Eythor Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Skal til å innstallere og innføre et nytt regnskapsprogram i bedriften. Programmet heter Mamut, og skal innstalleres på en maskin hvor databasen ligger og deretter kan den innstalleres på andre maskiner som henter fra denne (serveren). Nå har vi fått opp den maskinen som skal være server, men så var d backup da. Tenkte på en raid-løsning, men lurte på om dette krever et Raid-Hovedkort, eller om det er nok med en Raid-backup enhet. Og evt. hvilke Backup-enheter som er å anbefale(liten 7-manns bedrift, Backup av faktureringssystemet som skal over på data med d nye programmet) Takk for alle innspill Lenke til kommentar
Lch Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Har du lest RAID-guiden? http://www.hardware.no/guider/raid/ For absolutt datasikkerhet vil RAID i kombinasjon med hyppig periodisk backup være en mulig løsning. Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Siden maskinen sannsynligvis ikke har raid kontroller fra før må du kjøpe det. Har du SCSI eller IDE disker? Et raid 1 (2 disker tilsammen) vil speile diskene og du vil være rimelig sikker mot mekanisk feil i en av diskene. Du vil derimot ikke være sikret om noen skulle slette eller endre data som ikke skulle vært endret (uhell skjer). Da trenger du i tillegg ekstern backup, som tape eller hvis vi snakker om små datamengder, kanskje en DVD-RW? (under 4,5GB) Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Sakset fra guidentil hw.no: RAID 1 speiler all data til en andre disk og gir svært bra sikkerhet. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Bruker RAID5 jeg - så lenge bare en disk (av gangen) ryker er dette også _helt_ sikkert, og det krever bare 1 disk overhead (enten stripa di har 3,4,5,6,7 eller 8 disker). Lenke til kommentar
2roll Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Raid fungerer dårlig dersom bedriften brenner ned... Fungerer også dårlig mot virus. Raid er en fattigmanns backup som gir falsk trygghet mot de fleste kritiske feil. Kan være kjekt å ha i tillegg til oredntlig backup for å spare tid. Du bør bestemme deg for en eller annen backup-løsning som flytter data til eksterne media. Dersom du ikke har behov for svært raske backup eller ikke har gamle disker/ ustabilt system du er redd for at skal gå dukken, så trenger du strengt tatt ikke raid. Bruk først og fremst pengene på en fornuftig backupstrategi (avhenig av ønsket backuptid / restoretid / brukerinnsats / mengde data som skal lagres / hvor lenge data må beholdes / hvor mange versjoner av dataene du trenger å lagre / pris ) UPS anbefales i tillegg. Videre er det et ninjatriks å ha backuphdd'er liggende med forholdsvis nye image for systemkritiske servere. Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Jeg har jobbet en del med den situasjonen du beskriver, og har god erfaring med raid1+tape/zip-disketter. Det er jo en ting å sikre seg mot datatap på serveren med raid, men det nytter lite hvis maskinen blir stjålet/brenner/lynet slår ned etc. Det er svært viktig å ha backup som FYSISK kan fjarnes/oppbevares på annet sted, feks. safe eller hjemme hos backupansvarlig. Det er jo lite sansynlig at det rammer to steder samtidig. De krever ett par-tre lapper ekstra, men det betyr svært lite når man sammenligner prisen på å gjennskape en stor database, DET er dyrt/arbeidskrevende. Du får ikke gjort stort for de pengene i dag. Ser at en kom meg i forkjøpet, og må bare slutte meg til de gode rådene du får her, ALL innvesteringen du gjør i backup vil tjene seg inn første gang du må gjennopprette systemet. Raid har god funksjon hvis du må ha systemet opp i løpet av minutter, feks i butikkmiljø, og andre miljøer der driften er maskinavhengig. Og for all del, styr unna IBM-disker. [ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-11-26 13:27 ] Lenke til kommentar
2roll Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Videre er det viktig å faktisk TESTE backup-løsningen sin. Mange stoore selskaper som tar det for gitt at ting funker. Plutselig en dag når de trenger å gjøre en restore, så viser det seg at backupstrategien var lite gjennomtenkt. Da kan det fort ta en arbeidsdag eller to før man får systemet opp igjen. Eks på dårlig strategi: 7 ansatte * 2 dager = 14 virkeløse arbeidsdager for bedriften + skrape i lakken utad. Dårlig PR. Eks på ok strategi: 7 ansatte * 3 timer = ca 3 virkeløse arbeidsdager + liten sannsynlighet for at samarbeidspartnere vil merke noe. Moral: 1)Bruk tid på å tenke ut hvilken løsning bedriften er tjent med. Den kommer sanns til å være mye dyrere enn dere tror. For å sukre pillen så setter dere opp et regnestykke for hva dere kommer til å tape dersom ting går galt (værste tenkelige tilfelle (brann/tyveri) og sannsynlig tilfelle (kræsj/virus)). Da er ikke backup så dyrt like vel. 2) Sett dere godt inn i systemet. Flere som bør kunne operere det. Lær restore og TEST! Lenke til kommentar
Eythor Skrevet 27. november 2002 Forfatter Del Skrevet 27. november 2002 Takk for alle gode råd på Backup Siden! Lenke til kommentar
muffe Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Bruk tapestreamer ved siden av en raid-1 løsning. Moderne tapestreamere er raske og greie, og kan lagre MYE data. Å ha en tape som du kan ta med deg hjem i kontorvesken hver dag, samtidig som du har en speile av HDD er en rimelig god backupløsning. Da er du sikret mit virus/hackerangrep og samtidig mot anne typer "naturkatastrofer" og innbrudd. Så lenge du har en fersk tape hjemme, og en speile av HDD på jobben skaøl det mye til at du mister data. Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Dersom backup og eller antivirus løsningen ikke fungerer godt nok, går mange småbedrifter rett og slett konkurs dersom uhellet er ute. Jeg har vært på en del seminarer o.l. der vi har sett på Case studies av selskaper som er rammet, store og små. Selv om store selskaper kan takle det, koster det gjerne en del millioner. Små bedrifter, mister kansje 70% av kundene dersom de mister data (kundelister o.l.) da er det kansje ikke mulig å få endene til å møtes igjen. Det har en del selskaper fått erfare. Lenke til kommentar
Shaitan Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 For det første: Sannsynligheten for at du vil oppleve veldig lav ytelse fra Mamut om du kjører det distribuert slik du beskriver (lokale programfiler, sentral db) er relativt høy om ikke både server og arbeidsstasjoner er relativt "hvasse". Etter at jeg flyttet vår installasjon over på Terminal Server (2*1ghz CPU, 768 MB PC133) har våre 8-10 brukere opplevd en *markant* ytelsesforbedring. Når det gjelder backup, så er dessverre Mamut så viselig innrettet at de automatiske rutinene er sørgelig avhengige av brukerparametere. Ikke nok med at brukerene selv må logge seg av (finnes ingen innebygd "kast ut" rutine), men backuprutinene trigges også av at siste bruker logger seg ut, slik at det krever en del disiplin på brukernivå (eller en reboot scheduled f. eks. med en AT kommando hver natt). I tillegg bør det kjøres reindeksering på databasen umiddelbart etter backup, slik at det å kjøre backup Ut Av Bokseni i høyeste grad er en manuell admin jobb. Standalone mbackup.exe fila tar heller ikke parametre/switcher slik at navngiving/plassering/omfang av backupen faktisk må settes manuelt. Det jeg har gjort (på min Terminal Server installasjon) er å sette opp en rutine i AutoMate 4 (http://www.unisyn.com/automate4/), som gjør følgende: 1. Avslutter alle instanser av mamut.exe (tskill mamut /a), dvs kaster ut alle brukere 1b. Sender meg en mail om dette feiler 2. Starter mbackup.exe og setter omfang + plassering ( c:backup%dato%) 2b. Sender meg en mail om dette feiler 3. Starter mreindex.exe 3b. Sender meg en mail om dette feiler 4. Laster opp dagens directoiry inneholdende mbackup.zip til en FTP jeg har satt opp hjemme 4b. Sender meg en mail om dette feiler Dette kjører jeg kl. 02.00 hver natt, og det funker selvom jeg er på ferie/syk, så jeg vil påstå at det er bedre enn tape/zip/cdr løsningene som de hadde før jeg begynnte i firmaet :smile:. Om jeg har behov for å kjøre tilbake en gammel backup så ligger den lokalt på disken, i verste fall henter jeg den på FTPen min om jeg må sette opp ny hardware. Lenke til kommentar
airguard Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Raid er ok, men du trenger en backupstreamer og en brannsikker safe hvis du skal være helt sikker. 1 person har ansvaret for og legge tapen i safen ved arbeidsdagens slutt (evnt 1 dag i uka f.eks fredag hvis det holder) Lenke til kommentar
KELViN Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Brannsikker safe er vel og bra for bulken av taper, men pass da på å ha månedsbackup eller ukesbackup liggende på en ekstern lokasjon. F.eks. en bankboks eller hjemme hos it-ansvarlig om det ikke er konfidensielle data det er snakk om. Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 RAID er ikke backup, det er bare en implementering som skal sørge for at det er mindre risiko for at man må bruke backupen. F. eks når en disk krasjer (det er bare et tidsspørsmål) så kan man hotswappe den med en ny. For backup er det av praktiske grunner anbefalt med 2 utgaver, en on-site og en off-site. (dersom man har bruk for backupen slipper man å dra for å hente off-site utgaven) Begge utgavene bør selvfølgelig finnes i flere "tidsversjoner" slik at man hindrer at man plutselig står der med bare korrupte backuper. On-site: Oppbevares i en safe. *Obs* husk at en brannsikker safe ikke nødhvendighvis er en backupsikker safe: 1. I mange "brannsikkre safer" vil backup/cdr tapene *smelte*. 2. Innsiden i mange safer inneholder et fuktighetsfremkallende stoff som skal hjelpe til ved å holde temperaturen nede. Dette fører til at fuktigheten i mange safer alltid er høy og tapene kan *råtne* Off-site:Bør helst være et sted som er 6.5 miles unna det andre stedet. Enkelte forsikringsselskaper, iaffall i England/USA krever dette for å redusere risikoen ved naturkatastrofer," Bin-Laden-i-fly" osv. Vet ikke helt om dette gjelder i Norge, men det blir vel egentlig et spørsmål om man har forsikring som skal dekke slke tap eller ikke. Mer info i ISO 1799: http://www.iso-17799.com/ Backup er dyrt av flere grunner dersom det skal gjøres skikkelig. De fleste kunder som kjøper backup- løsninger er bedrifter/det offentlige og det gjør at leverandørene tar seg betalt. Det blir vel egentlig et spørsmål om pris for dere, og hvor mye dere har råd til å tape i forskjellige situasjoner. F. eks kan det tenkes at dere tar dere råd til å tape 1 dags arbeid, mens det for andre bedrifter ikke er akseptabeltå tape mer en 1 time. Angående dette: Snakk med sjefen din om dette, å få _deg_ "ryggdekning" for at det er aksepabelt å tape så å så mye data. Gjør det klart at det kommer til å koste dersom dere skal ha minimalt med nedetid. Kjipt å miste jobben fordi man "misforsto" (les ikke var villige til å betale det en skikkelig løsning koster) kravet til backup løsning. Noe av dette er kanskje litt utenom det du spurte om men kanskje til nytte for andre. Vil egentlig anbefale tape. Kostnaden er litt høyere en cdr, men kapasiteten kan være større også. Flere av leverandørene kommer også med gode programmer som gjør det lettere å automatisere rutinene for å ta backup. Å ha en backup løsning hjelper lite dersom man plutselig oppdager at ingen har giddet å faktisk ta backup. _Klassisk_ konversajon fra en bedrift mandag morgen: -IT-ansvarlig: -Faen databasen har gått til ***vete! -Sjefen: Godt vi investerte 50k i backupløsning forrige måned da. -IT-ansvarlig: Ja, alt er oppe å går igjen om en halv time, slik at våre 100 ansatte kan begynne å gjøre noe. *10 min senere* -IT-ansvarlig2: Hvor har du gjort av backuptapene for forrige uke? -IT-ansvarlig: Jeg? Jeg sente jo mail til deg om at du skulle ordne backup siden jeg var: [iNSERT RANDOM unnskyldning: Bortreist/Syk/Opptatt/Lei/Ikke gadd å gjøre det/delegerte ansvar/Osv. -IT-ansvarlig2: Jaja, vi har jo de _2 uker_ gamle backupene liggende. -IT.ansvarlig: Jeg stikker å surfer på aetat.no mens du melder i fra til sjefen. Lenke til kommentar
2roll Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 Lol!! Dette skjer oftere enn mange tror. Har sett det med egne øyne. Man må passe på som en smed at faktisk folk gjør det de skal. Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 Aldri stol bare på RAID. Her er det masse masse som kan gå galt. - Minneproblem på RAID-kontrolleren, all data er korrupt. - Serveren blir stjålet (dette er ikke uvanlig). - Brann/vannskader o.l - En bruker sletter en fil som han/hun har jobbet lenge med. Hvordan skal du kunne gjennopprette den? Da må man ha en backup-tape. Det er mye mye mer som kan gå galt. Man må alltid ha en tapebackup. Jeg ville satt opp en server med RAID 1/5 og tape-backup. Ved total systemkrasj er det mye raskere å bygge opp en ny RAID array, enn å gjennopprette fra tape. Edit: Ser Jattajatta skrev dette i en post... Note to self: les hele tråden før du poster [ Denne Melding var redigert av: Darth Kjell på 2002-12-06 10:51 ] Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 RAID er online - og redundant. Hvis man har stadig access på filene hjelper det f.eks lite med tape/cdrw siden dataen da ikke er online. Du spør etter RAID - da anbefaler vi RAID. Har du masse penger å legge i det, RAID1 (50% overhead) er du på budsjett RAID5 (1 disk av totalt mengde overhead). Regner med at du klarer å holde deg inna brann, virus etc :smile: Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 Man tar da backup om natten, ingen som jobber med filene da... og de filene som er i bruk hopper backup programmet over. Det står i loggen hvilken filer det ikke er tatt backup av. Men, velg en RAID 5 SCSI løsning. Du må kjøpe et RAID PCI kort, med mindre det er onboard SCSI RAID på hovedkortet. Lenke til kommentar
Elf_ Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 må ikke nødvendigvis kjøpe raidkort (eller mange nye scsi disker) med 7 annsatte og forholdsvis liten belastning på server kan man greit klare seg med software raid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå