Gå til innhold

AMD Cool'n Quiet+Linux= ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke kommet over ét program tilsvarer f.eks. SiSoft Sandra. Men det er flere programmer som gjør det samme.

F.eks.

- minnetesting: Memtest86

- HDD testing: hdparm, Bonnie++, IOzone

Ubuntu har mye klart i pakkesystemet sitt.

Spørs på hva du spesifikt er ute etter, holvik.

Lenke til kommentar

Det trenger du ikke.

Bare åpne et terminalvindu og skriv inn følgende:

cat /proc/cpuinfo

Du får da vite hvilken Hz cpu kjører på akkurat da.

Evt. skal det finnes cpu-freq plugins for Gnome-panelet i Ubuntu.

Høyreklikk på panelet, oppe eller nede, og velg "legg til applet" eller noe liknende. Da får du en liste som du skal kunne finne en cpu-freq plugin.

Lenke til kommentar

Hvis du bare skal skjekke om Cool'n Quiet funker trenger du ikke hverken torsmo eller conky.

For en "en gang" skjekk, funker cat /proc/cpuinfo bra nok.

Hvis du er interessert i å vite hvilken Hz CPU kjører på til en hver tid, tror jeg det følger med en slik cpu-freq monitor plugin til Gnome-panelet med Ubuntu. beklager om jeg tar feil, jeg får nemlig ikke skjekka for jeg har ingen Ubuntu installasjon oppe å går for øyeblikket

Torsmo/conky er for en fullstendig system overvåking og mer, særlig i conkys tilfelle.

Om å starte torsmo:

Åpne et terminalvindu og skriv torsmo :)

Torsmo tegner tekst på bakgrunnen din med info om systemet ditt. Konfigurering skjer gjennom en fil som heter .torsmorc som muligens ikke eksisterer ennå på din maskin.

Det burde ligge en eksempel .torsmorc under /usr/doc/torsmo-<versjonnr>

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

"cat /proc/cpuinfo" funket fint som fy det. Fikk bekreftet att Cool'n Quiet fungerer.

Ville bare prøve Torsmo for moro skyld.

Er helt fersk i Linux ,og sitter her og tester ut "alt" mulig.

Er glad jeg har dette forumet til å hjelpe meg, ellers hadde jeg gitt opp for lenge siden.

Fikk ikke til å starte Torsmo ved å skrive "Torsmo" i terminalen. :blush:

Mulig jeg må ha en kommando foran, eller ?

Som dere sikkert har skjønt må jeg ha ting inn med tesje.

Lenke til kommentar

Må bare låne tråden litt, istede for å lage en lik selv :)

Har selv en bærbar maskin som kjører Slackware 11, og tviler på at C'n'Q fungerer, den blir nemlig grusomt varm, selv når den bare idler.

Hva legger man inn om C'n'Q ikke fungerer?

Og har det noe å si for torsmo eller conky om man bruker KDE eller Gnome?

Sitter på jobb, og har ikke mulighet til å sjekke alt dette nå. Spør egentlig bare for å ha et svar til jeg kommer hjem :)

Endret av M4rTiN
Lenke til kommentar
Har selv en bærbar maskin som kjører Slackware 11, og tviler på at C'n'Q fungerer, den blir nemlig grusomt varm, selv når den bare idler.

Hva legger man inn om C'n'Q ikke fungerer?

Det kommer litt ann på hvilken prosessor som sitter i maskina di. For sake of example så sier vi at maskina di er en Pentium-M (centrino) maskin.

Slik ville jeg gjort det:

Som root åpne fila /etc/rc.d/rc.modules den styrer hvilke moduler som lastes ved oppstart.

Med mindre du har kompilert opp egen kjerne, er nemlig drivere for cpu-skalering kompilert som moduler på slack11.

Nederst i /etc/rc.d/rc.modules finner du linjer som tar for seg cpu-freq.

Fjern kommentar tegnet fra følgende linje

# /sbin/modprobe speedstep-centrino

Neste er en skalerings policy, kalt governor.

Standard governor er for mange ondemand, men jeg bruker på min laptop, etter å ha lest flere råd på nettet, governoren conservative. Conservative skal være bedre når maskina kjører på batteri og for AMD64 maskiner.

Fjern kommentar tegnet fra følgende linje

# /sbin/modprobe cpufreq_conservative

Så, for å si ifra til systemet hvilken governor du bruker, legg til følgende linje i /etc/rc.d/rc.local

echo conservative > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor

Dette (skal) resultere i at du har cpu-skalering aktivt ved neste reboot, and onwards.

Hvis du vil aktivere cpu-skalering uten å restarte, skriver du disse tre kommandoene i et terminalvindu

modprobe speedstep-centrino
modprobe cpufreq_conservative
echo conservative > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor

Lykke til.

Og har det noe å si for torsmo eller conky om man bruker KDE eller Gnome?
Nei. Torsmo og Conky bruker kun X11 bibliotek, og dermed fullt uavhengig KDE og Gnome. Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...