Gå til innhold

Framkalling for dummies

Anbefalte innlegg

Jeg kunne tenke meg å starte med framkalling av svart/hvitt-filmer, og så skanne dem. Jeg har lest Ilford Photo sin innføring ( http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/200629163442455.pdf ), men er stadig noe i villrede.

Å sette opp et eget mørkerom er ikke aktuelt, så det blir framkalling i "pose". Jeg vil gjerne ha helt konkrete anbefalinger om hva jeg skal kjøpe, og ikke minst hvor jeg får tak i det!

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her finner du en guide som iallefall hjalp meg avgårde:

http://verba.chromogenic.net/archives/2005...e_your_own.html

Her finner du fremkallingstider for de fleste kombinasjoner av film og fremkaller:

http://www.digitaltruth.com/devchart.html

Selv kjøpte jeg:

Paterson tank med plastruller

Målebeger 40ml

Målebeger 600ml

Termometer

To trekkspillflasker (for oppbevaring av ferdigblandede kjemikalier)

Tørkeklyper

500ml Rodinal fremkaller

500ml Agefix fikser

Tilsammen synes jeg å huske dette kom på i underkant av tusen kroner på fotoimport i Trondheim. Jeg bor like ved, men de tar også imot ordre over web på fotoimport.com

Hvis en i tillegg til dette utstyret har et vindusløst rom en kan disponere i minst 3 minutter uforstyrret, får en lett spolet opp filmen på rullene og lagt denne i den lystette fremkallingstanken på den tiden. Om du begynner for deg selv uten noen form for veiledning vil jeg anbefale deg å ofre en filmrull til tørrtrening før du slår av lyset..

Si ifra om du har flere spørsmål, ellers lykke til!

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Du fikk svar på det meste. Det jeg gjorde var å kjøpe en rull med Ilford FP4 som sto i kjøleskapet. Så gikk jeg til en forretning og tagg til meg noen brukte spoler. Så trenger du et mørkt rom du spoler filmen opp på. Kjøper du ferdige filmer er det bare når du skal spole opp denne i fremkallertanken du trenger et mørkt rom. Når filmen først er i tanken kan resten gjøres i vanlig lys.

Så skal du bare scanne filmen trenger du ikke et mørkerom men et mørkt rom. Pose har jeg null erfaring med, men ser for meg at det ikke er noe lettere.

Et lite tips til kan jo være en tur på biblioteket. Mange gamle bøker har et eller flere kapitler om filmfremkalling.

Endret av dhjerp
Lenke til kommentar

Om du ikke har veldig kresne øyne, så kan du bruke vanlig fargefilm og be fotolab'en kopiere de ut i sort-hvitt. Hvis du skal scanne de selv, så finnes det svart-hvitt filmer som kan fremkalles hos en hvilken som helst fotoforhandler.

Japan Photo er vel billigst, men bruker lang tid da de vel har fjernet det meste av fremkallingslab'er i butikkene (har ikke timesfoto på film lenger har jeg hørt), mens mange andre spesialiserte fotobutikker har egne lab'er fortsatt og har 2-3 dagers leveringstid til noe mer enn Japan Photo. Og timesfremkalling om du betaler litt ekstra (40 kroner for times for kun fremkalling der jeg jobber).

Lenke til kommentar

Ilford sin XP2 er "grei" (personlig hater jeg den...), og kan fremkalles som vanlig fargefilm. Litt av moroa er jo likevel å gjøre det selv, så jeg vil absolutt anbefale det. Billigere blir det også, og du står friere i forhold til å pushe/presse filmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...