 7 dager det må gå mellom hver gang..

 

Kom foresten inkassokravet fra et inkassobyrå eller det opprinnelige firmaet?

Lenke til kommentar

Beklager, jeg tror ikke jeg har forklart godt nokk.

Det hadde blitt oversendt inkasso, men en varsel om at den måtte betales for å unngå retslig inkasso.

 

Jeg betalte den, ca 7-14dager forsent.

 

Så mottar jeg en NY regning fra inkasso selskapet på 293kr (det var 292 komma ettellerannet)

 

Der de 2 komma ettellerannet kronene er renter på den første regningen, og 290kr var gebyr for å innkreve rentene.

 

Så beklager att jeg ikke har forklart godt nokk.

 

Det er Intirium Justisia eller noe slik (har ikke regningen her forran meg) som har stått for inndrivelse av pengene.

 

Mvh, Marius

Lenke til kommentar

Her fant jeg en spørsmål/svar-greie som virker lignende din sak:

 

Forbrukerrrådet

 

Håper den er til hjelp.

 

Den sier:

Tidligst 14 dager etter betalingsfristen kan det kreves gebyr for purring. Hvis du har betalt regningen på den første sendte regningen før det har gått 14 dager fra forfall, skal du ikke betale noe gebyr. Du kan likevel avkreves forsinkelsesrente på 8,25 prosent årlig rente av kravet.

 

Så da håper jeg at dine 7-14 dager ihvertfall ikke er mer enn 14 dager.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tipper du har fått inkassovarsel på 200+55? så har du betalt 200 til firmaet du skyldte penger 1-2 uker etter fristen på inkassovarsel. I mellom tiden har inkassofirmaet sendt ut en betalingsoppfordring på 200+ 280 i gebyr + 2-3 kr rente.. Så får de beskjed fra firmaet du har handla hos at du har betalt 200 kr.. Så sender de deg en giro på 283 kr.. (inkassogebyr + renter..)

 

Fullt lovlig og helt etter inkassoloven..

 

 

De har ihvertfall ikke beregna inkassogebyr ut fra renter..

 

Inkassogebyret skal maks vere 280/350(U/M Mva) på krav under 1250. Gebyrene dobbler seg 28 dager etter Betalingsoppfordring er sendt ut..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...