Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Drit i de idiotene som sier at du kan tape alt. Du kan gjøre det, men holder du deg unna gearing (aksjekjøp med lånte penger) så vil det ikke gå altfor galt. Kun om selskapet går dukken.

Det sa sikkert meglerne som solgte terra-fond også :) Her ser det ut til at investorer kan tape alt, selv uten gearing. Hvis man ønsker lavere risiko bør man spre porteføljen på flere forskjellige aksjer innenfor flere forskjellige bransjer. Jepp, det er mikroskopiske sjanser for at f.eks Orkla går konkurs, men det kan skje, det er enda mindre sjanser for at fem forskjellige solide selskap på Oslo Børs skal gå konkurs.

 

Finn selskaper som gir regelmessig utbytte, altså selskaper som tjener penger.

I turbulente tider, slik som nå, er dette et godt råd, går aksjemarkedet ned er det gjerne slike selskaper som dette som faller minst.

Lenke til kommentar
Drit i de idiotene som sier at du kan tape alt. Du kan gjøre det, men holder du deg unna gearing (aksjekjøp med lånte penger) så vil det ikke gå altfor galt. Kun om selskapet går dukken.

Det sa sikkert meglerne som solgte terra-fond også :) Her ser det ut til at investorer kan tape alt, selv uten gearing. Hvis man ønsker lavere risiko bør man spre porteføljen på flere forskjellige aksjer innenfor flere forskjellige bransjer. Jepp, det er mikroskopiske sjanser for at f.eks Orkla går konkurs, men det kan skje, det er enda mindre sjanser for at fem forskjellige solide selskap på Oslo Børs skal gå konkurs.

 

Finn selskaper som gir regelmessig utbytte, altså selskaper som tjener penger.

I turbulente tider, slik som nå, er dette et godt råd, går aksjemarkedet ned er det gjerne slike selskaper som dette som faller minst.

I Terra saken var det jo ikke annet enn giring brukt omtrent, det var kraftinntekter for de neste 10 årene. Kommunene visste heller ikke hva de investerte i så jeg synes det er passelig å si at både Terra og kommunene er noen fehoder.

 

Når det kommer til utbytte selskaper er det som du sier at utbytte selskaper holder seg bedre enn selskaper som ikke gir utbytte/ikke tjener penger. Det du også skal tenke på er at selskaper som gir utbytt også øker mer i verdi i oppgangstider.

 

Angående spredning har jeg vel ikke så mye tilføye utenom at om du skal ha mer enn 5 aksjer i porteføljen kan du like gjerne kjøre fond.

Endret av Cape
Lenke til kommentar
Ser også at det er mange som blir rådet til ikke å drive med aksjer pga faren for å tape alt? Men slik jeg ser det, så er det så mye svigninger , at jeg behøver jo ikke å selge dem igjen før dem har gått litt opp? Gjelder det bare folk s om tar seg opp ekstra lån for å satse på aksjer?

 

Sant nok.. Det de fleste småsparere taper penger på er at de kjøper på topp, og selger på bunn.. Det er nok her noe ligger.. Jeg kjøpte REC på 250, ja det var nesten på topp, men jeg selger ikke på bunn, og har ikke gjort det med noen aksjer, selvom jeg før har liggi -40% over flere måneder har jeg ikke solgt, men venta på bedre tider, og som har gått i pluss etterhvert ( LES; FAST ;) )

 

Så om kursen på aksjen din er lav, så bør du vente til du får en bedre pris å selge til..

 

Om kursen er 118, og du vil kjøpe den, så kan du legge inn ett bud på 118,25 eller noe.. Ja, du får kjøpt til den prisen.. Og om kursen er 128 så får du solgt til den prisen, ca.. Evt. så kan du jo selge til litt mindre..

Når du skal kjøpe/selge kan du se på ordredybden til aksjen.. Der ser du hvor mange som er villige til å kjøpe for f.eks. 118 og nedover, eller selge til 118, og oppover.. (bare de 5 nærmeste er som regel tigjengelig..)

Lenke til kommentar
Det sa sikkert meglerne som solgte terra-fond også :) Her ser det ut til at investorer kan tape alt, selv uten gearing.

Si meg, hvem er det du kaller investorer? Ordførerne fra nord?

Nei, ordførerne kaller jeg ikke investorer :) Jeg vil ikke si hva jeg kaller dem, de jeg tenker på var de som hadde investert i såkalte "miljøfond":

 

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1275561.ece

 

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1251603.ece

 

De hadde kanskje ikke kalkulert inn risikoen for at Terra skulle gå konkurs, men det var heller ikke jeg i nærheten av å gjøre da jeg takket nei til et produkt fra dem for et års tid siden.

Lenke til kommentar
nå kjenner jeg ikke til REC ei heller sektoren men tok bare utgangspunkt i det siden det var snakk om å vente til bedre priser. Hadde jeg f.eks. kjøpt NSG på 140 hadde jeg heller solgt og tatt tapet enn å vente til ATH igjen, noe jeg tviler på vil skje.

Du kan på ingen måte sammenlikne REC med NSG.

 

Solar i US var helt banans igår ledet av First Solar med oppgang på 30%

Lenke til kommentar

Var kanskje en litt rotete forklaring, jeg mente på ingen måte å sammenligne rec med nsg, jeg skulle vel egentlig bare fortelle at ikke alle aksjer går opp igjen til gamle høyder slik at det alltid lønner seg å vente, da en kan tape store summer på det også.. rec ble bare min dummy-aksje i dette tilfelle, siden det var utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Var kanskje en litt rotete forklaring, jeg mente på ingen måte å sammenligne rec med nsg, jeg skulle vel egentlig bare fortelle at ikke alle aksjer går opp igjen til gamle høyder slik at det alltid lønner seg å vente, da en kan tape store summer på det også.. rec ble bare min dummy-aksje i dette tilfelle, siden det var utgangspunktet.

Det er jeg enig at man ikke uten videre kan forvente at en aksje skal opp til gamle høyder. Dog er jeg av en oppfatning av at NSG er blitt straffet da det underliggende er elendig, ledelsen ved Kreutzer som noen aper med forhold til sine assets. Derimot så har REC blitt straffet av høyere pris på silisium og et resultatvarsel som sendte kursen til bunns, jeg har tro på bounce back for REC's del. At vi ser NSG i over 100 igjen har jeg liten tro på, dessuten er avispapir utgående, internett tar over.

Lenke til kommentar
Hvordan tror dere GOGL og REC går fremover? Har lyst på begge to.. :)

Tror på GOGL i 40 innen månedsskiftet Mai/April - Argumentet er enkelt tørrlastratene vil komme tilbake fremover mot sommeren. Har man troen på at makro holder seg og det værste fallet er unnagjort og man samtidig tror på tørrlastratene er tørrlast bransjen og GOGL selskapet i alle fall. Jeg er stenbull på 6 måneders sikt.

 

 

REC har nok lagt mye av de dårlige nyhetene bak seg vil jeg tro. Utenom dette er jeg ikke for mye "into" solar.

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Oljeprisen kraftig opp igjen til 95 dollar fatet. USA minsker handelsbalansen for første gang på mange år takket være svakere dollar. Også antall ledige i USA var mindre enn forventet. Kanskje litt tidlig å si vi er over kneika, men det ser absolutt mye bedre ut nå enn for noen uker siden.

Lenke til kommentar
Oljeprisen kraftig opp igjen til 95 dollar fatet. USA minsker handelsbalansen for første gang på mange år takket være svakere dollar. Også antall ledige i USA var mindre enn forventet. Kanskje litt tidlig å si vi er over kneika, men det ser absolutt mye bedre ut nå enn for noen uker siden.

 

Det gjør det.. men for en fart som vi går oppover igjen med da! Jeg syns det nesten er skummelt, mange dager der OSB har steget mer enn 3% og med de 2 rekordene på 3,7 og 3,67 så kan det nesten gå for fort?

(jeg sier dette mer av erfaring enn av kunnskap om markedet..) En så rask oppgang kan jo skyldes en altfor kraftig nedgang også, tydeligvis..

 

 

Jeg mente ikke å si at jeg var forberedt på å se REC tilbake innen sommeren, eller noe.. hadde ikke trodd på enda en "stor" stigning i dag, snarere ett lite fall.. Kursmål jeg har sett er fortsatt 310 -og en annen hadde justert fra 360 til 310, så det er ikke så utenkelig.. men det er over 100% ifra dagens kurs, og det er en del..

Jeg regner med at fornybar energi kommer mer og mer fremmover.. kanskje ikke de neste 5 årene, men etter det.. Oljen i norge har nådd sin peak, og det samme skjer vel andre steder også.. Samtidig med at avgiftene blir høyere, og miljøkravene strengere..

I noen land er det vanlig med solceller til strøm i stedet for å få fra strømnettet... Det er utrolig dyr strøm mange steder, f.eks. Tyskland, der ett solcelle-anlegg er tjent inn igjen etter 8-10 år (om jeg husker riktig.. ikke mye galt..)

Jeg tror det er tidlig å satse på den typen energi nå.. Det er enda Oljen som gjelder, men senere så blir verden nødt til å se andre veier.. Tenk bare på hvor mye mer miljøbevisste norge og mange andre land er blitt det siste 1,5 året.. Fortsetter "miljøbevisstheten" i samme fart, så ligger det penger i alternativ energi når som helst..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...