Gå til innhold

Tanker om windows

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Mesteparten av programvaren og spill lages enten vi vil eller ikke for windows, og skole, jobb og hjem er blitt avhengige brukere av programmet.

Samtidig så lesses windows på med halvferdige og relativt dårlige alternativer (mediaplayer som ikke har dvd codec, sikkerhetsprogrammer som er relativt dårlige, pakkeprogram uten knappepanel, nettleser som ikke støtter web 2.0, torrent osv, epostprogram uten spamfilter, og mye mer halvgjorte programmer) som vi strengt tatt kunne klart oss godt uten og det finnes såvidt jeg vet rundt 10000 drivere som følger med.

Dette gjør også at windows blir mer utsatt for sikkerhetstrusler, mer problemer med monopolanklager, prisen går opp slik at flere kjører piratversjoner, og hastigheter går ned fordi programmet er tungkjørt.

Det jeg tenkte litt på er om det hadde vært en ide om microsoft laget en fullstendig nedstrippet versjon av windows.

En versjon som ikke hadde noen drivere utover default skjermkort, tastatur og mus slik at vi fikk lagt inn windows og kommet oss på nett hvor vi selv kunne hentet de siste nødvendige driverne.

Hvis man kjøpte en printer f.eks kunne man lastet ned den siste driverversjonen selv isteden for å ha default liggende i systemet.

En versjon uten nettleser, epostprogram, mediaplayer osv og som kun inneholdt det aller mest grunnleggende som filbehandling, det nødvendige for å få hardware til å fungere, et ok utseende, og det var det.

Alt ekstra som jeg kommer på finnes det bedre alternativer av som lovlig kan lastes ned gratis eller kjøpes.

Hvis f.eks opera var den eneste nettleseren (den har jo også epostprogram innebygd, så det trengs heller ikke), hvis man kunne lagt inn sine favoritt mediaspillere uten å måtte ha windows egen, hvis man kun hadde hatt de driverne man egentlig brukte, fikk lagt inn egen valgt brannmur og antivirus osv ja kort sagt måtte plukke ut alle tileggsfunksjoner man selv ville ha, så tror jeg windows bl.a ville vært:

-Raskere

-Mer stabilt

-Hatt færre sikkerhetshull og mindre behov for oppdateringer

-Mindre sannsynlighet for crash

-Vært mulig å selge for en billig pris

Så tenkte jeg nå at man kunne diskutere hva som man kunne fjernet og hva man måtte hatt for å få det perfekte windows.

Lurte også på hvorfor ingen har laget en nedstrippet windowsklone.

Linux er jo et alternativ, men det har et annet brukergrensesnitt og man må forholde seg til andre ord og uttrykk.

Hadde det vært lov å laget en windows klone med samme brukergrensesnitt bare man laget det selv, eller er man nødt til å lage noe helt annet hvis man skal lage et os?

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har brukt Windows i mange år, men no har eg gått over til Linux. Eg sysnest ikkje det var så vanskeleg å venna meg til med eit nytt brukargrensesnitt og eg er veldig fornøgd med eit raskare og meir stabilt system.

Det einaste problemet er at ein del spesielle program kun har Windows versjonar så eg har fortsatt Windows installert på ein anna partisjon.

Det du seier om å fjerna drivarane i Windows trur eg ikkje er nødvendig fordi dei ikkje blir installert før det er brukt for dei, dei berre ligg der, men det kunne sikkert vore lurt om Microsoft oppdaterte drivarane litt oftare.

Kanskje eit system som automatisk lasta ned nødvendige drivarar kunne vore ein ide for dei som vil spara harddiskplass og dei som har behov for litt uvanlege drivarar.

Å laga eit system som er mykje "lettare" høyrest ut som ein god ide for dei som ikkje vil gå over til Linux, men eg synest det er meir fornuftig å prøva å få fleire folk til å begynna å bruka Linux så begynner kanskje programvareprodusentane å Laga Linux programmer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

I og for seg enig, men linux sliter fortsatt med bl.a å kjøre spill.

Det er også mindre utvalg av programmer, har jeg inntrykk av, enn hva som finnes til windows.

Selv om man kan redigere filmer og bilder, kjøre office lignende kontorpakker, få spillt musikk og gjort det meste så er det alltid greit å finne frem til akkurat det programmet som fungerer best for akkurat meg og de behov jeg har.

XP trenger ca. 5 GB plass, og Vista krever ca. 55 GB.

Plassen i seg selv er ikke så viktig, men det er irriterende at mesteparten av plassen brukes til halvgjorte løsninger.

Med et totalt nedstrippet windows uten noe som helst ekstra kunne man lagt inn opera som nettleser og epostprogram, izarc kunne tatt seg av filkomprimeringen, Avast eller AVG kunne tatt seg av antiviruset, spywareblaster og adaware kunne tatt seg av spyware osv osv.

Man ville fått bedre løsninger billigere, M$ kunne vinket farvel til monopolanklagene, sikkerhetshullene ville vært borte så man ville omtrent ikke trengt å oppdatere eller styre med servicepakker...ja, bare en fasinerende tanke synes jeg. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...