pipati Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Jeg bruker idag Telenor ADSL og er misfornøyd med kvaliteten. Mister ADSL forbindelsen altfor ofte. Jeg har 5 pc'er i mitt nettverk, men har ikke bruk for veldig kraftige linjer da disse stort sett brukes til vanlig surfing, litt MSN etc. Har GET kabel-TV, og tenkte jeg kunne bytte til deres bredbånd også. Men de hevder at jeg kun får lov til å koble 4 PC'er til internett via deres bredbånd, og for å få lov til det, må jeg kjøpe et av de to dyreste abonnementene. På de abonnementene som er billigst får jeg bare lov til å koble opp 1 PC. Hos Telenor får jeg bare en IP adresse, men jeg bruker en router/DHCP server til å splitte trafikken i mitt nett, slik at vi deler denne forbindelsen. Er det ikke mulig å gjøre det samme hos GET? Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Ser ikke noe problemer med å knyte til en switch. Du kunne jo spurt dem det samme spørsmålet. kansje problemet ligger i ruteren som du får fra dem. 1 uttak. 4 uttak på den dyrere. kansje en inkompetent selgr.? Lenke til kommentar
etcreature Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Vet at UPC (Chello) tidligere hadde denne "begrensningen" i sine billigste abonnementer, men trodde Get hadde fjernet tullet når de tok over. Uansett er det ikke noe problem å sette opp en switch og dele signalet. Men dersom Get "oppdager" det, vil det kvalifisere som kontraktsbrudd... Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Har satt opp routere hos 2 UPC/GET abonnenter og det har ikke vært noe problem. Kan ikke helt skjønne hvordan de kan se hvor mange PC'er som befinner seg bak den? Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Har satt opp routere hos 2 UPC/GET abonnenter og det har ikke vært noe problem. Kan ikke helt skjønne hvordan de kan se hvor mange PC'er som befinner seg bak den? 7688443[/snapback] Iogmed at en Switch ikke har DHCP server innebygget vil du nok bare få en maskin på nett med de billigere abonnementene, mens en router (trådløs eller ei) har DHCP innebygget og dermed bare trenger en "ekte" IP. Hvordan det er i forhold til kontraktsbetingelser skal ikke jeg gå innpå. Cobos Lenke til kommentar
pipati Skrevet 10. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2007 Takk for hurtige svar. Ser ut til at jeg kan bruke en router/dhcp server i mitt nett for å dele linja alikevel da. Jeg har sent en mail til GET for å finne ut om det er lov ihht kontrakten. Lenke til kommentar
Phalanx Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 (endret) et at UPC (Chello) tidligere hadde denne "begrensningen" i sine billigste abonnementer, men trodde Get hadde fjernet tullet når de tok over. Get Easy 1 maskin Get Light 1 maskin Get Classic 1 maskin Get Plus 3 maskiner Get Ultra 4 maskiner Get Extreme 4 maskiner Tilgang til flere maskiner gis ved at du får tildelt inntil 4 dynamiske IP-adresser. (men dette løses jo som sagt enkelt med en switch) Det er heller ingen som har tatt over noe, de har bare bytta navn.. Endret 10. januar 2007 av Phalanx Lenke til kommentar
joschram Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 et at UPC (Chello) tidligere hadde denne "begrensningen" i sine billigste abonnementer, men trodde Get hadde fjernet tullet når de tok over. Get Easy 1 maskin Get Light 1 maskin Get Classic 1 maskin Get Plus 3 maskiner Get Ultra 4 maskiner Get Extreme 4 maskiner Tilgang til flere maskiner gis ved at du får tildelt inntil 4 dynamiske IP-adresser. (men dette løses jo som sagt enkelt med en switch) Det er heller ingen som har tatt over noe, de har bare bytta navn.. 7689790[/snapback] Du løser det absolutt ikke enkelt med en switch. Du må ha en ruter. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 (endret) Jævla tett måte Get har definere dette... bytt ut ordet "maskin" med "Offentlige IP adresser" så gir det en tanke mer mening. Bruker du en av de som tillater kun "1 maskin". Sett opp en ruter, problem løst. Endret 10. januar 2007 av Wabby Lenke til kommentar
pipati Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Jeg har sent en mail til GET for å finne ut om det er lov ihht kontrakten. 7688573[/snapback] Har fått svar fra GET. Det er egentlig ip adresser de mener. Det er ikke kontraktbrudd å henge en router på denne for å dele forbindelsen mellom flere PC'er. Lenke til kommentar
StormKnight Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Kjøp deg en NAT ruter, problem solved... Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Jeg skjønner ikke problemet. GET er jo ikke den eneste leverandøren som begrenser antall IP'er de deler ut. Svært mange gir kun ut en, så da må ("må") man ha router uansett for å få flere maskiner på nett. Om du har to eller 254 maskiner bak denne routeren har de ingenting med. Lenke til kommentar
Simm Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Det bør nevnes at Get krever at du bruker deres mailserver for å sende mail..dvs at du må sette utgående server til smtp.chello.no for å kunne sende mail hjemmefra, mens hvis du har med laptopen på jobben må du forandre utgående mailserver til den du har til "vanlig". Dette gjelder selvfølgelig ikke hvis du bare bruker mailtjenesten du får fra Get. Dessuten er det en bregrensning på størrelse på vedlegg hos Get som er på 8 mega. Større vedlegg får du ikke sendt. Disse tingene er nok til at jeg (som er Get-kunde på bredbånd) vurderer sterkt å finne en annen leverandør.. mvh Simen Endret 11. januar 2007 av Simm Lenke til kommentar
Spursen Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Jeg bruker idag Telenor ADSL og er misfornøyd med kvaliteten. Mister ADSL forbindelsen altfor ofte. Jeg har 5 pc'er i mitt nettverk, men har ikke bruk for veldig kraftige linjer da disse stort sett brukes til vanlig surfing, litt MSN etc. Har GET kabel-TV, og tenkte jeg kunne bytte til deres bredbånd også. Men de hevder at jeg kun får lov til å koble 4 PC'er til internett via deres bredbånd, og for å få lov til det, må jeg kjøpe et av de to dyreste abonnementene. På de abonnementene som er billigst får jeg bare lov til å koble opp 1 PC. Hos Telenor får jeg bare en IP adresse, men jeg bruker en router/DHCP server til å splitte trafikken i mitt nett, slik at vi deler denne forbindelsen. Er det ikke mulig å gjøre det samme hos GET? 7688368[/snapback] hæ? dette er helt nytt for meg.. De har vel ikke noe med hva du bruker nettverket du har betalt for å koble deg opp på... Kjøp en 8 ports switch på Clas Ohlson og koble ivei!! Vi bruker GET nå, og vi har minimum 4 pc`er tilkoblet 24/7 Dette er fullt lovlig Lenke til kommentar
Ekorre Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Lykke til med å dele internett med en switch. kjøper du en router derimot. Synes igrunn ikke det er noe problem ordningen Get har nå, 4 pcer holder da for de fleste. kunne heller tenkt meg å kjøpe fast ip;) Lenke til kommentar
DalaiLaban Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Det bør nevnes at Get krever at du bruker deres mailserver for å sende mail..dvs at du må sette utgående server til smtp.chello.no for å kunne sende mail hjemmefra, mens hvis du har med laptopen på jobben må du forandre utgående mailserver til den du har til "vanlig". Dette gjelder selvfølgelig ikke hvis du bare bruker mailtjenesten du får fra Get.Dessuten er det en bregrensning på størrelse på vedlegg hos Get som er på 8 mega. Større vedlegg får du ikke sendt. Disse tingene er nok til at jeg (som er Get-kunde på bredbånd) vurderer sterkt å finne en annen leverandør.. mvh Simen 7702671[/snapback] Vil dette da si at du ikke kan sende mail fra hotmails "web mail" eller at du ikke kan sette opp outlook til å sende mail via hotmail? Lenke til kommentar
BlackH Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Det bør nevnes at Get krever at du bruker deres mailserver for å sende mail..dvs at du må sette utgående server til smtp.chello.no for å kunne sende mail hjemmefra, mens hvis du har med laptopen på jobben må du forandre utgående mailserver til den du har til "vanlig". Dette gjelder selvfølgelig ikke hvis du bare bruker mailtjenesten du får fra Get.Dessuten er det en bregrensning på størrelse på vedlegg hos Get som er på 8 mega. Større vedlegg får du ikke sendt. Disse tingene er nok til at jeg (som er Get-kunde på bredbånd) vurderer sterkt å finne en annen leverandør.. mvh Simen 7702671[/snapback] Hva er det du egentlig mener her? Har de sperra vanlige porter for bruk av andre mailservere? Det er helt vanlig at man bruker leverandørens smtp server for utgående mail (og mange ganger er man nødt til det, om ikke man har tilgang til en egen). Jeg har en epost hvor jeg kan bruke ekstern mailserver, så slipper å bytte etter hvor jeg drar, men det er mange som ikke har det, og da må man alltid bruke smtp serveren til nettleverandøren hvor man er kobla til. (Og om du må bytte, så er det enkelt å sette opp i outlook slik at du enkelt kan bytte etter hvor du er. Trenger ikke gå inn å forrandre innstillinger for hver gang.) Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Det bør nevnes at Get krever at du bruker deres mailserver for å sende mail..dvs at du må sette utgående server til smtp.chello.no for å kunne sende mail hjemmefra, mens hvis du har med laptopen på jobben må du forandre utgående mailserver til den du har til "vanlig". Dette gjelder selvfølgelig ikke hvis du bare bruker mailtjenesten du får fra Get.Dessuten er det en bregrensning på størrelse på vedlegg hos Get som er på 8 mega. Større vedlegg får du ikke sendt. 7702671[/snapback] Det du sier her er feil. Har selv Get, men bruker ikke smtp.chello.no for å sende mail, bruker uio sin smtp server for dette, noe som går helt knirkefritt. Skjønner ikke helt hvor du har det fra at det ikke er mulig å bruke noen andre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå