Gå til innhold

Barton eller Clawhammer?

Sfinx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-26 11:28, skrev Basus:

Jeg venter på Clawhammer, for meg er det spørs hvor stor FSB de får, som igjen viser hvor god den yter.

Clawhammer får vel antakelig størst FSB, men siden den er en 64 bit CPU, så blir vel prisen litt større også.

Og en stor del avhenger av hvor bra hovedkortene osv blir.

Hammer vil ikke få FSB... Den bruker Hypertransport kanaler ikke den tradisjonelle FSBen som brukes i dag.

Lenke til kommentar

Jepp, hvordan blir det med overklokking av Hammer'n egentlig. Multiplierlåsing har vært vanlig i mange år, men vi har fremdeles fått lov til å leke med FSB'n. Men når også FSB'n forsvinner... går vel den siste muligheten for overklokking ?

Så vidt jeg har skjønt på AMD så blir minnekontrolleren på Hammer fin-justert for en enkelt en spesielt frekvens på minnet, og da vil en annen hastighet på ram'en (selv om den nye hastigheten er høyere) sannsynligvis bare dra med latency og annen skit. Kjipern for oss som liker klokking det der :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

ufo skrev (2002-11-26 18:04):

Jepp, hvordan blir det med overklokking av Hammer'n egentlig. Multiplierlåsing har vært vanlig i mange år, men vi har fremdeles fått lov til å leke med FSB'n. Men når også FSB'n forsvinner... går vel den siste muligheten for overklokking ?

Så vidt jeg har skjønt på AMD så blir minnekontrolleren på Hammer fin-justert for en enkelt en spesielt frekvens på minnet, og da vil en annen hastighet på ram'en (selv om den nye hastigheten er høyere) sannsynligvis bare dra med latency og annen skit. Kjipern for oss som liker klokking det der :wink:

Godt poeng. Det hadde jeg ikke tenkt på. Vi får vel se hva som kommer når den lanseres. Jeg nekter å tro at det ikke skal være mulig å overklokke den.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-26 11:21, skrev Sfinx:

Hvilken av disse 2 CPUene burde det lønne seg å kjøpe når de ankommer markedet?

Ingen! Det lønner seg aldri å kjøpe CPU'er i det de ankommer markedet. Det lønner seg å vente litt.

Jeg tipper Barton kommer under 2000kr i februar-mars en gang og Clawhammer under 2000kr på sensommeren en gang.

Det blir sansynligvis mulig å overklokke Hyper-Transport-linken (og dermed CPU'en som har innebygd multiplier i forhold til HT-linken) men om det vil bli jumpere på hovedkortet, innstillinger i bios eller ingen mulighet for justering gjenstår å se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...