snillekim Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 I dag bruker man GPS. Hva er meningen med kartkjøring da? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 I dag koster GPS. Meningen kan blant annet være å spare penger. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Lærte strengt talt ikke NOE på kartkjøringa når det gjelder den boka. Han sa stedet vi skulle til, jeg så bakerst i boka fordi det er oftest at slike ting står der. Når jeg fant stedet var det lett å finne fram til kartet, for så å kjøre. Jeg kunne lært langt mer ved å bare ta 10 minutter gjennomgang av boka på langkjøringsteoritimene. Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 I dag koster GPS. Meningen kan blant annet være å spare penger. 7804326[/snapback] lol.. håper ikke det var seriøst ment... :!: Man får nå en fullt brukbar gps til helt ned i 1009 lappen (kampanjer), og da blir det litt peng spart vi jeg si! Lenke til kommentar
gxi Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Litt synd når GPSen dør en dag.. plutselig står man der og skjønner ikke bærer av hvor man skal kjøre Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Man trenger som regel ikke GPS/kart med mindre man kjører lange bilturer eller bilferie, og det er mange som ikke gjør dette mere enn 1-2 ganger årlig. Da er det ingenting i veien med å bruke kart istedet for GPS. Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 (endret) Man trenger som regel ikke GPS/kart med mindre man kjører lange bilturer eller bilferie, og det er mange som ikke gjør dette mere enn 1-2 ganger årlig. Da er det ingenting i veien med å bruke kart istedet for GPS. 7804591[/snapback] Men poenge er at det er bedre at man får bruke de pengene på å kjøpe GPS en å "lære" og kjøre etter kart mot blod betaling... For og lære å kjøre etter kart trenger man ikke å kjøre bil. Kan jo uannsett ikke sitte å glo i boka mens man kjører. Kartlære er greit nok, men de kunne begrenset det til en teoritime. Alt annet bunner bare i at kjøreskolen er grådige etter pengene dine. Endret 26. januar 2007 av Blacki Lenke til kommentar
hanvar Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Som tidligere nevnt - det er IKKE kjøreskolene som har bestemt at det skal kjøres karttur. Dette er bestemt av myndighetene. Ellers har dere nok misforstått betraktelig dersom dere tror at målet med turen er å kjøre etter kart. Les hva som egentlig er målet med turen, omfattende mål som ikke har så mye med lesing av kart å gjøre. Dere som mener at det var lett å kjøre denne 4t turen, bør være fornøyde med dere selv. Dette betyr at dere er på ett høyt nivå, at målene er nådd og at dere er klar for førerprøve. Du og kjørelæreren har sammen gjort en god jobb. Husk at kartturen (som ikke heter karttur når man leser læreplanen - er bare noe den blir kalt) er det siste man gjør før førerprøve. Det er heller ingen problem å bruke GPS dersom man ønsker dette. For jeg sier igjen - målet er ikke å bli flink til å lese kart. De fleste skolebiler har GPS i dag, ofte brukes denne slik at sensor skal kunne lese speedometeret. Men det er ikke så veldig mange som klarer å bruke GPS en riktig.. Lenke til kommentar
DoReMi Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Min sønn tok lappen igår, og han har aldri hørt om kart kjøring! Han tok forsåvidt glattkjøring å langkjøring hver for seg! Mørkekjøring fikk han inkl på obligatorisk kurset som alle må ha før de kan begynne øvelsekjøre! Her er det 960,- pr dobbeltime! Lenke til kommentar
gxi Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Det er inkludert det som kalles "langkjøring" sånn offisielt sett. Da jeg tok det bare kjørte vi en strekning på tredje dagen, ikke noe kart eller noe. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Kartkjøring er idioti, men i følge min kjørelærer måtte jeg gjennom det. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) Hvorfor tok dem ikke langkjøring og kartkjøring i en time som hadde samme pris som langkjøring. Starter langkjøringen ved å finne fram til stedet de skal kjøre. Så kjører eleven mens han følger skilt og lignende. Eleven kjører like lenge som langkjøringen varer samt at han får kartkjøring mens han holder på. Pengekåte folk sier nå jeg... Endret 2. februar 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
V-by Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 enig bruktbilen... er sikker på at jeg hadde nesten to langkjøringer, ene gangen skulle jeg følge en veibeskrivelse/kart greie, og andre gangen skulle jeg bare kjøre til et visst sted. Var litt morro på kar turen, da vi holdt på å snø ned, da vi kjørte feil Stengt vei, og vi måtte ta en side vei, kjørelærern min ikke var kjent i, og det var skikkelig snøstorm, så bare et par meter foran, timen tok 1 time lenger enn den skulle, men heldighvis betalte jeg timen på forhånd Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Jeg hadde kartkjøring inkludert i den siste langkjøringa og det var 2 uker sia Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Du betalte vel ikke noe mer? :O Flott at enkelte skoler tenker på slike måter. Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Tja, blei nå 5000 for hele langkjøringa, så jeg syns det var nok :O Tilsammen tilsvarte det 8-9 kjøretimer + 2 timer med teori. En av kjøredagene var t.o.m. på en lørdag.. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 (endret) Hva er det som er påbudt (av loven) å ta på kjøreskolen? - Trafikalt grunnkurs + mørkekjøring - 1 time veiledning med kjørelærer (mellom trinn 2 og 3) - Sikkerhetskurs på bane ("glattkjøring") - Enda 1 time veiledning med kjørelærer (mellom trinn 3 og 4) - Sikkerhetskurs på vei ("langkjøring") Alt annet er frivillig, også kartkjøring (annet enn det som eventuelt er inkludert i langkjøringen). Ellers finnes denne infoen på websidene til Statens Vegvesen. De har nettopp pusset opp ta-lappen-seksjonen på sidene sine såvidt jeg kan se så kan være verdt det å ta en kikk, også om du har sett der før EDIT: Obligatorisk er visst ikke det samme som påbudt Endret 4. februar 2007 av A-Jay Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Pappa har sjekka det har iogmed at jeg skal ta lappen i november, og begynne med kjøretimer o.l. til sommeren. Kjøreskolene har mye som er obligatorisk, og dette blir jo ganske dyrt for alt sammen. Forskjellige kjøreskoler har faktisk forskjellige ting som er obligatorisk, og da finner man ut at det er noe av det som ikke er nødvendig. Lovverket sier noe annet, for de sier hva som er påbudt, mens kjøreskolene sier hva som er obligatorisk. Obligatorisk betyr altså ikke påbudt. Når jeg har funnet ut hva som er påbudt skal jeg skrive det her, så andre også kan nyte godt av billig bil lapp. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Tror dere misforstår dette med obligatorisk. Det er bare noen få timer som reglene sier at skal vare så lenge og inneholde noe spesielt. Læreplanen legger imidlertid opp til en mengde emner elever skal kunne før de kan kjøre opp, og kjøreskolene har ikke lov til å godkjenne dem som ikke kan dem godt nok. Siden det er opp til kjøreskolene å legge opp opplæringen i disse emnene, vil det slå ut litt forskjellig fra skole til skole. Sansynligvis sniker noen skoler seg under minimumsgrensen for hva planen legger opp til, og tillater dermed elevene å kjøre opp med få timer, mens andre legger seg godt innenfor og gir en bedre opplæring som tar lenger tid. Lenke til kommentar
hanvar Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Hva er det som er påbudt (av loven) å ta på kjøreskolen?- Trafikalt grunnkurs + mørkekjøring - 1 time veiledning med kjørelærer (mellom trinn 2 og 3) - Sikkerhetskurs på bane ("glattkjøring") - Enda 1 time veiledning med kjørelærer (mellom trinn 3 og 4) - Sikkerhetskurs på vei ("langkjøring") Alt annet er frivillig, også kartkjøring (annet enn det som eventuelt er inkludert i langkjøringen). Ellers finnes denne infoen på websidene til Statens Vegvesen. De har nettopp pusset opp ta-lappen-seksjonen på sidene sine såvidt jeg kan se så kan være verdt det å ta en kikk, også om du har sett der før EDIT: Obligatorisk er visst ikke det samme som påbudt 7873023[/snapback] Obligatorisk kjøring er det som alle etter loven MÅ ha for å få førerkortet. Det dere kaller kartkjøring er obligatorisk for ALLE, samme hvor i landet man tar førerkortet. Denne turen er en del av sikkerhetskurset på veg. Dett er ett 13t kurs som inneholder 4t teori og 9t kjøring. (fordelt på 5t langtur og 4t karttur) Dersom noen ikke kjører denne turen er det kjøreskolen som tar betalt for en tjeneste dere ikke får. Med andre ord - kartkjøring er obligatorisk/påbudt!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå