Gå til innhold

Hvorfor skal jeg kjøpe AM2 Dual-Core?

Nala

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei! Skal bygge gamer pc til min sønn for ca 7000-8000,- hvordan CPU bør jeg velge Dual-Core eller ikke! Hva er fordelene med Dual-Core? Valget står mellom disse to CPUène CPU1 CPU2

7687808[/snapback]

Med så liten forskjell i pris på de to prosessorene så er det idiotisk å gå for noe annet enn en X2. "Dobbel ytelse", eller i alle fall 150% :)

Lenke til kommentar

Du får mye mere ytelse for pengene med en Intel Core 2 Duo prosessor, enn én AMD prosessor.

Nå spørs dette selvfølgelig om du har hovedkort fra før som du skal bruke.

Den billigeste Core 2 Duo prosessoren, er en E6300.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322631

Dual Core er jo, en dobbeltkjerne prosessor, altså den har 2 kjerner å fordele lasten på.

Dette er mye bedre til kravstore programmer og spill.

Eneste grunnen til at de fortsatt selger single-core, er vel for de som bare ønsker en simpel oppgradering av CPU, for de mindre kravstore brukerene.

Skal den brukes til spilling, så burde du iallfall legge inn penger i en Dual Core prosessor. ;)

Lenke til kommentar
Hei! Skal bygge gamer pc til min sønn for ca 7000-8000,- hvordan CPU bør jeg velge Dual-Core eller ikke! Hva er fordelene med Dual-Core? Valget står mellom disse to CPUène CPU1 CPU2

7687808[/snapback]

Heisann.

Du velger såklart en dualcore cpu. Den yter generelt sett bedre og er fremtidsrettet :)

Det kommer også flere og flere spill og programmer som "støtter" dualcore og da er det jo kjekt å ha det ikke sant? :thumbup:

edit: Men pr dags dato er det "dessverre" :whistle: intel som gir best ytelse så hvis du skal bygge et helt nytt system bør du vurdere dette ;)

hilsen amdme

Endret av amdme
Lenke til kommentar
Okei jeg går for Dual-Core, men Intel framfor AMD nå ble jeg i tvil, hadde tenk på dette Hovedkort, hva mener andre?

7687967[/snapback]

Kortet der er bra det, men her er et til core 2 duo: ABIT AB9

cpu: Core 2 Duo E6300

ram: Corsair Value S

skjermkort: Sapphire Radeon X1950PRO 512MB

tror dette skulle hjelpe deg litt, det er et rimelig men bra oppsett :innocent:

det blir ca. 5600kr, hvis budsjettet er 8000kr har du enda ca 2-2500kr til resten av pc´en.. :thumbup:

Endret av amdme
Lenke til kommentar

Ja kansje jeg skal gå for Intel, oppsettet som du lister opp ser bra ut det, men jeg tenkte også litt på et hovedkort hvor det er plass til 2 stk skjermkort for fremtidig oppgradering derfor MSI kortet, men det er vel kansje ikke så mye å tenke på, eller? Bedere med kun et mye bedere skjermkort! Og hva med dette Hovedkortet, kansje litt bedere en det du listet opp, eller? Og denne Prosessoren holder lenge til de fleste spill?

Supert med dette forumet for oss federe som ikke helt klarer å henge med i den raske datautviklingen, takker alle som svarer! :thumbup:

Lenke til kommentar
Hovedkortet, kansje litt bedere en det du listet opp, eller? Og denne Prosessoren holder lenge til de fleste spill?

I fare for å finne på grunner til å trekke prisen opp, jeg ville ikke ha kjøpt en 6300 cpu i dag.. gå heller for 6600.. ca 2550kr

Raskere og med mer cache..

Ser noen tipset om 1gb ram.. jeg ville ha gått for 2gb... uten egentlig å kunne begrunne det..

Men sånn er det vel alltid, ett sted må man sette grensen.. personlig planlegger jeg å kjøpe meg ett nytt system med 6600 så der går grensen min...

/vonGrepa

Endret av vonGrepa
Lenke til kommentar
Ja kansje jeg skal gå for Intel, oppsettet som du lister opp ser bra ut det, men jeg tenkte også litt på et hovedkort hvor det er plass til 2 stk skjermkort for fremtidig oppgradering derfor MSI kortet, men det er vel kansje ikke så mye å tenke på, eller? Bedere med kun et mye bedere skjermkort! Og hva med dette Hovedkortet, kansje litt bedere en det du listet opp, eller? Og denne Prosessoren holder lenge til de fleste spill?

Supert med dette forumet for oss federe som ikke helt klarer å henge med i den raske datautviklingen, takker alle som svarer! :thumbup:

7688711[/snapback]

Som regel holder ett skjermkort leeeenge til vanlig spilling, og når det blir "tregt" etter ett par år klokker du det eller bytter det ut og selger det gamle :)

Hovedkortet du nevner her er bra det også, du må nesten bare velge :D

Prosessoren holder til spill ja, i dag kan man ikke se seg blind på GHz. Du kan uansett klokke den opp til 2.2-2.5GHz uten å frykte noe... men det er strengt tatt ikke nødvendig :thumbup:

Lenke til kommentar

Ville valgt asus (P5B) kortet av den enkle grunn at Abit kortet har noen bugs som er virkelig irriterende. Blant annet trenger du diskett for å legge inn drivere når du legger inn OS. Også store problemer med minne kompabilitet, men det er muligens ordnet i nye bios revisjoner. Se forøvrig faq i hovedkort kategorien før du bestemmer deg. Står f.eks hvilket minne og hovedkort som fungerer "out of the box".

E6300 burde kunne dra de fleste spill og har ofte stort rom for overklokking om du driver med slik.

Vil anbefale 2GB minne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...