Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Lyncs skrev (På 7.1.2025 den 4.32):

OK. Men pleier disse korreksjonene da å komme før eller etter sommeren? Det vanlige er at høsten er en dårlig tid på børsen mens tiden fra desember til slutten av mai statistisk sett er en oppgangsperiode.

Det varierer.

Siste store korreksjon startet 4. januar 2022 og varte helt til 13. oktober samme år. Ned - 27.54 % på S&P. Forrige før det var covid-krasjet. Ned - 35.41 % fra februar til mars 2020. 

Begge startet altså i Q1 og tidlig på året.

De svakeste månedene historisk sett er høstmånedene, men basert på mine tall har de fleste (7 av 12) korreksjoner (12 siden år 2000) startet i Q1/Q2. 

Vi går nå inn i en periode hvor alt kan skje og én tweet fra Trump i praksis kan sende markedet både til himmels og til helvete. Derfor er det nok ekstra vanskelig å si noe som helst om utvikling nettopp i år, men jeg ville ikke vært overrasket om vi alt har startet en korreksjon som kommer til å fortsette nedover i første halvdel av 2025. :) 

Utover det, så føler jeg nesten at markedene har blitt varig endret de siste årene med økningen av volum i passiv forvaltning. Hver eneste måned flømmer det penger inn i indeksfond uten noen formening om timing, verdsettelse eller lignende. Rett og slett 'dumb money' som flømmer kontinuerlig inn i markedet. 

Kan samboeren min noe om aksjemarkedet? Absolutt ingenting utover det overfladiske jeg har lært henne (og som hun sikkert alt har glemt). Allikevel setter hun inn penger månedlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...