Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Granca skrev (2 minutter siden):

Bra du ikke er nedlatende. Jeg har vært inne i markedet i under 2 mndr og er 400K opp. Bodde på Granca i fjor vinter. Corona forhindrer meg fra å være der i vinter. Kommer ikke til å overvintre her igjen. Har ca 6 millioner å bruke opp før jeg blir pensjonist, så det går nok bra med meg. Men godt alle ikke gjør som meg, for da kunne jeg ikke tjent penger.
Kan ikke ønske deg lykke til på ferden, for du fortjener det ikke etter oppførselen her.

Man må jo nesten spørre om hvorfor du spør her inne. Forøvring gratulerer med alle pengene dine :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 hours ago, Granca said:

Jeg vet da vel det. Men jeg vil ha minimalt med risiko. Har ingen lyst til å begynne å jobbe igjen. Og ettersom sjansen virker stor for at Osebx kommer til å stige nye 10% neste år, så er det mer enn godt nok for meg.
Så får du putte dine penger i globale fond hvis du vil, eller hva? Det er en grunn til at jeg har kommet dit jeg er, og det er IKKE for at jeg er dum med penger. Tvert imot.
Har akkurat solgt meg ut av et internasjonalt fond, og skal gjøre det med det jeg har i USA også.

Hvorfor mener du norsk indeksfond har lavere risiko en globalt valutasikret indeksfond?

Lenke til kommentar

Det er definitivt risiko i markedet, ingen tvil om det. Det eneste som holder det oppe er sentralbanker som pøser ut monopolpenger. Før eller siden vil man se inflasjonen i praksis. Og rentevåpenet er forlengst oppbrukt der den ligger på 0 %. Norges Bank var faktisk haukete i sin siste tale. Tipper økning på 0.25 % poeng enten Q4-21 eller Q1-22. Problemet er alle indiktatorer som er til dels sterkt manipulert, som core cpi, inflation, gdp, u3 unemplyment. Alle land faker tall, sånn er det bare. Nylig fikk man info om Kina som plutselig hadde 5x så mange dødde av covid. Og Russland hadde dobbelt så mange. Desember i USA er verste døds og smittetall noensinne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (4 timer siden):

Hvorfor mener du norsk indeksfond har lavere risiko en globalt valutasikret indeksfond?

Det er vel nogenlunde det samme når det blir valutasikret, i mine øyne. Men for min del, så det er andre faktorer som spiller inn også, uten at jeg skal komme inn på dem her. Da kan vi forhåpentligvis sette punktum for denne ''diskusjonen'', så får dere synes hva dere vil om mine personlige pengeplasseringer.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 28.12.2020 den 10.48):

Joda, på tidspunktet jeg var i bransjen var han på et tidspunkt verdens største dagtrader. Helt enorme summer den fyren klarte å presse gjennom ila en dag.

Prusk skrev (På 28.12.2020 den 16.52):

Vollvik tradet seg opp fra 1 til 2 mrd, og uttalte at det var usexy å tjene millioner på Statoil. Så smalt det skikkelig, og 2 mrd ble til -200 mill. I 2006 tradet han for over 230 mrd. 

Med Vollviks strategi ville han gått på en smell før eller siden. Han klarte vel å smelle før finanskrisen også.

Jøss. Visste at han tapte alt og litt til, men visste ikke at han var verdens største og heller ikke at formuen hans først doblet seg (på papiret). Trodde han tapte fra første stund :) 

Lenke til kommentar
nonlocality skrev (På 29.12.2020 den 14.53):

Man må nok ha både flaks og skills for å lykkes

Stemmer nok greit. Jeg tror også at det gjerne er slik at de som "lykkes" setter seg selv i en posisjon hvor de kan ha flaks og gjerne prøver mange ganger før de til slutt får det til. De fleste slike historier har mye motgang innledningsvis. Både Røkke og Fredriksen opplevde dette. Mange gir dog opp etter første forsøk eller prøver ikke engang.

Den som intet våger intet vinner! :)

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke man kan bruke gjennomsnittlig avkastning som en prediksjon for neste års utvikling. Det er jo bare et gjennomsnitt.

Jeg hadde en forventet topp på S&P 500 for året på 3760. Årets topp var 3756,12. Fornøyd med prediksjonen.

Får kjøre en analyse på det når jeg får litt bedre tid, men rimelig sikker på vi aldri har hatt et år som 2020 - med tanke på nedturen og etterfølgende korreksjon opp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (Akkurat nå):

Når (i forhold til åpningstiden)?

Det varierer. 

Jeg handler generelt ikke før åpningstid (NYSE), så jeg predikerer basert på det jeg har av tilgjengelig informasjon. 

Om det er noen her som følger S&P 500 indeksen og det er interesse for det, så kan jeg demonstrere litt på nyåret.

Enkelt eksempel: 

Ved stengetid kan jeg ha en forventning om hva som skjer i morgen, men det kan være mer usikkert ettersom mye kan skje. 

Når vi nærmer oss åpningstid ser jeg at markedet åpner opp. Det eliminerer noen av scenarioene jeg så for meg i utgangspunktet. 

Etter hvert som markedet går kan jeg oppdatere modellen min med tid/pris. Det gir meg en videre forventning om hva som mest sannsynligvis skjer resten av dagen.

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (7 timer siden):

Gjennomsnittlig avkastning S&P 500:

2010-2020 = 12,21 %.

2000-2009 = - 0,61 %

1990-1999 = 16,13 %

Alltid en god påminnelse å få. Første tiåret dette årtusenet hadde maks uflaks. Får ikke helt snitt-tallene til å gå opp da, hva har skjedd med de?

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (9 timer siden):

Alltid en god påminnelse å få. Første tiåret dette årtusenet hadde maks uflaks. Får ikke helt snitt-tallene til å gå opp da, hva har skjedd med de?

Og andre tiår maks flaks? :) 

Hva er det du mener ikke stemmer med snitt-tallene?

Jeg kan ikke utelukke en feilkilde her, men trodde dette skulle stemme for S&P 500 indeksen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...