tunefish Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Har ei venninne som har fått ødelagt hovedkortet på sin ASUS laptop, og hun fikk høre av "reparatøren" at dette nesten ville bli like dyrt som å kjøpe ny bærbar. Er dette sant? Jeg har forsøkt å finne noen webshopper eller bruktmarkeder som selger hovedkort til laptop, men uten hell. Noen som evt kan hjelpe meg i riktig retning? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 ett hovedkort passer (som regel) kun til en bestemt modell av bærbar og dermed er det ikke noe marked for annet enn OEM-produksjon av hovedkort til bærbare. Dermed er det bare gjennom ASUS selv eller serviceverksteder tilknyttet ASUS du kan få tak i dette (du KAN være heldig å finne noe på ebay, vel og merke). Nytt hovedkort koster x antall tusen, kanskje ikke like mye som en ny bærbar, men mest sannsynlig såpass mye at det absolutt ikke vil lønne seg om det ikke dreier seg om en relativt ny og kostbar pc. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Sjekk ut ebay.com En kompis av meg fant ett Compaq hovedkort til sin laptop og fikk den fikset på den måten. AKIRA Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 10. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2007 Takk for svar! Den kosta vel 6-7000 for ca et år siden, så nå ligger den kanskje rundt 4000,- i verdi eller noe. Så med serviceutgifter og alt i tillegg, så ser det kanskje mørkt ut med tanke på lønnsomheten med å skifte hk... :/ Jaja, jeg skal bringe beskjeden videre. Thanx anyway! Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Ikke for å skuffe eller noe sånt, men laptoper taper seg enormt i verdi... Du kan ikke vente å få mer enn 50% av kjøpsprisen for en 1 år gammel laptop. -C- Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Har han her "reperatøren" peiling da? Kan være noe annet da. Kjipt å hive pcen uten å være helt sikkert da. Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 10. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2007 Ikke for å skuffe eller noe sånt, men laptoper taper seg enormt i verdi... Du kan ikke vente å få mer enn 50% av kjøpsprisen for en 1 år gammel laptop. -C- 7690294[/snapback] For da forsvant plutselig hele poenget mener du? Les heller hva saken dreier seg om istedet for å slenge med prislapp-leppa. Om den så bare er verd 100,- så er jo poenget isåfall enda klarere at det ikke er verdt å levere den til rep, som var det spørsmålet dreide seg om. Har aldri vært snakk om å selge pc'en... fnatt.... Har han her "reperatøren" peiling da?Kan være noe annet da. Kjipt å hive pcen uten å være helt sikkert da. 7690573[/snapback] Han har rykte på seg for å være en dyktig kar ja, og siden vi attpåtil kjenner han så regner jeg med han har gjort en dugelig innsats for å finne eventuelt andre feilkilder. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Mente ikke å slenge med noe. Det var du som kom innpå det med prisen. Og når det gjelder laptophovedkort generellt. Hovedkortet _er_ laptoppen. Å bytte hovedkort på en laptop blir egentlig feil... det du gjør er å finne et passende chassis til et fungerende hovedkort Men hvis du kunne nevnt modellnummer etc så kunne man sikkert vært behjelpelig med å finne evt. kilder til et pent brukt hk. -C- Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Det er jo ikke verre enn at du sender Asus support en epost og spør om de har HK tilgjengelig da. Om det er en slags Nordisk, eller enda bedre Norsk Asus support avd. så send eposten til de. Si i fra her hva de sier da. Er litt interessant det der med tilgjengelighet på slike deler. Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 24. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2007 Etter mye leiting og surring ga vi tilslutt opp. Ble visst ny laptop istedet. Utrolig kjipt egentlig, for det eneste som var galt med den, var at den ikke ville lade. (Nei, var ikke laderen det var noe galt med.) Lenke til kommentar
02tom Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Etter mye leiting og surring ga vi tilslutt opp.Ble visst ny laptop istedet. Utrolig kjipt egentlig, for det eneste som var galt med den, var at den ikke ville lade. (Nei, var ikke laderen det var noe galt med.) 8013052[/snapback] Er skaden selvforskyldt eller? ellers må det gå ann å reklamere evt bruke garantien på produktet. Lenke til kommentar
ojoj Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Eller kanskje eventuelt innboforsikringa ville ha dekket dette... Men er vel en stor egenandel igjen da så... Lenke til kommentar
mandela Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Det er mulig å få den på innbo ja, "en jeg kjenner" fikk nok % av summen for en 3 år gammel bærbar til å kjøpe en ny faktisk. Kan lønne seg å sjekke opp innbo vilkårene eller annen forsikring. Ellers, hvorfor koster hovedkortene til laptop så mye er mitt spørmål. Lenke til kommentar
Gega Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Grunnet til at hovedkort til bærbare er så dyr kommer nok ene og alene av at det produseres så lite av de forskjellige type hovedkort i forhold til stasjonære selvbygger datamaskiner som produseres i hopetall. om du skulle kjøpt hovedkort til en stasjonær, f.eks dell eller compaq så tror jeg jaggu den også hadde kostet endel. ikke riktig så mye som til en bærbar men dog... når det gjelder bærbare pc?er så er så utrolig mange typer, former og forskjellige oppsett...så det er ikke rart at det blir dyrt å kjøpe deler til dem.. Jeg er selv på utkikk etter hovedkort til min defekte cl56 men det skal vise seg å ikke være så lett det heller....Whitebox er konk så der er det ikke mere å hente.... Gega Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 24. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2007 Skaden var selvforskyldt ja, hun mistet den i bakken. Ellers hadde vi jo selvsagt sendt den i retur! Jeg fikk "vraket" av den gamle for å se om jeg kunne få gjort noe med den, men siden reparatøren ikke klarte det, skal det vel litt til om jeg klarer det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå