Gå til innhold

Visum USA, med inkasso dom?

Anbefalte innlegg

Skal reise til USA om en stund, og har fått med meg at man bør ha rent rulleblad for å slippe inn i landet. Hvis ikke, må man søke visum, (og håpe på det beste).

Mitt rulleblad er rent, men jeg har noen dommer fra gamle inkassosaker :blush: Har skjønt at man på flyet skal fylle ut et skjema om diverse, kriminalitet og sånn, og her gjelder det å svare ærlig, ellers kan man nektes innpass i landet.

Har vært i kontakt med den amerikanske ambassaden i oslo, og der sa de bare at alle dommer er av betydning og må dokumenteres. Det gikk ganske fort på telefonen, så fikk ikke mer info om saken. Hos politiet mente de at slike ting er sivile saker, og skal ikke ha noe å si. Dette gjør meg usikker.

Noen som vet om det dukker opp slike spørsmål om økonomien på det skjemaet man får på flyet? Jeg har jo ikke gjort noe kriminelt akkurat, bare ikke vært så flink økonomisk :whistle:

Har passkontrollen tilgang til slik informasjon der borte når jeg skal inn i landet? I så fall må jeg svare ja på noen spørsmål og dokumentere hva det dreier seg om.

Hvis de ikke får fram slik info, er det "lurt" å svare nei på eventuelle domsspørsmål?

Finnes det noen som har erfaringer på dette området, setter jeg pris på litt informasjon om hva som kreves og eventuelt hva jeg bør foreta meg i forkant av reisen.

Takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er spørsmål B på side 2 på I-94W skjemaet som du må fylle ut på flyet;

"B. Have you ever been arrested or convicted for an offense or crime involving moral turpitude or a violation related to a controlled substance; or been arrested or convicted for two or more offenses for which the aggregage sentence to confinemnet was five years seeking entry to engage in criminal or immoral activities?"

Se forøvrig her

God Tur :)

Lenke til kommentar
Dette er spørsmål B på side 2 på I-94W skjemaet som du må fylle ut på flyet;

"B. Have you ever been arrested or convicted for an offense or crime involving moral turpitude or a violation related to a controlled substance; or been arrested or convicted for two or more offenses for which the aggregage sentence to confinemnet was five years seeking entry to engage in criminal or immoral activities?"

Se forøvrig her

God Tur  :)

7687557[/snapback]

Hmmm.... vet ikke helt om jeg ble noe klokere på dette. Kommer liksom ikke tydelig frem om det dreier seg om slike økonomiske saker jeg henviser til. Virker som dette gjelder dom for forbrytelser. Er vel ikke forbrytelse å "glemme" regningene sine en stund? Eller? :hmm:

Men takk for en informativ side :thumbup:

Lenke til kommentar
Hmmm.... vet ikke helt om jeg ble noe klokere på dette. Kommer liksom ikke tydelig frem om det dreier seg om slike økonomiske saker jeg henviser til. Virker som dette gjelder dom for forbrytelser. Er vel ikke forbrytelse å "glemme" regningene sine en stund? Eller?  :hmm:

Men takk for en informativ side  :thumbup:

7689557[/snapback]

Den enkleste er vel å kontakte den amerikanske ambassaden. Der får du nok et klart svar.

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Har vært i kontakt med den amerikanske ambassaden i oslo, og der sa de bare at alle dommer er av betydning og må dokumenteres. Det gikk ganske fort på telefonen, så fikk ikke mer info om saken. Hos politiet mente de at slike ting er sivile saker, og skal ikke ha noe å si. Dette gjør meg usikker.

7687018[/snapback]

Han har prøvd som det står i post 1

Lenke til kommentar
Så lenge du ikke har blitt dømt for noe i det norske rettsvesen er det fritt innpass. Konfliktrådet og inkassobyråer er ikke en del av det norske rettsvesen.

7704417[/snapback]

jeg har fått bøter av politiet.. ordensforstyrrelse,vold

betalte dem og ferdig med saken..

+ par anmeldelser men alle henlagt

kommer jeg inn i usa?

7718281[/snapback]

Du kommer nok inn, men tror muligens du trenger visum. Kommer litt an på hvordan bøtene ble håndtert. Gikk det via en dommer så må du søke, hvis du ikke gjorde det og kun fikk et forenklet forelegg er jeg ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Så lenge du ikke har blitt dømt for noe i det norske rettsvesen er det fritt innpass. Konfliktrådet og inkassobyråer er ikke en del av det norske rettsvesen.

7704417[/snapback]

jeg har fått bøter av politiet.. ordensforstyrrelse,vold

betalte dem og ferdig med saken..

+ par anmeldelser men alle henlagt

kommer jeg inn i usa?

7718281[/snapback]

Du kommer nok inn, men tror muligens du trenger visum. Kommer litt an på hvordan bøtene ble håndtert. Gikk det via en dommer så må du søke, hvis du ikke gjorde det og kun fikk et forenklet forelegg er jeg ikke helt sikker.

7720734[/snapback]

sdadada

Endret av helvete83
Lenke til kommentar

Takker for svar alle sammen.

Tenkte jeg skulle nevne at jeg har vært hos politiet og hentet ut en politiattest, og der var det "intet å anføre", som det heter så fint :thumbup: Med andre ord, ingen dommer hos namsmannen kom fram på attesten.

Trenger jeg da å søke visum? Hvis jeg bare svarer NEI på alle spørsmål på det skjemaet på flyet, så kan vel ikke passkontrollen finne ut av økonomiske dommer vel? (Føler likevel at det er en liten risiko å ta :( )

Hadde vært greit å slippe den søkeprosessen og ikke minst de utgiftene det medfører. Nok av ting å bruke penga på i NY :cool:

Lenke til kommentar
Takker for svar alle sammen.

Tenkte jeg skulle nevne at jeg har vært hos politiet og hentet ut en politiattest, og der var det "intet å anføre", som det heter så fint  :thumbup:  Med andre ord, ingen dommer hos namsmannen kom fram på attesten.

Trenger jeg da å søke visum? Hvis jeg bare svarer NEI på alle spørsmål på det skjemaet på flyet, så kan vel ikke passkontrollen finne ut av økonomiske dommer vel? (Føler likevel at det er en liten risiko å ta  :(  )

Hadde vært greit å slippe den søkeprosessen og ikke minst de utgiftene det medfører. Nok av ting å bruke penga på i NY  :cool:

7725265[/snapback]

Kryss nei på at du hverken er kriminell eller terrorist. Smil pent til immigrasjonsmyndighetene i skranken når du leverer skjemaet og passet. Da kan du reise blakk og fornøyd hjem igjen en stund senere :thumbup: (ååå som jeg gleder meg til sommer'n, da reiser jeg :love: )

Husk: det dem ikke vet har dem ikke vondt av.... Vil heller tro det blir mere styr ved å søke visum, da kan dem jo lure på "hvorfor i all verden" fordi du ikke har noe på rullebladet...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Rart at ingen har noen erfaring på akkurat dette området?? :hmm:

Da er vel de fleste flinke til å betale regningene sine da, mens jeg "bæsja på leggen", som det heter :(

Ønsker deg forresten en god tur MissCB :)

Endret av stressball
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg pratet med politiet en dag anngående dette. De sa at utlandet bare har tilgang til begrenset politiatest. På begrenset politiatest blir eldre dommer slettet etter en viss tid hvis de ikke er av betydning. På uttømmende rulleblad blir aldri noe borte, men dette har ikke utlandet tilgang til.

Jeg selv har en bot (lånt leg på byen...). Politiet sa at alle bøter slettes 2 år etter innbetaling.

Forøvrig ville jeg kryssa av på alt som gjør meg snill (altså ikke kriminell), så lenge jeg ikke har noe på begrenset politiatest (eller heter det kanskje vandelsatest?).

Lenke til kommentar

Hei igjen

De to siste svarene har jeg veldig sansen for :thumbup:

Har ikke noe på rulleblad, så da skulle vel ting være greit da.

Tar nok sjansen på at de ikke får opp slik info om forliksdommer, og krysser derfor pent NEI på de ulike spøsmål på skjemaet, og smiler pent og er høflig :innocent:

Jeg takker for responsen folkens, og ønsker meg selv en god tur til The Big Apple :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...