Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Major sell-off. GOGL i 50 før jul uansett, tar dette med histoisk ro :>

 

Ja, hvordan går det nå Cape? Har nesten lest gjennom hele denne tråden i kveld (mye bra lesestoff). Er du like positiv angående fremtidsutsiktene i GOGL nå? Håper du ikke har tapt altfor mye på gearingen du har/hadde i GOGL.

 

At alt ikke vokser til himmelen er GOGL et godt eksempel på. Har sittet å sett på galskapen som har rådet i dette selskapet siden sommer. Ihvertfall på hegnaronline har GOGL-menigheten regelrett hakket ned på oss som har prøvd å advare litt mot den kraftige oppgangen.

 

Men, men..... vi er alle frie mennesker som kan bruke pengene våre på det vi selv vil.

 

Hilsen "pysa" EskimoBob som sverger til sparekontoen i Gjensidige og YaBank.

Lenke til kommentar

For meg må denne uka være et perfekt eksempel på at to feil blir en riktig. Den første feilen var at jeg på tirsdag følte at GOGL var helt urolig billig med en kurs på under 32kr. Den andre feilen var at jeg hele uka har gått rundt i en illusjon om at FED skulle ha rentemøte i morgen, og derfor turde jeg ikke å kjøpe. :!:

 

 

Mener fortsatt at GOGL er billig på gunn av utbyttene, men kommer nok til å hoppe opp på gjerdet igjen for å se hva som skjer videre. Isteden har jeg sett litt på KOG i det siste. Ser ikke ut til at denne aksjen bryr seg så mye om børsene går opp eller ned, og dessuten har den hatt en veldig fin utvikling den siste tiden. Eneste problemet er at jeg vet veldig lite om selskapet. Vil jeg gjøre en kjempetabbe med å kjøpe meg inn der?

Lenke til kommentar

Jeg holdt ikke det jeg sa for et par dager siden. Jeg har solgt GOGL. Synd, men sant. Med et betydelig tap, selvfølgelig. Kjøper litt igjen om den synker mer, kanskje mye igjen på sikt - absolutt ingen selvfølge at den skal opp fra 20-tallet på en stund.

 

Nå vil jeg ha noe sikkert som (forhåpentligvis) stiger jevnt og trutt. Så i dag kjøpte jeg litt KOG. Jeg jobber i KOG, så jeg vet hvor bra det går med dette selskapet. Jeg har fått en smakebit på 2007-tallene for den av de to hoveddelene jeg jobber i, Kongsberg Maritime, og de er vanvittig bra. Ordrereserven i KM er nå like stor som omsetninga for hele KOG var i 2006 (de to delene er omtrent like store).

 

En risiko med aksjen er at den er sensitiv for dollarfall. En annen ting er at Merchant Marine ("min" del av KM, leverer automasjonsutstyr, alarmutstyr osv. til skip) neppe får den samme veksten de har hatt de siste par åra, antall skipskontraheringer nådde toppen i høst, og vil neppe komme opp på samme nivå på en stund. Men ordreboka er som sagt smekkfull, så veksten vil fortsette en stund. For at den skal fortsette må det bl.a. fokuseres på aftermarket sales, dette utgjør bare ca. 15-20 % av KMs inntekter, mens det for den største konkurrenten, Rolls-Royce Marine er nærmere 40 %.

 

Den delen av selskapet som driver med kuler og krutt i avansert form vet jeg langt mindre om, men det går iallfall strålende, og det er det god grunn til å tro at det vil fortsette å gjøre. Det virker ikke som om folk skal slutte å krige med det første.

 

Forventer meg ikke kjempeavkastning her på kort sikt, og er selvsagt irritert for at jeg ikke kjøpte tidligere, da jeg har hatt lyst på KOG-aksjer siden under 200. Men 50 % stigning fra dagens kurs på 390-400 i løpet av året tror jeg ikke er å være overoptimistisk.

 

Edit: Kjøpte tilbake litt GOGL nå, marginalt lavere enn jeg solgte for i morges, har blitt litt tryggere på den etter dagens utvikling.

Endret av Endre
Lenke til kommentar

Mange takk for flott informasjon! Slett ikke umulig at jeg kjøper litt KOG neste uke. Personlig vil jeg være kjempefornøyd med en stigning på 30% i løpet av året. :thumbup:

 

Når det gjelder GOGL, så la jeg inn en ordre i dag på 24,90 men fikk ikke kjøpt noe for den prisen. Veldig synd egentlig for etter dette kraftige fallet regner jeg med at skasjen vil stige 5 - 10% i løpet av neste uke. Håper jeg får en ny mulighet til å kjøpe billige GOGL-aksjer på mandag. Er selvfølgelig klar over at slik bunnfiske er risikosport, men selv om uhellet skulle være ute og aksjen faller videre på kort sikt, klarer jeg ikke helt å skjønne at det skal være mulig å tape penger på lang sikt med den prisen som er akkurat nå.

Lenke til kommentar

Jeg kunne veldig gjerne tenke meg å handle litt med aksjer en gang.. Tar økonomisk utdannelse nå. Så jeg håper at jeg kan tilegne meg kunnskap her som kan hjelpe meg med å analysere selskapers tilstand og finne ut om jeg burde kjøpe aksjer hos dem. Hvis det er sånn man gjør det, da :) Er ikke så langt uti studiene enda.

Lenke til kommentar

Har lyst til å kjøpe aksjer i Kongsberg Gruppen for 20.000 kr

Har banktjenestene mine i DnbNor, ser at de tilbyr aksjehandel via nett.

 

På dnbnor.no står følgende:

 

DnB NOR Markets tilbyr Aksjehandel på Internett til meget konkurransedyktige priser:

 

* kurtasje på 0,05% av handelsbeløpet

* minimum 95 kroner fra første handel, 65 kroner for aktive kunder.

 

Betyr dette at DnbNor tar 0,05 % av kjøpesummen (20.000 kr, som jeg skal kjøpe for)?

Altså 10 kr hvis jeg velger å kjøpe for 20.000 kr? Hva betyr minimum 95 kr fra første handel (pkt.2)?

 

Legger ved en link til prislisten, håper at noen kan gi meg noen forklaringer/tips til denne lista.

https://www.dnbnor.no/seg-markets/markets/a.../prisliste.html

Lenke til kommentar
det betyr at du minimum må betale 95kr ved din handel. ikke 10 kr.

 

Ja, seff ;) Jeg som ikke klarer å lese.. hehehe

Kurtasjen på 0.05% gjelder vel da for senere kjøp?

0,05% gjør seg vel bare gjeldende hvis du legger inn en ordre på mer enn 190.000,- fordi 0,05% av dette er 95,- Så du kan nok regne med 95,- i kurtasje på stort sett alle kjøp ;)

 

Edit: Med mindre du har mer enn 20 handler i måneden (20 * 95,- = 1900,-), da blir du en "aktiv kunde" og betaler 65,- per handel.

Endret av magicgunnar
Lenke til kommentar

du får kun kjøpt om noen er villig til å selge til den prisen du setter.

 

Er det en likvid aksje, som statoil, er det alltid noen som har ordre inne, og det er alltid mulighet å kjøpe. Andre aksjer som står mye stille har få eller ingen ordre inne, og da må du legge ut bud og håpe noen ønsker å selge for den prisen.

Lenke til kommentar
Ja jeg gjør all handel gjennom nettbanken til DnB NOR..

 

Ok. Er du fornøyd med denne tjenesten?

 

Jada, jeg får utført oppgavene mine enkelt og greit. Fint at det er tilknyttet nettbanken slik at jeg samtidig kan sitte å overføre penger hit og dit.

 

Men har også sett på andre aktører med andre fordeler som flere funksjoner og en bedre oversikt.

 

Jeg forstår det sånn at nordnet er populær blant gjengen her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...