Chocker Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Jeg lurer på hvilke rettighet og informasjon en person kan få hente ut fra et salgsfirma på nett hvor en annen person har opprettet en konto i ditt eget navn. Må man virkelig via Politiet, anmeldelse og hele greia for å hente ut feks IP på den personen? Jeg hører ofte om nettbutikker som idag ikke har noen kontroll på det området, der oppretter folk fake opplysninger og bestiller varer. Deretter kan personen så velge et fritt postkontor eller leveringsadresse, og mange sjåfører sjekker ikke ID på kjøperen. Regningen ligger i pakken, eller blir sendt hjem til pårørende! Blir pakken uavhentet, så får også pårørende regningen for uavhentet vare+gebyr. Jeg mener at en person som da kan bevise sitt sanne seg, enten via registrert e-mail eller navn og adresse, bør da få opplysninger om seg selv og innholdet på den konto? Norge og komplett i et nøtteskall!! Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Jeg lurer på hvilke rettighet og informasjon en person kan få hente ut fra et salgsfirma på nett hvor en annen person har opprettet en konto i ditt eget navn. Må man virkelig via Politiet, anmeldelse og hele greia for å hente ut feks IP på den personen? 7688473[/snapback] Ja. Og selv ikke da har du noen rett til å få utlevert IP-adressa. Jeg hører ofte om nettbutikker som idag ikke har noen kontroll på det området, der oppretter folk fake opplysninger og bestiller varer. 7688473[/snapback] Uten elektronisk identifikasjon som kan sjekkes gjennom en kortleser og valideres mot folkeregisteret så er det umulig å ha noe særlig kontroll på om folk bestiller i falsk navn. Men jeg regner med at du kan ringe Komplett og si at du aldri har bestillt det du har fått for så å be postkontoret sende pakken tilbake. Jeg mener at en person som da kan bevise sitt sanne seg, enten via registrert e-mail eller navn og adresse, bør da få opplysninger om seg selv og innholdet på den konto? Norge og komplett i et nøtteskall!! 7688473[/snapback] En konto som utgir seg for å være din, men som er registrert uten ditt samtykke tror jeg ikke du har noe rett på. Om det ikke er du som har registrert den så har du uansett ikke krav på å få utlevert ip-adressa som den ble registrert fra. Dette er en politisak. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 (endret) Regningen ligger i pakken, eller blir sendt hjem til pårørende! Sender Komplett pakker med faktura i pakken? Endret 15. januar 2007 av gorber Lenke til kommentar
Chocker Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 De har vel sluttet med akkurat det nå vil jeg tru... Men han jeg snakket med hos dem, han kom med noen helt utrolig utsagn som jeg ikke trudde var mulig i et så hitech år som 2006. Uannsett om vedkommende får regningen hjem eller i pakken, så vil jo aldri "tyven" slite akkurat. Men den greia der er ok nå, men den som er berørt av slikt, vil fortsatt få en regning hjem for "uavhentet" pakke. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Det er en risiko så lenge nettbutikkene tilbyr noe annet enn kontan betalig ved hjelp av kort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå