Gå til innhold

Minne, hva mener dere...?

vannslangen

Anbefalte innlegg

Har ikke så mye peiling på hardware. Men vurderer å bygge meg en my maskin nå, tror jeg skal klare det meste rimeligt greit. Men jeg har lite peiling på minne. Hva bør jeg velge? Hovedkortet jeg kikker på er et Asus P5B-VM. Prosessor E6300. Men hva er forskjellen på om jeg velger PC2-4200, PC2-5300, eller PC2-6400?? :hmm:

Bruk blir for det meste vanlig kontorbruk med noe spilling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ikke så mye peiling på hardware. Men vurderer å bygge meg en my maskin nå, tror jeg skal klare det meste rimeligt greit. Men jeg har lite peiling på minne. Hva bør jeg velge? Hovedkortet jeg kikker på er et Asus P5B-VM. Prosessor E6300. Men hva er forskjellen på om jeg velger PC2-4200, PC2-5300, eller PC2-6400??  :hmm:

Bruk blir for det meste vanlig kontorbruk med noe spilling.

7688083[/snapback]

jeg lurer på det samme. Går ut ifra at en RAM-brikke; PC-6400 jobber raskere enn en PC-5300 o.l., men ser flere eksempler på at "samme brikken", med forskjellig hastighet koster omtrent det samme (under 50kr forskjell). For meg virker det unaturlig at man skal få bedre ytelse, til "samme pris" :hmm:

Lenke til kommentar

Om den er 4200 eller 6400 har med minnehastigheten i mhz å gjøre.

Oppererer HK på høy bus frekvens trenger du høy frekvens på ram.

Med ditt hovedkort og cpu burde du ha høy mhz.

Det lille jeg har hørt om det er i allefall at Intel trenger høyere mhz, mens AMD trenger mindre mhz, men er klad i strame timings.

Ram med høyere mhz har som regel dårligre timings.

Lenke til kommentar

Hei.

Er ingen guru på minne, men kan prøve gi en enkel forklaring.

De tallene dere oppgir på de forskjellige brikkene er i all hovedsak hvilken frekvens minnet kan kommunisere med prosessoren på.

(PC2-4200 er 533MHz, PC2-5300 er 667MHz og PC2-8500 er 1066MHz)

Man kan derfor velge hastighet på minnet ut fra hvilken buss frekvens man velger å kjøre prosessoren på.

For et system med f.eks. Core 2 duo på vil typisk buss frekvensen ligge på 1066MHz.

Det finnes minnemoduler som kan kjøre på samme frekvens, altså synkront.

Dette vil vanligvis gi den beste ytelsen, men er ganske dyrt

De fleste kjører på en lavere frekvens, altså blir buss frekvensen delt ned på et tall, for å passe til RAM.

For å gjøre det ekstra vanskelig er det noe de fleste kaller Timings på minnebrikker. Dette er noen verdier som sier hvor mange klokkepulser som trengs for å lese, skrive, oppdatere osv på minnebrikken.

Eksempel: Tilgangstider: 5-5-5-15 2T (CAS-tRCD-tRP-tRAS-CMD)

Lavere tall er bedre her. Oftest blir timingen dårligere jo høyere frekvens minnet opererer på. (Brikken trenger flere klokkepulser på å behandle data på jo fortere det går)

Så derfor er det ofte ikke stor forskjell i pris på brikker med forskjellig buss frekvens. De raskere er da med dårligere timings. Skal man ha brikker som har en høy bussfrekvens samt gode timings, koster det skjorta.

De vanligste for normal bruk uten overklokking er vel 533MHz PC-4300 (halve buss frekvensen)

Håper det ikke ble bare rot dette, men at det ble noe forståelig.

Til vanlig kontorbruk vil du vel ikke se så mye til de evt. ekstra kronene man legger i RAM. Man får stort sett den ytelsen man betaler for.

Bruk prisguiden og se på anbefalinger der fra andre....

Nettulf

(EDIT: Skriveleif)

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar
Hei.

Er ingen guru på minne, men kan prøve gi en enkel forklaring.

De tallene dere oppgir på de forskjellige brikkene er i all hovedsak hvilken frekvens minnet kan kommunisere med prosessoren på.

(PC2-4200 er 533MHz, PC2-5300 er 667MHz og PC2-8500 er 1066MHz)

Man kan derfor velge hastighet på minnet ut fra hvilken buss frekvens man velger å kjøre prosessoren på.

For et system med f.eks. Core 2 duo på vil typisk buss frekvensen ligge på 1066MHz.

Det finnes minnemoduler som kan kjøre på samme frekvens, altså synkront.

Dette vil vanligvis gi den beste ytelsen, men er ganske dyrt

De fleste kjører på en lavere frekvens, altså blir buss frekvensen delt ned på et tall, for å passe til RAM.

For å gjøre det ekstra vanskelig er det noe de fleste kaller Timings på minnebrikker. Dette er noen verdier som sier hvor mange klokkepulser som trengs for å lese, skrive, oppdatere osv på minnebrikken.

Eksempel: Tilgangstider: 5-5-5-15 2T (CAS-tRCD-tRP-tRAS-CMD)

Lavere tall er bedre her. Oftest blir timingen dårligere jo høyere frekvens minnet opererer på. (Brikken trenger flere klokkepulser på å behandle data på jo fortere det går)

Så derfor er det ofte ikke stor forskjell i pris på brikker med forskjellig buss frekvens. De raskere er da med dårligere timings. Skal man ha brikker som har en høy bussfrekvens samt gode timings, koster det skjorta.

De vanligste for normal bruk uten overklokking er vel 533MHz PC-4300 (halve buss frekvensen)

Håper det ikke ble bare rot dette, men at det ble noe forståelig.

Til vanlig kontorbruk vil du vel ikke se så mye til de evt. ekstra kronene man legger i RAM. Man får stort sett den ytelsen man betaler for.

Bruk prisguiden og se på anbefalinger der fra andre....

Nettulf

(EDIT: Skriveleif)

7688482[/snapback]

Takk for en oppklarende forklaring nettulf :D Så ideelt sett 8500 ja, men så de va skikkeligt dyre. Men vil jeg merke noe forskjell på 4200 eller 5300? De er jo nokså like i pris.. Men i teorien skal en vel kunne hvilket som helst minne til det hovedkortet bare de er DDR2, stemmer ikke det?

Endret av vannslangen
Lenke til kommentar

hk-et ditt taklar ikkje noko over PC2-8500, dersom du køyrerpå minne brikker spesifisert til ein høgare busshastigheit enn det vil pc-en din sannsynlegvis krasje eller berre køyre med PC2-8500 spec's.

Håper dette ikkje forvirrar ville berre sei at du ikkje kan kjøyre alle typar DDR2 brikker.

Lenke til kommentar

Takk for en oppklarende forklaring nettulf  :D  Så ideelt sett 8500 ja, men så de va skikkeligt dyre. Men vil jeg merke noe forskjell på 4200 eller 5300? De er jo nokså like i pris.. Men i teorien skal en vel kunne hvilket som helst minne til det hovedkortet bare de er DDR2, stemmer ikke det?

7689458[/snapback]

Det pleier å stå en maksimum frekvens på RAM hovedkortet støtter.

Alle DDR2 RAM med lavere frekvens skal kunne brukes.

Står ofte i manualen til kortet også anbefalte kombinasjoner og hastigheter på RAM.

Kan jo laste ned manual på forhånd hvis man ikke har kjøpt kortet ennå å lese litt der.

Generelt vil jeg tro at et minne med litt lavere frekvens men bedre timings, er bedre enn et med litt høyere frekvens og dårligere timings.

Så noe stor forskjell på RAM med 4200 (533MHz) eller 5300 (667MHz) hastighet vil du nok ikke merke, med mindre den raskere RAM brikken har gode timings.

Nettulf

Lenke til kommentar

E6300 kjører uklokka med en FSB på 266 Mhz, 1066 Mhz er såkalt Quad-pumped FSB, dvs 266 x 4. PC4200 (533 Mhz) minne er dual, dvs 266 x 2, og kjører således synkront med CPU.

Grunnen til at mange velger raskere minne til C2D er at C2D lett kan klokkes, at Intel kommer med CPU-er med raskere FSB (333 x 4 = 1333). De siste vil kreve PC5300 for at minnet skal kjøre synkront. Og så kan svært mange HK til C2D også kjøre minne med nativ hastighet, dvs PC6400 kan kjøres på 400 Mhz selv om FSB er på 266.

PC5300 minne er greit/fornuftig/nok for en kontormaskin, ikke minst fordi de også vil kjøre synkront ved nyere CPU-er, samt tåler noe klokking.

PC8500 er kun minne for ekstrem overklokking.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
hk-et ditt taklar ikkje noko over PC2-8500, dersom du køyrerpå minne brikker spesifisert til ein høgare busshastigheit enn det vil pc-en din sannsynlegvis krasje eller berre køyre med PC2-8500 spec's.

Håper dette ikkje forvirrar ville berre sei at du ikkje kan kjøyre alle typar DDR2 brikker.

7691083[/snapback]

Sjekket hos produsenten, ser ikke ut til at dette kortet støtter PC2-8500 som entername her skriver.

Under spec står det dette:

4 x DIMM, max. 8GB, DDR2 800* / 667 / 533 MHz, non-ECC, un-buffered memory

Dual channel memory architecture

Så da er det 800MHz (PC2-6400som er høyeste frekvens på RAM tydeligvis.

Finner forøvrig en del begrensninger og slikt under Minne i manualen.

Nettulf

Lenke til kommentar
E6300 kjører uklokka med en FSB på 266 Mhz, 1066 Mhz er såkalt Quad-pumped FSB, dvs 266 x 4. PC4200 (533 Mhz) minne er dual, dvs 266 x 2, og kjører således synkront med CPU.

Grunnen til at mange velger raskere minne til C2D er at C2D lett kan klokkes, at Intel kommer med CPU-er med raskere FSB (333 x 4 = 1333). De siste vil kreve PC5300 for at minnet skal kjøre synkront. Og så kan svært mange HK til C2D også kjøre minne med nativ hastighet, dvs PC6400 kan kjøres på 400 Mhz selv om FSB er på 266.

PC5300 minne er greit/fornuftig/nok for en kontormaskin, ikke minst fordi de også vil kjøre synkront ved nyere CPU-er, samt tåler noe klokking.

PC8500 er kun minne for ekstrem overklokking.

7695926[/snapback]

Jeg har tenkt å kjøpe en E5700 conroe. Det hovedkortet jeg ser på foreløpig [Asus Extreme Striker - støtter maks 800MHz minne (PC26400) - er dette hovedkortet bra nok, eller burde jeg satse på et HK som støtter CPU'ens effektive frekvens på PC28500?

Hva er fordelene/ulempene ved å velge et HK som støtter PC28500 til min conroe?

Har ikke planer om noe overklokking før til sommeren, når jeg har opparbeidet meg mer kunnskap og interesse :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...