Gå til innhold

Hva kan kjøreskolen pålegge deg å ta av timer?

Dux ducis

Anbefalte innlegg

Jeg er i trinn 4 av opplæringen nå. Jeg skal gjennom mørkekjøring (fullført), glattkjøring, landeveiskjøring, forbikjøring og kartkjøring. Jeg lurer på om jeg kan sette ned foten og si at kartkjøring vil jeg ikke ha? De andre virker ganske så logiske og jeg har forståelse for at jeg må ha dette.

Må bare si at jeg er meget frustrert over kjøreskolene. De kan for eksempel ikke kombinere forbikjøring og langkjøring for å spare på kostnader. Vet ikke hvordan prisene er rundt i landet, men jeg betaler 1000 kr for en dobbelttime (en time og førti fem minutter).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var dyrt. Jeg hadde langkjøring, gattkjøring og forbikjøring på samme dag jeg. Nå kjøpr jeg en pakke da så hadde ikke lønnet seg for skolen og fordele det ut på flere tilmer. Jeg hadde ikke noe som het kartkjøring!??! Eldri hørt om heller.

Mulig det er noe nytt som må tas, det kommer jo nye ting hele tiden

Lenke til kommentar
Etter reglene skal de vel egentlig pålegge deg så mye de synes du trenger for å bli god nok.

7688523[/snapback]

Nei de kan ikke pålegge deg ting som ikke er krevd av reglene.

Når du har tatt det obligatoriske kan du kjøre opp om du vill, selv om du kanskje ikke er god nok

Lenke til kommentar

Poenget er jo uansett at du skal være god nok til å klare deg i trafikken alene. Ikke å spare mest mulig penger.

Nå er det evigheter (10 år) siden jeg tok lappen, men langkjøring var noe sånt som 1,5 times tur (kjørte hjem til meg selv fra byen jeg gikk på skole i) og det var 2 elever i bilen, hun andre kjørte tilbake. Kartkjøring må være noe nytt, men er sikkert praktisk for kjøring i store byer som Oslo?

Vi hadde separat forbikjøringstime med 2 biler også.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Nei de kan ikke pålegge deg ting som ikke er krevd av reglene.

Når du har tatt det obligatoriske kan du kjøre opp om du vill, selv om du kanskje ikke er god nok

I følge reglene skal man være "god nok" før de forskjellige trinnene regnes som gjennomførte. Så vidt jeg forstår må de være gjennomført før man kan kjøre opp, men akkurat hvordan reglene for det virker har jeg ikke funnet ut av.

Lenke til kommentar

Må bare si jeg er så ufattelig glad for at jeg ble ferdig med lappen før alle de nye reglene kom. Jeg tok landeveiskjøring, forbikjøring og glattkjøring på en dag, aldri hatt noe kartkjøring. betalte 430,- per time og fikk kjøre rundt i en meget fin Jaguar X-type (ikke den feteste jaguaren akkurat, men den hadde nok utstyr til å greie seg en uke på månen).

Lenke til kommentar
Man må igjennom 2 obligatoriske veiledningstimer, og dersom sjåførlærer synes du presterte dårlig på disse timene kan han på en måte pålegge deg flere timer, enten privat eller med kjørelærer for å bli bedre. Det er jo den eneste måten.

7799456[/snapback]

Ingen kan pålegge deg timer du ikke vil ha! Kjøreskolen kan nekte deg å kjøre opp i deres bil (du må altså bytte kjøreskole) eller de kan be trafikkstasjonen om hjelp til å vurdere om du er god nok til å kjøre sikkerhetskurset på veg. Siste alternativ er å la deg kjøre opp for å stryke. Lærere liker normalt ikke å ta denne siste varianten, men det hender at vi gjør det likevel. Dette hvis det er eneste måten en elev forstår at han/hun ikke er god nok til å bestå en førerprøve. Da er det normalt nok med en stryk, de fleste forstår da at de trenger mer trening.

Men pålegge noen kjøring de ikke ønsker kan ingen gjøre. De fleste elever er heldigvis så oppegående og fornuftige at de selv skjønner at de ikke er gode nok til å få kjøre alene.

Lenke til kommentar

De burde heller fokusert mye mer på f.eks stoppe lengde ved bremsing og andre ting som gikk mer på sikkerhet.

Når man er fersk på veien så er det vel noen de største problemene som å bedøme avstand, fart ved forbkjøringer og utkjøring på forkjørsvei mm.

kartkjøring høres helt merklig ut.

Konsekvenser av feilvalg burde man heller brukt den tiden til...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...