Kvinnorna Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 (endret) Jeg har en Escort som nylig har begynt å "drikke vann", og ser ut til at en del av det blir spyttet ut gjennom eksosen. Skal jeg tippe hvor mye vann det er snakk om, må den vel bruke en halvliter på mila ved veldig rolig kjøring. Har toppen kjørt 4mil etter jeg oppdaget dette. Det skal nevnes at bilen er mye langkjørt og er ikke ungdomskjørt. Info om bilen: Ford Escort Si 1,8 DOCH ( 105hk ) / 1994 km stand; ca 200k Er det noen som har hørt om noe lignende og kanskje vet hvor feilen ligger ? Håper noen kan hjelpe! Endret 10. januar 2007 av Praeferox Lenke til kommentar
Kvinnorna Skrevet 10. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2007 Defekt toppakning... 7687205[/snapback] Du er helt sikker på det må være toppakninga ? Isåfall hvor mye koster denne, og er det mye arbeid ? Er det noe som bør skiftes fortløpende, eller kan det gå noen km ? Lenke til kommentar
terje142 Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Du burde bytte topppakninga så fort som mulig hvis den er gåen. Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Mulig def. toppakning, men ikke sikkert. Hvordan vet du at d er kjølevannet som kommer ut av eksosen? Forbrenningen produserer vann. De kan sette på måleutstyr på radiatoren som måler om det er lekkasje til sylindrene. kan jo være en lekk vannpumpe... Lenke til kommentar
TomTei Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Skift olje på bilen og se om det er vann i oljen... Evt. skru av toppdekselet og sjekk tilstanden på oljen... Høres ut som defekt toppakning dersom det kommer ut eksosen, men hvordan, som nevnt over, vet du at det er kjølevann som kommer ut eksosen? Tar litt tid å fikse, men er gjort på en kveld... Dersom du ikke har noen erfaring med dette fra før bør du få en kyndig til å hjelpe deg... Og fiks det så fort som mulig... Tommy Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 En Haynes bok om bilen din gir deg mye informasjon om bilen. (om du ikke har boka fra før) Om det er misstanke om toppakning bør du skift fort ja. Ellers kan katalysatoren tettes/sotes igjen relativt fort. Det blir bare dyrere ;p Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Du kan jo ta en trykktest.Det koster jo ikke mere enn ca 500 kr.Da vet du 100% sikkert hva som må gjøres. Lenke til kommentar
Kvinnorna Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Hvordan vet du at d er kjølevannet som kommer ut av eksosen? Forbrenningen produserer vann. De kan sette på måleutstyr på radiatoren som måler om det er lekkasje til sylindrene. kan jo være en lekk vannpumpe... 7693861[/snapback] Jeg skal ikke garantere det er kjølvannet som kommer ut, men det bare slo meg at det måtte være det siden den drikker så mye vann! Nå har jeg bestilt time hos et lokalt firma her som skal ta trykktest, så får vente å se.. håper virkelig ikke hele toppen er gåen, men at det kanskje er noe så enkelt som vannpumpa Uansett takker jeg for all hjelp og bidrag! Lenke til kommentar
terje142 Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Gvis du skal bytte toppakninga selv så pass på å ha riktig moment eller så må du begynne helt på nytt! Du kan finne ut hvilket moment du skal ha ved å ringe forhandleren eller kan hende det står i instruksjonsboka (på jobben har vi bare sånne store bøker over merke/type motor). Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Sant som Terje142 sier.. Det er en del man må være obs på, men det meste står i Haynes-boka tenker jeg. Gjorde hvertfall det til en Mondeo vi hadde. Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Ikke kjør mere med bilen og bytt toppakning, Dette skjedde på min Sierra (da den var mamma sin), og den står i garasjen og blir bytta, Skal ta å slipe ventliler o.l. i samme slengen da den ikke gikk helt reint. Blir nok bra. Er du uheldig og har dårlige stempelringer kan du ha fått vann i olja og kan mer eller mindre ha skjært motorn. Så jeg sier bare slutt og kjør. Det er ikke veldig mye jobb å bare bytta pakninga. Se på olja, er den grå har du fått vann i den og da må den byttes, det er veldig viktig. Husk å merke kamkjede og alt det der for å få alt på rett plass. Er veldig kjekt med en Haynes bok om bilen din så er det bare å følge anvisningene i boka. Toppakning kan koste fra 300-1000, men ettersom hva jeg har hørt skal man bytte boltene også, da disse er strekkbolter. Hvis ikke må man ha av øverste lokket over kammene for å dra til boltene etter et par uker/mnd. Håper dette var til hjelp. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Setter en knapp på defekt toppakning jeg også. Har samme problemt med min, bare det at jeg skal kjøre den til tar sitt eget liv. Lenke til kommentar
Soondreee Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Mye som tilsier at dette er toppakningen ja. se på eksosen den skal være ganske hvit hvis toppakningen er gåen da blir det vann i sylinderne som damper og kommer ut med eksosen. du bør skifte så fort som mulig, eller så risikerer du at toppen blir ujevn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå