Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål ang dynamo og dens "ladefunksjon"


Ozelot

Anbefalte innlegg

Hei, i bilen har jeg en omformer på ca 400 watt.

 

Hvis jeg bytter den ut med en omformer på ca 1000 watt, og lar bilen stå i fri mens jeg bruker de 1000 watt (ca teoretisk) som omformeren gir ut, vil da batteriet gå tomt, eller må jeg kjøre litt for at dynamoen skal lade tilstrekkelig.

 

Altså, lader dynamoen like mye når bilen står i fri, som når jeg er ute og kjører ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

om du kjører eller holder motoren på turtall er ingen forskjell på ladingen, det kommer ann på dynamoens turtall, dynamoen har som regel 2,5-4 ganger større hastighet enn selve motoren. ladingen er optimal rundt 3000 o/min og høyere på motor. Skal du trekke 1000 w ut av dynamo på 14,4 volt? ifølge ohms låv blir vel dette 144 A. da har du stor dynamo! vet mercedes bruker 170 A dynamoer i E 270 CDi.

Lenke til kommentar

I = P / U

I = 1300W / 12V = 108A (vi regner 1300, fordi inverteren og ledninger tar i vertfall 300W ekstra i tillegg til de 1000W som kommer ut)

 

Her skal du slite, fordi 108A er en del strøm, så du trenger ganske tykke kabler. Inverteren burde være montert direkte på batteriet og veldig nært, dvs. veldig korte ledninger fra inverter til batteri.

 

Dette klarer den kanskje akkurat om motoren går greit, og det er lite annen belastning ellers. Du har i vertfall ikke mye å gå på isåfall. Her er det selfølgelig forskjell på en bil fra 1980 og en fra 2000. Har bilen er litt nyere innsprøyter vil den selv regulere hvor mye drivstoff og luft som skal inn i bilen for å klare å holde spenningen.

 

Skal dette bare gå over korte perioder er det bare å montere stort batteri i bilen, så kan den gå på batteri i tillegg til generatoren, noe som naturligvis krever at den får lade batteriet med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Hei,  i bilen har jeg en omformer på ca 400 watt.

 

Hvis jeg bytter den ut med en omformer på ca 1000 watt, og lar bilen stå i fri mens jeg bruker de 1000 watt (ca teoretisk) som omformeren gir ut, vil da batteriet gå tomt, eller må jeg kjøre litt for at dynamoen skal lade tilstrekkelig.

 

Altså, lader dynamoen like mye når bilen står i fri, som når jeg er ute og kjører ?

7687445[/snapback]

Det er ikke tilrådelig å trekke 1000W av et batteri gjennon en omformer(tilnærmet sinus). Omformeren har også en virkningsgrad(90% hvis jeg husker riktig), kjøp deg et aggregat på Europris til en 1000-1500 kr heller. :)

Lenke til kommentar
Det er ikke tilrådelig å trekke 1000W av et batteri gjennon en omformer(tilnærmet sinus). Omformeren har også en virkningsgrad(90% hvis jeg husker riktig), kjøp deg et aggregat på Europris til en 1000-1500 kr heller. :)

7693812[/snapback]

 

Greit, la oss si jeg har et instrument på ca 1000 watt som går på 12 volt.

Kan jeg la bilen stå i fri for å ikke bruke opp all energien som er lagret i batteriet ?

 

edit: strøm-->energi

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

En noe nyere bil med injection vil selv sørge for at turtallet holdes konstant, og fyrer på med mer drivstoff og luft om spenningen i nettet blir lavere, eller at turtallet går ned, så det skal teoretisk sett gå med mindre du har mye annet som bruker strøm (ja, det har du, men spørsmålet er bare hvor mye).

 

Det lagres forresten ikke strøm i batteriet, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
En noe nyere bil med injection vil selv sørge for at turtallet holdes konstant, og fyrer på med mer drivstoff og luft om spenningen i nettet blir lavere, eller at turtallet går ned, så det skal teoretisk sett gå med mindre du har mye annet som bruker strøm (ja, det har du, men spørsmålet er bare hvor mye).

 

Det lagres forresten ikke strøm i batteriet, men det er en annen sak.

7698355[/snapback]

Kan du utdype det nærmere? hvor mener du strømmen blir lagret??

Endret av Baardson
Lenke til kommentar

Ozelot, er det en forsterker eller kaffetrakter du skal bruke - haha!

 

Vel, som andre sier 1000 W er HEFTIG! Uten lading er batteriet ditt flat på 1/2 time!

Om det holder med tomgang kan ingen sier - HVILKEN BIL/BUS er det snakk om?

Småbiler har en dynamo på 45A (vil ikke gå) .... en Mercedes opptil 170 AH.

 

Det enkelste - kjøp deg et måleinstrument (Voltmeter fra 100 kr) og mål spenningen over batteriet.

 

Start motor ...

 

Så kan du sett på dine 1000 W (spenningen faller selvsagt) ... men hva skjer iløp av neste minuttene .....

 

Hvis spenningen synker fortsatt er svaret NEI, dette går ikke

(Du bør avbryte forsøket om spenningen blir under 12,8 V!)

 

Hvis spenningen holder seg på samme nivå f.eks (13 V eller mere) ser det ut at dynamo lader nok!

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

Og om batterie, det skal ha 12,6 V ved ingen belasting!

Starter du motor skal spenningen stige til mellom 13,6 - 14,4 V

Endret av ca119
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...