Gå til innhold

Dekoderfeil i Windows mediacenter 2005

Anbefalte innlegg

Hei,

Når jeg skal spille av dvd i MCE så får jeg denne beskjeden:

Dekoderfeil

Det har oppstått en feil med videodekoderen, eller den er ikke innstallert.

Start mediasenter på nytt eller restart pc.

Det fungerer jo fint å spille av dvd med vlc. f.eks så hva er feil i MCE?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows MediaCenter krever en egen dekoder for å vise DVD. Denne følger i utgangspuntet ikke med MCE 2005. Dersom du har kjøpt en ferdigbygget mce-boks vil nok leverandøren ha "bundlet" en dvd dekoder, men det er altså ikke en del av Microsofts mediacenterpakke. Klippet ut følgende forklaring fra et nettsted:

DVD decoders are not free, they're licensed (MPEG2 is a proprietary algorithm). Most DVD drives come with a DVD decoder of some sort (usually bundled in with a software player like WinDVD or PowerDVD). Suppose Microsoft were to bundle a DVD decoder with MCE 2005. This means that the average consumer purchasing a MCE computer at Best Buy will end up paying double for a DVD decoder - once for the one bundled with the DVD drive and once for the one bundled with MCE. Rather than unnecessarily push the price of MCE up (estimate $20, which would be a ~15% increase), Microsoft chooses to let its OEM's decide when and how to include a DVD decoder. It's a logical choice that saves you money.

kilde

Du får vurdere selv hvor dumt du synes dette høres ut.

Løsningen er uansett å skaffe seg dekoderprogramvare:

nvidia Purevideo decoder eller vurder non forslag fra Microsoft her.

Lenke til kommentar
Windows MediaCenter krever en egen dekoder for å vise DVD. Denne følger i utgangspuntet ikke med MCE 2005. Dersom du har kjøpt en ferdigbygget mce-boks vil nok leverandøren ha "bundlet" en dvd dekoder, men det er altså ikke en del av Microsofts mediacenterpakke. Klippet ut følgende forklaring fra et nettsted:
DVD decoders are not free, they're licensed (MPEG2 is a proprietary algorithm). Most DVD drives come with a DVD decoder of some sort (usually bundled in with a software player like WinDVD or PowerDVD). Suppose Microsoft were to bundle a DVD decoder with MCE 2005. This means that the average consumer purchasing a MCE computer at Best Buy will end up paying double for a DVD decoder - once for the one bundled with the DVD drive and once for the one bundled with MCE. Rather than unnecessarily push the price of MCE up (estimate $20, which would be a ~15% increase), Microsoft chooses to let its OEM's decide when and how to include a DVD decoder. It's a logical choice that saves you money.

kilde

Du får vurdere selv hvor dumt du synes dette høres ut.

Løsningen er uansett å skaffe seg dekoderprogramvare:

nvidia Purevideo decoder eller vurder non forslag fra Microsoft her.

7688127[/snapback]

Vil det fungere hvis jeg f.eks installerer PowerDVD? Vil MCE bruke dekoderen til dette programmet?

Lenke til kommentar
Dessverre. Du må nok ha en dedikert Windows MediaCenter edition MPEG-dekoder slik som PureVideo.

7688356[/snapback]

Vel jeg lastet ned en prøveversjon av Nvidia's Purevideo og det funket jo fint slik ivarw skrev over :)

Men så avinnstallerte jeg den og testet PowerDVD 5.0. Det funket ikke med MCE.

Så lastet jeg ned nyeste prøveversjon av PowerDVD 7.0. Den fungerte sammen med MCE :D Så da er det også en mulighet :) Standardversjonen av PowerDVD 7.0 koster ca. 37 dollar via cyberlink sin hjemmeside www.cyberlink.com

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...