Simon Aldra Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 er også mye farligere med 18 åringer i gammle golfer som trur den gammle stygge bilen er en sportsbil. 7713283[/snapback] Det er jeg enig i. Men merk trådstarters spørsmål. Han etterspør "RASK førstebil". Jeg er ikke av menigheten som støtter den gode gamle tanken at 18-åringen burde ha en bil som sliter med å kare seg over 100 km/t, men jeg syns likevel at å ha det som forutsetning for sin første bil, at den skal være rask, kanskje er et uheldig utgangspunkt. Forøvrig, Integra Type R virker som et morsomt kjøp. Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Det var mye morsomt jeg "hadde tenkt å kjøpe" da jeg var 16, men gjorde jeg det? Nei. 250.000 til bil som 18-årinmg er bare tull, og det kommer faren din også til å fortelle deg. Det blir nok en Opel til 50.000, skal du se. Og så får du heller kjøpe noe tøffere når du er et par og tjue. Lenke til kommentar
HondaNSR Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 Faren min kommer ikke til å si noe som helst nei.. Han oppfordra min eldre bror til å ta lån og kjøpe sværere bil enn det planen var (lupo, corrado osv..). Da enda han opp med en A4 2,8.. Merker godt at jeg har spurt på feil forum, folk her svarer ikke akkurat på spørsmålene mine, men drar seg langt off-topic og måååå fortelle hvor domt det er å bruker penger på bil når en er 18, for da må en bare kræsje liksom! Fart er jeg vand med, sykkelen klarer 0-100 på under 7 sekunder, holder følge med en del kjappe biler.. Selv om toppfarta er under 200.. Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Du er ikke vant til fart når du er 16 år på en dum 125-kubikker. Lenke til kommentar
HondaNSR Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 Om en fart på 150 gjennom svinger osv. og 180 på strekkene ikke kan kallest fart så må du lese på de runde skiltene langs veien en gang til.. Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Jeg sa ikke at 150 ikke var raskt. Jeg sa at du ikke er "vant med det". Og du trenger ikke skryte av hvor stygt du kjører til meg; jeg blir uansett ikke imponert. Du klarer ikke kjøre kontrollert på norske veier i 150 med en slik vinglegreie, langt mindre når du er 16 år gammel. Men nok OT, dette blir vel slettet, som vanlig. Lenke til kommentar
HondaNSR Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 Skryte? Om jeg vil skryte så sitter jeg vell helder og prater med kompiser om hvordan jeg kjører ? Bare det at dere går off-topic og sier jeg ikke er vand med fart.. Greit nok, jeg har vært i trafikken i bare litt over ett år, jeg er fortsatt e nybegynder.. Jeg er ingen mester, jeg vet at en kræsj skjer fortere enn en aner osv.. Jeg har kræsja to ganger selv, første gangen var det tullfære, lenge før jeg fekk lappen.. Andre gangen kunne jeg ikke unngå det, og jeg hadde fartsgrensa.. Den andre bilen tok på seg all skyld.. Spørst hva en mener med kontrollert, og hvilke veier du er vandt med.. Og det er ingen vinglegreier.. Du som er såpass opp i åra iforhold til meg, du har vell kanskje ikke prøvd en nyere lettmc? Cagiva Mito, slik som min har faktisk en hau med komponenter fra Ducati`s større sykler.. Ingen vinglegreie som du kaller det.. Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Sikkert fin sykkel det, mindre vinglete enn det jeg kjørte med da jeg var 16. Men jeg har kjørt tung sykkel i 10 år og synes ikke det er særlig kontrollert når hastigheten blir for stor, selv ikke på rette strekninger med tanke på trafikk rundt meg eller eventuelle steiner/biler/dyr som måtte være i veien rundt neste sving. Jeg kjørte mer tankeløst da jeg var 18, så det er mulig jeg har blitt voksen... Uansett; rask bil som 18-åring? Jeg anbefaler Golf GTI. Tøff og pen bil til mindre enn 250.000, men du betaler for GTI-emblemet på forsikringen, spesielt hvis du skal ha forsikringen i ditt eget navn. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Ang. det å kjøpe seg en bil til 250 000 når man er 18 år, og nettopp fått lappen, kan jeg egentlig ikke helt se problemet med.....har man råd til betale for det er det jo greit. Og i dag gir jo de fleste banker billån med tilbakebeatlingstid opptil 10 år. Problemet er vel heller om noen banker er villige til å låne bort 250 000 til en 18-åring for å kjøpe seg bil. Noen banker gjør det sikkert, men de er nok i mindretall. Også er det forsikring. Låner du 250 000 med pant i bilen, krever banken full kasko. I enkelte tilfeller vil de kreve det om du har kausjonist på lånet også. Skal du ha en rask, ny bil, med full kasko og 20% bonus, må du nok regne med 20-30000 kr i forsikring....minst. Men det er klart....har man råd.....hvorfor ikke? Pantera Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Hvorfor ikke bruke oppimot 60-70 tusen på en god bil, og heller putte resten av pengene i et fond? Evt leilighet? Altså, å bruker 250.000kr på en bil som 18åring, er helt på tryne! Bruk pengene med litt mer forsiktighet. Jeg hadde ihvertfall satt de pengene i et fond, for så ta det ut etter noen år. Tror trådstarter kanskje burde sette seg ned å tenke litt mer på dette, før du gjør et veldig dumt valg som du kan angre fryktelig på videre i livet. Lenke til kommentar
Rartnamn Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Du må være sansynligvis veldig rik du. Vist du seriøst tenker på en RS2 som første bil. Dem er ikke akuratt billige i drift, og ryker noe, da blir det fort mangen tusen. Audi er DYYRT! Og jobb, har du sikret deg en jobb på sjøen som du snakker om, kan ikke helt skjønne det, ettersom du er 16-17år. Reis inn og snakk med en bankmann, se hva han sier. Når du har lyst til og ta opp lån på 250 000kr, i en bil som bruker opp mot 2liter på mila på tullekjøring. Samt koster fort XX-Lapper i året og forsikre. Skjønner ikke helt hvordan du kan ha råd til det jeg, er selv lærling og "Sliter" med billån selv, som er 90% mindre enn hva du har tenkt til. Lenke til kommentar
el-thorre Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Gutten har jo allerede sagt at han er villig til å ta opp billån for å kjøpe rask 1. bil. Han har da tydeligvis tenkt på at på de 250 000,- han tar opp lån på så må han betale 15-20% effektiv rente på lånet, ikke minst den dyre forsikringen, samt høyt drivstofforbruk. Hvis han absolutt MÅ ha en penisforlenger for å imponere den "peneste" (dummeste) jenta på vgs. så la han nå gjøre dette. Syns vi som er kritiske og sannsynligvis er mer modne kan da legge vekk våre bekymringer og heller støtte opp gutten. Som sagt, han må jo ha tenkt på konsekvensene....eller hva? Lenke til kommentar
el-thorre Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Hvis jeg skal anbefale en god 1. bil til gutten så må nok det bli Audi a4 1,8 TQ 95-98. De bilene holder seg godt. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 (endret) Jeg stemmer for at du kjøper deg en billig møkkabil som førstebil, så slipper du knuse en bil til 250 000... Kjøp deg en Citroën 2CV Du kommer garantert til å tape 180k på den når du skal selge den igjen, pga alle bulkene. Vist du ikkje har drept deg og vennene dine i ein fjellvegg. Kjøp ein billig ein som du kan bulke og som du ikkje er så redd for. Bare tull å kjøpe ein dyre bli.... Dette er nok bare tull fra trådstarter sin side.. (håper jeg) ellers så er han stokk dum og har en pappa som bor bærum(blærum)... 7712935[/snapback] man er omtrent garantert å kræsje.. ...men å ha en dritt bil til 20 000 første året er nok ikke noe ulempe 7713745[/snapback] Det blir nok en Opel til 50.000, skal du se. 7725223[/snapback] Syns det er mildt sagt provoserende hvor mange sure kommentarer man skal bli nødt til å ta imot her inne bare fordi man har lyst på en god og trygg bil framfor et gammelt vrak. Det er utrolig at man i én og samme setning kan si at man skal kjøpe et en billig skranglekasse som man kan totalvrake og forsvare at dette er en fornuftig ting å gjøre. Er halvparten av folka her inne Supermann siden de kan overleve et krasj i full fart i en gammel Corolla framfor f.eks en Volvo S60 som jeg foreslo? Hvorfor skal man utsette seg for risikoen ved å kjøre rundt i en usikker drittbil til litt over vrakpant når man har mulighet til å kjøpe noe som ikke er en dødsfelle? Jeg ser ikke logikken i at noen kan anbefale førstnevnte som et alternativ i denne diskusjonen. Hva trådstarter ender opp med er vanskelig å si, 250 000 er vel bare en veiledende pris foreløpig. Men gutten spør etter tips til gode alternativer i denne prisklassen, og da syns jeg han kan få det uten at en hel haug med folk uten noe fornuftig å melde skal komme med sure oppstøt på siden av temaet. Uansett håper en liten del av meg at det blir et dyrt glis, slik at de her inne som kommer med usaklige kommentarer om mulig kan bli enda grønnere av misunnelse. Endret 15. januar 2007 av walter_melon Lenke til kommentar
Rartnamn Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Syns det er mildt sagt provoserende hvor mange sure kommentarer man skal bli nødt til å ta imot her inne bare fordi man har lyst på en god og trygg bil framfor et gammelt vrak. Nå vet jeg ikke din definisjon på trygg bil. Men 315Hk i en orginal RS2, rattet av en 18åring. Så er det ikke akuratt trygghet det første som jeg tenker på. Greit nok, bilen er full av teknologi og sikkerhet, men bilen er og gammel. Men han kan jo bare kjøpe seg en bil han vil ha. Det for være opp til han, lån eller hvor han for pengene i fra har vi ikke noe med. Men han må nesten få ventet seg litt reaksjoner når han lager en slik tråd. Men det positive i denne tråden er at det faktum at han har lyst på Audi, og det er bra! Lenke til kommentar
HondaNSR Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 Drit i den RS2`en.. Må da være lov å spørre! Har en annen topic der jeg har spurt om hva forsikringen er på dem.. Bilen blir mest sannsynlig; Audi A4 sedan, siden du får dem med Quattro. Blir nyere enn 2001, begge brorene mine har den eldre versjonen, så det hadde vært nokså teit om jeg kom med samme typen.. Til dere som kommer med slengkommentarer om penisforlenger osv; Bil brukes ikke bare til penisforlenger.. Kanskje du ønsker penisforlenger.. Men enkelte folk stiller høyere krav til sine eigendeler, og kanskje har lyst å vær fornøgd med den bilen den skal ha noen år? Dame har jeg, og det var nok ikke den "penisforlengende lettsykkelen" jeg har som skaffa henne.. Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Hvorfor skal man utsette seg for risikoen ved å kjøre rundt i en usikker drittbil til litt over vrakpant når man har mulighet til å kjøpe noe som ikke er en dødsfelle? Jeg ser ikke logikken i at noen kan anbefale førstnevnte som et alternativ i denne diskusjonen. 7726761[/snapback] Nå kan jeg ta en bekjent som et eksempel: Han kjøpte en bil til omtrent 30.000kr. Og det er han jaggu glad for at han gjorde. Han kræsjet omtrent et par uker etter at han fikk bilen, hvis jeg husker riktig. Han kjørte i et kryss, og opp en sving som man ikke kunne se så godt rundt. Og det var en liten vei til et par hus på høyre siden, som kom ut på 'hoved'veien. Han kjørte rimelig sakte, omtrent 50km/t, og veien var 60 sone. Så kom det en bil ut av denne veien, svingte brått ut i full fart. Rett inn i den bekjente sin bil. Han har selvførgelig vikeplikt for bilen som kom ut. Og bekjente måtte ut med penger for skadene på bilen som kræsjet i han også. Så derfor vil ikke jeg anbefale trådstarter en bil til 250.000kr ihvertfall. kan godt være at trådstarter er en veldig god sjåfør når han starter å kjøre bil, men det er selvførgelig ikke alltid din feil at det skjer. Sier ikke at han skal gå for en drittbil heller, men en 60-70.000kr er mer enn nok til en god og driftsikker bil. Synes at han heller skal gjøre dette, bli bedre vant til veien og trafikken i en bil. Selv om han kjører en Mito nå(som jeg selv skal snart kjøpe forresten), og kanskje er vant til veien. Så er det en rimelig annerledes med bil. Blir heller ikke noe inærheten som man kan gjøre med en Lett MC, og kjøre forbi de fleste biler i trafikk. Anbefaler heller trådstarter til å gå for en ikke fullt så dyr bil, putte resten av pengene i et fond. For så å ta ut pengene igjen etter f.eks 2 år og da bruke pengene på bil til 250.000kr hvis han føler for det. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Sett forsikringen på foreldre. En ting som kan være fint er å få kjøreerfaring før du dra avgårde med noe helt vilt. Litt synd om du skulle finne en kjempeflott bil til 250 000,- og så vrake den relativt fort. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Nå kan jeg ta en bekjent som et eksempel:Han kjøpte en bil til omtrent 30.000kr. Og det er han jaggu glad for at han gjorde. Han kræsjet omtrent et par uker etter at han fikk bilen 7727167[/snapback] Da skal jeg ta meg selv som eksempel. Jeg krasjet min førstebil etter tre måneder med lappen, og hadde det ikke vært for airbager og hva som måtte høre med er det mulig at jeg hadde måttet skrive dette innlegget med en datamaskin styrt av en pinne inni munnen min. Lenke til kommentar
akira7 Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 HondaNSR, bruk heller 150k på en førstebil som du er fornøyd med. Selg og kjøp senere heller en bil med større hester når du har vært ute på veien etter en god stund, forsikringselskaper vet å tolke hvordan en 18'åring med bil som er kun ute etter fart ender opp etter en stund. Selv om jeg har hatt lappen i snart 3 år nå, venter jeg forsatt med å kjøpe en bil med flere hester enn bilen jeg har nå. Av erfaringer er det dyrt å forsikre når du er så ung. Har forresten kjørt skadefritt siden jeg fikk lappen, selv om jeg ikke har vært en så "clean driver" ute i trafikken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå