Ozelot Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Hei, i bilen har jeg en omformer på ca 400 watt. Hvis jeg bytter den ut med en omformer på ca 1000 watt, og lar bilen stå i fri mens jeg bruker de 1000 watt (ca teoretisk) som omformeren gir ut, vil da batteriet gå tomt, eller må jeg kjøre litt for at dynamoen skal lade tilstrekkelig. Altså, lader dynamoen like mye når bilen står i fri, som når jeg er ute og kjører ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 om du kjører eller holder motoren på turtall er ingen forskjell på ladingen, det kommer ann på dynamoens turtall, dynamoen har som regel 2,5-4 ganger større hastighet enn selve motoren. ladingen er optimal rundt 3000 o/min og høyere på motor. Skal du trekke 1000 w ut av dynamo på 14,4 volt? ifølge ohms låv blir vel dette 144 A. da har du stor dynamo! vet mercedes bruker 170 A dynamoer i E 270 CDi. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 (endret) aandre-j: P=U*I (dette er forøvrig ikke Ohms lov) Endret 10. januar 2007 av buskmann Lenke til kommentar
gxi Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 I = P / U I = 1300W / 12V = 108A (vi regner 1300, fordi inverteren og ledninger tar i vertfall 300W ekstra i tillegg til de 1000W som kommer ut) Her skal du slite, fordi 108A er en del strøm, så du trenger ganske tykke kabler. Inverteren burde være montert direkte på batteriet og veldig nært, dvs. veldig korte ledninger fra inverter til batteri. Dette klarer den kanskje akkurat om motoren går greit, og det er lite annen belastning ellers. Du har i vertfall ikke mye å gå på isåfall. Her er det selfølgelig forskjell på en bil fra 1980 og en fra 2000. Har bilen er litt nyere innsprøyter vil den selv regulere hvor mye drivstoff og luft som skal inn i bilen for å klare å holde spenningen. Skal dette bare gå over korte perioder er det bare å montere stort batteri i bilen, så kan den gå på batteri i tillegg til generatoren, noe som naturligvis krever at den får lade batteriet med jevne mellomrom. Lenke til kommentar
Chasin Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 vet mercedes bruker 170 A dynamoer i E 270 CDi. 7691373[/snapback] Har målt de til 220A... Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Hei, i bilen har jeg en omformer på ca 400 watt. Hvis jeg bytter den ut med en omformer på ca 1000 watt, og lar bilen stå i fri mens jeg bruker de 1000 watt (ca teoretisk) som omformeren gir ut, vil da batteriet gå tomt, eller må jeg kjøre litt for at dynamoen skal lade tilstrekkelig. Altså, lader dynamoen like mye når bilen står i fri, som når jeg er ute og kjører ? 7687445[/snapback] Det er ikke tilrådelig å trekke 1000W av et batteri gjennon en omformer(tilnærmet sinus). Omformeren har også en virkningsgrad(90% hvis jeg husker riktig), kjøp deg et aggregat på Europris til en 1000-1500 kr heller. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Det er ikke tilrådelig å trekke 1000W av et batteri gjennon en omformer(tilnærmet sinus). Omformeren har også en virkningsgrad(90% hvis jeg husker riktig), kjøp deg et aggregat på Europris til en 1000-1500 kr heller. 7693812[/snapback] Greit, la oss si jeg har et instrument på ca 1000 watt som går på 12 volt. Kan jeg la bilen stå i fri for å ikke bruke opp all energien som er lagret i batteriet ? edit: strøm-->energi Endret 11. januar 2007 av Ozelot Lenke til kommentar
gxi Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 En noe nyere bil med injection vil selv sørge for at turtallet holdes konstant, og fyrer på med mer drivstoff og luft om spenningen i nettet blir lavere, eller at turtallet går ned, så det skal teoretisk sett gå med mindre du har mye annet som bruker strøm (ja, det har du, men spørsmålet er bare hvor mye). Det lagres forresten ikke strøm i batteriet, men det er en annen sak. Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) En noe nyere bil med injection vil selv sørge for at turtallet holdes konstant, og fyrer på med mer drivstoff og luft om spenningen i nettet blir lavere, eller at turtallet går ned, så det skal teoretisk sett gå med mindre du har mye annet som bruker strøm (ja, det har du, men spørsmålet er bare hvor mye). Det lagres forresten ikke strøm i batteriet, men det er en annen sak. 7698355[/snapback] Kan du utdype det nærmere? hvor mener du strømmen blir lagret?? Endret 11. januar 2007 av Baardson Lenke til kommentar
ca119 Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 (endret) Ozelot, er det en forsterker eller kaffetrakter du skal bruke - haha! Vel, som andre sier 1000 W er HEFTIG! Uten lading er batteriet ditt flat på 1/2 time! Om det holder med tomgang kan ingen sier - HVILKEN BIL/BUS er det snakk om? Småbiler har en dynamo på 45A (vil ikke gå) .... en Mercedes opptil 170 AH. Det enkelste - kjøp deg et måleinstrument (Voltmeter fra 100 kr) og mål spenningen over batteriet. Start motor ... Så kan du sett på dine 1000 W (spenningen faller selvsagt) ... men hva skjer iløp av neste minuttene ..... Hvis spenningen synker fortsatt er svaret NEI, dette går ikke (Du bør avbryte forsøket om spenningen blir under 12,8 V!) Hvis spenningen holder seg på samme nivå f.eks (13 V eller mere) ser det ut at dynamo lader nok! ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Og om batterie, det skal ha 12,6 V ved ingen belasting! Starter du motor skal spenningen stige til mellom 13,6 - 14,4 V Endret 13. januar 2007 av ca119 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå