Gå til innhold

Redde data med fryseren?

Tomoyo

Anbefalte innlegg

Jeg opplevde nylig at min 200GB WD SATA disk tok kvelden (it happends), dvs den dukker ikke lengre opp i bios/disk management/explorer (you name it) og lager disse lekre klikkelydene når jeg starter opp maskina med disken tilkoblet.

Men nok om det, jeg har bestillt ny disk og akter og erstatte den ødelagte. Saken er den at jeg gjerne vil redde noe av dataene jeg hadde på disken, som bokstavelig talt klikka.

Og der hørte jeg litt rundt, og fikk nyss i et lite triks om å legge harddisken i fryseren.

En natt med disken i fryseren kunne vistnok gi deg noe sånt som 20 minutter på å lese disken for så å kopiere dataene til en annen disk. Og et annet sted leste jeg at noen anbefalte å montere disken i et eksternt drev for så å la disken kjøre mens den er nedkjølt.

Grunnen til at dette virker etter hva jeg har hørt er at klikkelyden disken lager er leseren som prøver å lese ytterst på plata, og pga en feil dunker i veggen på innsiden av harddisken. Nedkjølingen får da vistnok metallet til å trekke seg sammen og hindre leseren å "slå seg løs" til harddisken blir varm igjen.

Jeg har ikke prøvd dette selv enda, men jeg akter å prøve så snart erstattningsdisken min har ankommet. Wish me luck... :roll:

Kanskje dette har inspirert noen, kom gjerne med meninger og erfaringer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en gang et Geforce kort.. av typen det første som kom... En dag tok det halvveis kvelden.. dvs det kom grafikk feil, sikkert pga gradvis slitasje på kretser pga varmeutvikling... etter en halvtime i fryseboksen fungerte kortet noen minutter helt fint igjen, før feilene kom tilbake... festlig egentlig... men blei litt tungvindt i lengden ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Nå er det noen år siden sist jeg brukte det trikset, men innen support verden er det relativt kjent og det kan funke bra. Husker jeg ikke feil hadde techrepublic en liste over de 100 beste triksene for HDD redding for endel år siden.. Den ligger kanskje ute enda :)

EDIT: det var vist en liste over 200 tips, og frysing av disken er på top :)

http://articles.techrepublic.com.com/5100-...-5029761-1.html

Endret av Mr-CEO
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...