Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
MRN skrev (18 minutter siden):

Når gikk REC med overskudd sist gang?

Her må det eventuelt ses langsiktig framover, ikke bakover.
Sitert:

Spoiler

Flere tiltak

I fjor var det imidlertid ingen selvfølge at Røkke skulle gjøre en kule på REC-aksjen. 

Sommeren 2019 ble REC Silicon tvunget til å stenge ned hele silisiumproduksjonen ved anlegget i Moses Lake, i staten Washington. Da hadde fabrikken allerede gått for halv maskin en god stund som følge av handelskonflikt mellom USA og Kina, kombinert med at stadig mer av verdens waferproduksjon er flyttet til nettopp Kina, som REC var utestengt fra på grunn av en skyhøy tollsats.

Denne høsten er det imidlertid satt i gang flere tiltak som på sikt kan føre til en gjenåpning av Moses Lake-fabrikken. Det har for alvor satt fart på kursutviklingen. Så sent som i sommer ble aksjen handlet til under 3 kroner.

Det viktigste som har skjedd er at flere solenergiselskaper, med amerikanske Violet Powers i spissen, ønsker å bygge opp en komplett ikke-kinesisk verdikjede. Planen inkluderte en solcelle- og panelfabrikk på 5 gigawatt på andre siden av veien for RECs silisiumfabrikk i Moses Lake.

For et par måneder siden ble det også kjent at en koalisjon av selskaper har dannet Group14 Technologies, som ser på muligheten å starte opp produksjon av silisiumbasert anodemateriale til batterier ved hjelp av silangass fra Moses Lake.

Hentet 17 millioner dollar

Tirsdag ble det kjent at Group14 Technologies har sikret seg 17 millioner dollar i en serie B-finansiering, ledet av SK Materials. 

Det sørkoreanske selskapet, som har spesialisert seg på å produsere forskjellige industrigasser, har en markedsverdi på rundt 25 milliarder kroner. I fjor omsatte selskapet for over 660 millioner dollar og satt igjen med 110 millioner på bunnlinjen.

– Som en av verdens ledende produsenter ønsker vi å være i forkant av etterspørselen gjennom kontinuerlig å lete etter lovende selskaper med patenterte og banebrytende teknologier, sier SK Materials-sjef Lee Young Wook i en pressemelding sendt ut av Group14 Technologies.

– En investeringen fra en industriledere som SK Materials er en bekreftelse på at vår neste generasjon litium- og silisiumbaserte materialteknologi har potensial til å omdefinere kapasiteten til batteriene, legger Group14-sjef Rick Luebbe til.

God lønnsomhet

I forbindelse med høstens emisjon i REC Silicon, ble det samtidig lagt frem lyse prognoser for Moses Lake-fabrikken. 

Ifølge konsernsjef Tore Torvund ville silisiumanlegget oppnå et driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) på 100 millioner dollar, med en kapasitetsutnyttelse på 75 prosent. 

På spørsmål om REC Silicon er avhengig av at både Violet og Group14 må lykkes for å få til en oppstart av Moses Lake-fabrikken, svarte Torvund:

«Ja, slik ser det ut i dag. Etterspørselen må være stor nok til å dekke en kapasitetsutnyttelse på minst 25 til 30 prosent for at det skal være lønnsomt å starte opp Moses Lake igjen. Det er derfor vi forsøker å sette sammen en portefølje med produkter slik at vi kan komme raskest mulig i gang.»


Men man vet jo aldri selvsagt.

Lenke til kommentar

Selvsagt. Bare mistenkelig med "åh, nå skal vi investerer i noe nytt. Dette blir bra. Hvem blir med? Dessuten er vi venner/uvenner med Kina."

REC ligger bra an. Det er alltid forskjellige måter å investere på. Det gode og trygge eller det spekulative med masse gjeld? Seadrill og Borr f.eks. Eller vekst og muligheter for framtida? NEL. Noen med produkter? Quantafuel og Zaptec. Og sånn kan vi holde på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Følger man Røkke er det god sjanse for å tjene bra.

Dette er litt av min filosofi. Skal ikke si at ALT han tar i blir til gull, men det er mye som går godt, ja. Da henger jeg meg på. Og det er plass til flere...

Dessuten prøver jeg å følge med på hva innsiderne gjør. De har selvsagt stort sett rett når de har tro på eget selskap. Hvem vet mer enn dem, liksom?

Lenke til kommentar

Hvis noen lurer på om markedet og børsen er rasjonell er svaret Nei! 

Sitat

Reiseliv og olje stiger på Wall Street

På den amerikanske børsen er det ujevn utvikling blant nøkkelindeksene. Slik så det ut litt over to timer etter børsåpning.

Dow Jones er opp 0,63 prosent.

Nasdaq er vaker rundt nullpunktet.

S&P er opp 0,44 prosent.

Enkelte sektorer er med på å dra indeksene opp. Reiseliv og energi er blant dem som peker seg ut, ifølge CNBC.

Reiselivsaksjer henter seg inn etter nyhetene om at en ny variant av coronaviruset ble oppdaget. Aksjer som U.K. Carnival og Norwegian Cruise Line steg begge over seks prosent hver i starten av uken, Royal Caribbean steg 3,5 prosent og MGM resorts steg tre prosent. Flyprodusent Boeing har steget over fire prosent siden mandag og er foreløpig blant vinnerne på Dow Jones onsdag.

Oljeaksjer som Chevron, Exxon og Diamondback Energy har også steget denne uken som følge av at investorer har satset på sykliske aksjer. Oljeprisen har også steget denne uken, og er nå oppe i 51,45 dollar per fat, en stigning på 3,29 prosent.

Det amerikanske oljeselskapet Diamondback Energy er blant de foreløpige vinnerne på Dow Jones med en stigning på 7,40 prosent noen timer ut i handelsdagen. Exxon er opp 2,47 prosent på samme tidspunkt.

En dag etter en ny mutasjon er oppdaget så er det tilbake til vanlig. 

Eller ikke? 

 

Lenke til kommentar

Bare ryktet om at de skulle lage en EV sendte mcap opp med 50 % av Toyota mcap. Biler har egentlig aldri vært spesielt lønnsomt. En av de store og stabile som Toyota har en bunnlinje på 5.5%. GM har i en årrekke tjent mer på å finansiere biler enn å stampe ut biler av blikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 time siden):

Apple bilen vil bli en flopp

Dette kan du ikke vite. Det blir ren synsing uten substans. Apple lykkes med det meste. Og det skrives ''Apple-bilen''.

Men hvis du har noe som helst grunnlag for å skrive det du skriver, så del det gjerne med oss. Du er kanskje synsk?

Lenke til kommentar
Granca skrev (11 minutter siden):

Dette kan du ikke vite. Det blir ren synsing uten substans. Apple lykkes med det meste. Og det skrives ''Apple-bilen''.

Men hvis du har noe som helst grunnlag for å skrive det du skriver, så del det gjerne med oss. Du er kanskje synsk?

Sitat

Skrivefeil skal ikke påpekes i tråden. Send heller en vennlig pm til vedkommende.

https://www.diskusjon.no/guidelines/

Det er utrolig vanskelig å produsere gode bilder. Apple har ikke en sjanse til å få det til på så kort tid uten å samarbeide med en eksisterende bilprodusent.

Sitat

Elon Musk skal ha forsøkt å selge Tesla til Apple

Tim Cook takket angivelig nei til hele møtet.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Ky6vve/elon-musk-skal-ha-forsoekt-aa-selge-tesla-til-apple

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (15 minutter siden):

Det er utrolig vanskelig å produsere gode bilder. Apple har ikke en sjanse til å få det til på så kort tid uten å samarbeide med en eksisterende bilprodusent.

Nå droppa jeg egentlig å kommentere forrige kommentar, da den har null substans og er en tullete ting å si når vi vet tilnærmet ingenting enda. Men til informasjon da; Apple har ikke tenkt å produsere bilene selv heller, akkurat som de ikke produserer særlig mye av noe annet de selger. De trenger ikke samarbeide med eksisterende bil-"merker" heller. De som de visstnok har vært i kontakt med (Magna Steyr) gjør stort sett oppdrag for andre bilmerker. Blir bare tullete å kommentere som du gjør.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Nå droppa jeg egentlig å kommentere forrige kommentar, da den har null substans og er en tullete ting å si når vi vet tilnærmet ingenting enda. Men til informasjon da; Apple har ikke tenkt å produsere bilene selv heller, akkurat som de ikke produserer særlig mye av noe annet de selger. De trenger ikke samarbeide med eksisterende bil-"merker" heller. De som de visstnok har vært i kontakt med (Magna Steyr) gjør stort sett oppdrag for andre bilmerker. Blir bare tullete å kommentere som du gjør.

Så dere mener ukritisk at alt Apple tar i blir til gull? Å begynne å produsere biler er såpass langt unna kjerneområdet til Apple at det for kan bli ett pengesluk. 

Sitat

On the other hand, the auto industry has generally lower gross margins than Apple's own current businesses. Tesla's gross margins are about 20%, compared to Apple's 40%. Operating margins are even lower, typically in the high single digits.

 

Because of the "poor economics relative to Apple's existing business and other possible options for providing Apple's services in automobiles," Hall notes that the Cupertino tech giant may explore alternate means to provide a seamless user experience without producing an actual electric vehicle.

 

Even in optimistic scenarios, the release of a production "Apple Car" is likely to have only a minor impact on Apple's bottom line.

 

Hall uses one potential scenario as an example. He assumes a 5% unit share in the EV market in 2025; an average selling price (ASP) of $75,000; and an earnings before interest and taxes (EBIT) margin of 7%. Based on that scenario, Hall's calculations would see EBIT and earnings-per-share accretion of just 3%.

 

"Given the potentially low profit opportunity for Apple, a key question in our opinion is why Apple is attracted to autos," Hall writes.

https://www.google.com/amp/s/appleinsider.com/articles/20/12/23/apple-car-could-bolster-services-but-low-margins-limit-upside-analyst-says/amp/

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...