Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

aaargh, jeg klarer ikke bestemme meg!

 

Jeg har 120 000 av studielånet mitt stående på sparekontoen. Hadde i grunn planer om å betale det inn til høsten.

 

Men akkurat nå frister det veldig å pumpe 100 000 inn i statoil. Da er tanken å selge til høsten.

 

Vanligvis lytter jeg i mindre grad til analysene til meglerhusene, men dnb nor markets har snakket varmt om STL lenge, og hva det blir til fremover...

 

Jeg setter pris på om noen kunne komme med synspunkter aå jeg får tatt en avgjørelse snart...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

STL er som REGEL trygt og stabilt, men ikke etter det siste fallet og de urolige tidene, akkurat nå hadde jeg tenkt nøye om hvor jeg pløyde inn rester etter Studielån.

 

Vi håper at de urolige tidene er over, men man vet aldri for tiden, men STL er jo langt billigere nå enn for noen måneder siden, det er svært sant. Mulig du kjøper billige aksjer, men så er spørsmålet, billig i forhold til hva?

 

Jeg vet ikke, men STL er jo en "stabil" aksje i manges øyne, kan hende den vokser bra på lang sikt, men da må du kanskje regne med å sitte fort en 2 års tid eller mer i tilfelle mer nedgang.

Lenke til kommentar

Jeg ser heller utbytte aksjer og kommende utbytte aksjer som tryggere havn og bedre risk/reward enn hva STL er, folk flest liker STL, men jeg gjør ikke det. Jeg ser definitvt rom i andre selskaper og sektorer. - Seadrill er også et bra bet for dere investorer som har tid til å sitte til kjempeutbytte kommer, ingen har sett de gode tallene i rigg men dette kommer fra 2008 og utover. Vi så OCR signerte Eirik Raude på 640.000$ dagen idag.. Nei det er deres valg, men jeg kommer putte studiepengene mine i high yield stocks minste krav er 20-30% årlig. Dette har deriblandt Golden Ocean som kontraherer skip "nesten" daglig.

 

Senest idag er det nye kamsarmax kjøp gjort mens en ved bestilling i oktober ryktes solgt for 65$ mill USD der kontraheringspris var 51.25$ USD /m finans.

 

Tipsene mine for de med litt perspektiv er:

GOGL - Ekstrem yield, bra rabatt på NAV og lav P/E. Eminent ledelse med beste nese for shipping.

 

HAVI - God yield lavt priset på NAV og P/E.

 

SDRL- Fremtidig utbytte maskin, JF med 40% av sin EK i SDRL taler for seg. Trøim tungt inne. Eminent ledelse.

 

Random Pick Oppkjøpskandidater:

SCORE

 

- Prøv å ha en litt lengre investerings horisont enn 1 år, det kan fort lønne seg sitte en stund med utbytte aksjer.

Jeg er ganske sikker på at de fleste som kjøper GOGL på under 30 får tilbake alt iform av utbytte iløpet av 5 år, dette knuser banken. 100% avkastning på 5 år.. Selv om vi aldri skal være sikre på noe i aksjemarkedet.

 

Noe poeng å kjøpe gogl før i stedet for etter utbyttet?

 

Kan noen forklare litt generelt om utbytter?

Poeng å kjøpe GOGL før utbytte vel det er det etter min mening. GOGL har aldri vært i minus på ex-utbytte dato.

 

Generelt så er det ikke så mye å fortelle om utbytter utenom at selskaper som har John Fredriksen i ledelsen betaler ut mye penger til aksjonære. At selskaper betaler ut de pengene de tjener til eierene er hovedsaken ved at jeg føler at det er viktig med eierskap. GOGL vil betale ut ca. 10-15,- i utbytte i 2008, dette er svært gunstig når aksjen står i 27,-. Jeg fatter ikke at flere ser at aksjen er billig, men det får være opptil hver enkelt. Vi kan se yield på rundt 30-50% i GOGL for 2008, ingen aksjer på Oslo Børs slår dette, og jeg er ganske sikker på at ingen på de større børsene i verden har noen aksjer som vil være istand til å gjøre det tilsvarende. Yielden i GOGL er hinsides for 2008.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Dividend_yield

Endret av Cape
Lenke til kommentar
Jeg ser heller utbytte aksjer og kommende utbytte aksjer som tryggere havn og bedre risk/reward enn hva STL er, folk flest liker STL, men jeg gjør ikke det. Jeg ser definitvt rom i andre selskaper og sektorer. - Seadrill er også et bra bet for dere investorer som har tid til å sitte til kjempeutbytte kommer, ingen har sett de gode tallene i rigg men dette kommer fra 2008 og utover. Vi så OCR signerte Eirik Raude på 640.000$ dagen idag.. Nei det er deres valg, men jeg kommer putte studiepengene mine i high yield stocks minste krav er 20-30% årlig. Dette har deriblandt Golden Ocean som kontraherer skip "nesten" daglig.

 

Nå gir jo også statoil litt bra utbytte da..

http://www.statoilhydro.com/en/InvestorCen...endAmounts.aspx

 

Men jeg holder nok en knapp på GOGL.. Veldig billig i forhold til hva jeg trodde var billig før :p

Lenke til kommentar
Nå har jeg lest flere tråder om at at gogl skal utbetale 1 usd i utbytte, det er altså så mye tull på HO. Det vil jo være rundt 20% av verdien på aksjen.

 

Ja dette stinker, jeg synest også cape sitt estimat på 10-15 kr virker alt for høyt. Jeg tror vi vil se et utbytte på rundt 7-8, max 10 kr i løpet av 2008..

Lenke til kommentar

Noen som kan tyde dette?

 

"Sa pamumuno nikkel ngayon ni Gng. Corazon Lalu-Santos, ang Kagawaran ng Filipino ay tahanan INTEX ngayon ng mga pangunahing kritiko at tagapagsalaysay ng kasaysayang pampanitikan, pangwika, pandulaan at pangkultura ng Pilipinas. Nagpapatuloy ang maalab na pagpupunyagi sa pagsusulong ng kamalayang makabayan sa INTEX masigasig na pakikibahagi nina Allan Popa, Jema Pamintuan, Edgar Samar, Christine Bellen, Jerry Respeto, Marco A. V. Lopez, Noel del Prado, Michael M. Coroza, Alvin Yapan, Joseph T. Salazar at Dr. Benilda Santos. Ang kanilang produksyong mapanuri at malikhain ay pinarangalan na sa Manila Critics' Circle, Don Carlos Palanca Memorial Awards for Literature, Sentrong Pangkultura ng Pilipinas nikkel at ng iba pang mahahalagang sentro ng wika at panitikang Filipino."

Lenke til kommentar
Nå har jeg lest flere tråder om at at gogl skal utbetale 1 usd i utbytte, det er altså så mye tull på HO. Det vil jo være rundt 20% av verdien på aksjen.

 

Ja dette stinker, jeg synest også cape sitt estimat på 10-15 kr virker alt for høyt. Jeg tror vi vil se et utbytte på rundt 7-8, max 10 kr i løpet av 2008..

Dere får regne på det selv, av driften vil jo klart GOGL ikke klare ha mer enn 25-30cent EPS, dog så har vi asset play noe JF, Trøim og Billung faktisk er kanskje best i verden på i tørrlast og shipping.

 

Jeg gleder meg til det som mest sannsynlig blir 2,70,- i utbytte fra Q4 07' Dette svaret samt videre guiding får vi på tirsdagen. Jeg gleder meg faktisk, kanskje har JF forsinket julepresang også :)

Lenke til kommentar

Leste dere Dagens Næringsliv i dag så sto det noen greier om 1,5 dollar i utbytte i 2008, og likeså i 2009..

 

Skipene vil bli jent inn i løpet av 7-8/10 år og 4/5 år.. (her er det siste tallet varigheten av kontraktene, og det første tiden skipene vil være tjent inn på..) Så vi ser at selskapet er sikret god cashflow i årene som kommer, uansett hvordan markedet blir..

 

som jeg skjønte det, så har GOGL 8 skip igjen (av 35 eller noe) som er uten kontrakt, og disse frakter vel kull og malm og slik, som vanlig regner jeg med..

Lenke til kommentar

Et par spørsmål fra en som ikke har så mye peil her.

 

Si at jeg har 50000kr som jeg kan bruke som jeg vil, ikke avhengig av dem og kunne tenke holde på med litt aksjekjøp/daytrading.

 

La oss se på REC aksjen http://nettavisen.solutions.six.se/na24no/...sid%20197584))) , hadde jeg kjøpt den 10/02 til ~118kr og solgt den 14/02 til ~128kr ville jeg da tjent 4237kr? 50000/118= 423,7 aksjer

og så selger dem til 128kr 128x423,7=54237kr. Er det sånn det funker? Hvor mye tar selskapet som jeg handler gjennom i Gebyrer? Og er det 28% skatt på de 4237kr? Og er det stor sjanse og få kjøpt dem til 118kr og solgt dem til 128kr?

 

Ser også at det er mange som blir rådet til ikke å drive med aksjer pga faren for å tape alt? Men slik jeg ser det, så er det så mye svigninger , at jeg behøver jo ikke å selge dem igjen før dem har gått litt opp? Gjelder det bare folk s om tar seg opp ekstra lån for å satse på aksjer?

Lenke til kommentar
Et par spørsmål fra en som ikke har så mye peil her.

 

Regnestykket ditt ser greit nok ut, gebyret som megleren din tar er på under prosenten, stort sett mellom 39-99kr for hver handel. Så lenge du bare eier aksjen så betaler du ikke skatt (Formueskatt om du eier store beløper) men du må belage deg på skatt når du realiserer gevinst (eller du kan trekke fra skatt dersom du realiserer tap), altså selger.

 

Sjansen, hehe, det spiller så mange faktorer inn at det er vanskelig å fortelle, men det er en stor risiko i aksjehandel.

 

Risikoen er stor sammenlignet med å ha pengene i dyna, i banken og til dels fond. Men selv om det teoretisk er mulig skjer det ikke ofte at en taper alt, da selskapet må begjæres konkurs eller lignende. Men å tape opp mot 80% er faktisk mulig, og det er ingen aksjer som sikkert går opp igjen til gamle høyder etter fall.

 

Men i snitt, sett over tid, gir aksjesparing den beste avkastning. Daytrading kan du evt. leke litt med, men der er det vanskelig å tjene penger, og selv om oppsidene er store er fallgropene likeså. Da sloss du mot de proffesjonelle, og stort sett er det private som ender opp med skjegget i postkassen.

 

Gode penger i aksjer likevel, og det er ulike aksjer med ulik risiko, REC er høyrisikoaksje, og at det skal opp igjen er ingen selvfølge.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Et par spørsmål fra en som ikke har så mye peil her.

 

Si at jeg har 50000kr som jeg kan bruke som jeg vil, ikke avhengig av dem og kunne tenke holde på med litt aksjekjøp/daytrading.

 

La oss se på REC aksjen http://nettavisen.solutions.six.se/na24no/...sid%20197584))) , hadde jeg kjøpt den 10/02 til ~118kr og solgt den 14/02 til ~128kr ville jeg da tjent 4237kr? 50000/118= 423,7 aksjer

og så selger dem til 128kr 128x423,7=54237kr. Er det sånn det funker? Hvor mye tar selskapet som jeg handler gjennom i Gebyrer? Og er det 28% skatt på de 4237kr? Og er det stor sjanse og få kjøpt dem til 118kr og solgt dem til 128kr?

 

Ser også at det er mange som blir rådet til ikke å drive med aksjer pga faren for å tape alt? Men slik jeg ser det, så er det så mye svigninger , at jeg behøver jo ikke å selge dem igjen før dem har gått litt opp? Gjelder det bare folk s om tar seg opp ekstra lån for å satse på aksjer?

 

Drit i de idiotene som sier at du kan tape alt. Du kan gjøre det, men holder du deg unna gearing (aksjekjøp med lånte penger) så vil det ikke gå altfor galt. Kun om selskapet går dukken.

 

Det betales som du sier 28% skatt på gevinst av aksjesalg og 28% skatt av utbytte. Kjente utbytte maskiner er f. eks Frontline som har betalt ut over 11 milliarder i utbytte kun til John Fredriksen som er hovedaksjonær.

 

Mulighetene for å kjøpe tilbake REC på 118 vil ikke jeg uttale meg om, men om makro (US Økonomi) skulle bli dårligere vil REC ramle som alt annet på børs. Aksjehandel er gøy, være eier er gøy, la deg ikke skremme av de jeg mener er idioter som kommer med uttalelser som "du kan tape alt"

 

Noen tips på veien til deg for å kunne styre unna de største blemmene er:

Invester i selskaper som har følgende:

Lavt priset iforhold til inntjening også kalt P/E = Price per Earnings

 

En ledelse med god trackrecord, dette er det selskaper på OSE som ikke har og noen har det. Eksempel på selskaper med god ledelse og eierskap er f. eks Frontline, Golden Ocean, Seadrill, Deep Sea Supply, Havila Shipping.

 

Jeg vil påstå at det ikke finnes en bedre ledelse enn der John Fredriksen og Tor Olav Trøim sitter, disse to er eminente og særdeles kompetente i hva de driver med.

 

Det vil også være fordelaktig kjøpe selskaper som er likvide altså at de er lett omsettlige, at de kan kjøpes og selges når du vil.

 

Finn selskaper som gir regelmessig utbytte, altså selskaper som tjener penger. Disse finnes det masse av på Oslo Børs, her er noen eksempler på slike selskaper.

Frontline

Golden Ocean

Havila Shipping

Prosafe

Kongsberg Gruppen

Yara

Orkla

 

Jeg kjenner ikke REC veldig godt, men ser at de har hinsides gode marginer på 30-40% som er gunstig for et industri selskap, dog blir det spennende se hva som skjer i fremtiden har vært særdeles uheldig å være REC aksjonær siste tiden. Ville holdt fingra litt unna REC, men det er nå meg.

 

Husk at de ikke får noe gratis i aksjemarkedet.

 

-

 

Jeg sitter forøvrig tenker litt på Raytheon om dagen da Bush økte forsvarsbudsjettet dramatisk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...