Flexo Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) Nordnet @ Statoil edit: var visst litt for treig, så ut som tronni var offline.. Endret 23. januar 2008 av Flexo Lenke til kommentar
mobil_brukeren Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Du skatter 28% av utbyttet du mottar i alle fall, om du så har verdipapir gevinst må du skatte 28% på gevinsten også. Så hvis jeg setter 10 000 kr inn på Aksje konton min i DNB så må ikke jeg betale skatt av dem om jeg overføre dem til vanlig konto igjen? Så lenge det ikke er gevinst? Setter jeg over mere enn 10 000 til den vanlige konton skjønner jeg at jeg må skatte av det. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Du skatter 28% av utbyttet du mottar i alle fall, om du så har verdipapir gevinst må du skatte 28% på gevinsten også. Så hvis jeg setter 10 000 kr inn på Aksje konton min i DNB så må ikke jeg betale skatt av dem om jeg overføre dem til vanlig konto igjen? Så lenge det ikke er gevinst? Setter jeg over mere enn 10 000 til den vanlige konton skjønner jeg at jeg må skatte av det. Det fungerer ikke slik. La oss si du kjøper aksjer i Norske Skog og du får en gevinst på 10.000,- NOK av dette må det skattes 2800,- NOK. Du kan sette inn/ta ut så mye og ofte du vil av ditt depot, fritt for skatt naturligvis. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) Du må kun skatte for det når du realiserer gevinsten, altså når du selger aksjene med gevinst. Si at dine aksjer økte med 1000kr i verdi ifjor, og du selger i år uten at kursen har endret seg, må du skatte 280kr dette året. Endret 23. januar 2008 av tronni_87 Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Du må kun skatte for det når du realiserer gevinsten, altså når du selger aksjene med gevinst.Si at dine aksjer økte med 1000kr i verdi ifjor, og du selger i år uten at kursen har endret seg, må du skatte 280kr dette året. Jepp, som tronni sier så er det altså idet du selger aksjene, og dermed realiserer en eventuell gevinst du må skatte. For å gjøre det ytterligere komplisert så er det også noe som heter skjermingsfradrag, som gjør at du kan tjene en viss prosentandel på aksjer uten å måtte skatte av det. Om beløpet tjenes ved utbytte eller ved salg er likegyldig så lenge du har hatt aksjene over nyttår. Skjermingsfradraget beregnes på grunnlag av hva renten har ligget på gjennom året: Utgangspunkt for beregningen av skjermingsrenten er aritmetisk gjennomsnittlig observert rente på statskasseveksler med 3 måneders løpetid, slik den publiseres av Norges Bank. For 2007 var den 4,56 prosent. Nedjustert og avrundet til nærmeste tiendedels prosentpoeng settes skjermingsrenten for inntektsåret 2007 til 3,3 prosent. http://www.skatteetaten.no/Templates/Tabel...;epslanguage=NO Hvis du kjøpte aksjer for 10.000,- i 2007, du fikk ikke utbytte og du selger dem for 11.000,- i 2008. Så vil en verdiøkning på 330,- være skattefritt, dvs. inngangsverdien din vil øke til 10.330,- Hvis du da selger dem for 11.000,- i 2008 vil du måtte skatte 670,- * 28% = 187,60 Jeg trodde jeg var smart som kjøpte litt aksjer i romjula for å benytte meg av skjermingsfradraget, men akkurat de aksjene har vist seg å foreløpig bli en ganske dårlig investering Lenke til kommentar
burger`n Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 oi oi oi, oppgang i NY og Asia. Kommer til å bli artig i dag Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Endelig grønt! Grønt er skjønt..! Lenke til kommentar
linqu Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Et lite småtips til det som vil "satse" Prøv Apple Inc tror d er et bra kjøp nå Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Hei folkens. Jeg tenkte jeg skulle begynne med aksjehandel. Banken min (Storebrand) tilbyr aksjehandel via nettbanken deres. Vil det være biligst for meg å kjøpe via nettbanken til Storebrand, eller Nordnet? Trenger litt hjelp her og er helt fersk på dette området. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Et lite småtips til det som vil "satse" Prøv Apple Inc tror d er et bra kjøp nå Bra analyse Lenke til kommentar
Hansiii Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Et lite småtips til det som vil "satse" Prøv Apple Inc tror d er et bra kjøp nå Helt enig, hvis man vurderer å investere i Apple bør man sjekke ut Apple Finance Board: http://www.macobserver.com/forums/viewforum.php?f=7 Endret 24. januar 2008 av Hansiii Lenke til kommentar
superinvestoren Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Et lite småtips til det som vil "satse" Prøv Apple Inc tror d er et bra kjøp nå Helt enig, hvis man vurderer å investere i Apple bør man sjekke ut Apple Finance Board: http://www.macobserver.com/forums/viewforum.php?f=7 Tusen takk for tipsene deres. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Om vi skulle se hovedindeksen på under 300 så skal jeg longe OBXEXDBULL noe så inn i helvete! Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Om vi skulle se hovedindeksen på under 300 så skal jeg longe OBXEXDBULL noe så inn i helvete! Tenker på akkurat det samme. Når/hvis hovedindeksen kommer rundt 300 går halvparten av sparepengene mine inn i OBXEXDBULL. Resten går sannsynligvis inn i GOGL, SDRL, og DESSC. Hadde selvfølgelig vært smart å kjøpe litt tidligere denne uken, men det er vel liten tvil om at dette bare er en liten rekyl før vi skal nedover igjen. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 før vi skal nedover igjen. Det håper jeg, ønsker ennå å plukke billige akjser frem mot sommer så lenge jeg kan. Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Hva tror dere? Er dette bare en helt vanlig rekyl av all nedgangen eller er vi på vei oppover igjen? Er egoist og håper på det første.. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Hva tror dere? Er dette bare en helt vanlig rekyl av all nedgangen eller er vi på vei oppover igjen? Er egoist og håper på det første.. Jeg tror i alle fall ikke vi har sett bunnen, så er det sagt. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Håper det skal mere ned selv.. Gjerne billigere GOGL, ORK og REC, blandt andre! Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Er ikke REC noe risikabelt å satse på, med tanke på den høye P/E? Lenke til kommentar
linqu Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Og apple synker og synker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå