KriZZ Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Kryptodebunker skrev (5 minutter siden): For guds skyld ikke kjøp Tesla nå på all time high. Vent til den er nede på $200-300 igjen. Jeg tror innen februar. 😂😂😂😂😂😂😂😂😂 lykke til med det Hvorfor ikke shorte? 1 Lenke til kommentar
KriZZ Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Og man må jo gjerne spare i fond om man vil jobbe til man er godt over 60 år 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 KriZZ skrev (2 minutter siden): Og man må jo gjerne spare i fond om man vil jobbe til man er godt over 60 år Hva er planen din? 1 Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 bshagen skrev (9 minutter siden): Så du har tatt feil i 10 år nå. Om Tesla? Jeg har aldri vurdert Tesla som investeringsobjekt. Klart, sitter man med Tesla som man kjøpte for under $50, har man vært ekstremt flink/heldig. Min mening, som total amatør, er at aksjekursen er i overkant optimistisk i forhold til framtidig inntjening. Jeg tror ikke Tesla kommer til å overta hele EV-markedet. Jeg tror ikke Tesla kommer til å bli verdens største batteriprodusent. Jeg tror heller ikke Tesla kommer til å være ledende på selvkjørende biler om 3-4 år. Den som lever får se. Aksjepris i dag 858. Sammenligning med største weed-aksje som jeg tror vil ha større avkastning de neste 5-6 mnd: Canopy Growth Corp - $34.50. For Canopy er det mye å analysere seg fram til hva en fornuftig aksjekurs bør være. Tesla sin utvikling det siste året er som en boble. I beste fall flater den ut, i verste fall knekker den ned mot gamle nivå. Om vi snakker rundt $100 eller $60 vet jeg ikke. Begge deler vil være hinsides prising målt mot inntjening. 1 Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 Selv Elon begynner å bli skeptisk til prisen på aksjen: Sitat Elon Musk warns Tesla staff that its stock could 'get crushed like a soufflé under a sledgehammer' if the company isn't careful about spending At a time like this, when our stock is reaching new heights, it may seem as though spending carefully is not as important. This is definitely not true! When looking at our actual profitability, it is very low at around 1% for the past year. Investors are giving us a lot of credit for future profitability, but if, at any point, they conclude that's not going to happen, our stock will immediately get crushed like a soufflé under a sledgehammer! Much more important, in order to make our cars affordable, we have to get smarter about how we spend money. This is a tough Game of Pennies, requiring thousands of good ideas to improve part cost, a factory process or simplify the design, while increasing quality and capabilities. A great idea would be one that saves $5, but the vast majority are $0.50 here or $0.20 there. In order to make the electric revolution happen, we must make electric cars, stationary batteries and solar affordable to all. Thanks and great working with you as always, Elon https://www.businessinsider.com/elon-musk-email-tesla-staff-stock-crushed-like-souffle-seldgehammer-2020-12?r=US&IR=T Lenke til kommentar
aomt Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 NIO, Xpeng og Li er vel framtidige måter å tjene på EVs. Spesielt mtp dyppen de hadde nå. Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 Nio er en enda større boble enn Tesla. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 Kryptodebunker skrev (4 timer siden): Nio er en enda større boble enn Tesla. Kan godt hende det stemmer. Men NIO har fortsatt myyyyeee å gå på før den sprekker. Tesla er vel så oppblåst som den kan være. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 (endret) 8 hours ago, deleted said: Les innlegget mitt en gang til. Jeg sier at sparing i Tesla er gambling, ikke aksjer. Si hva dere vil on Tesla. Det er lov å tro på alt. Det er godt dokumentert at Tesla er overpriset, ikke motsatt. Det er ikke mulig å dokumentere at noe er overpriset. Det nærmeste man har dokumentasjon er dagens aksjekurs. Og den er i teorien alltid riktig. Man kan så klart syns at Tesla er overpriset, f.eks i forhold til målestokker som inntjening, omsetning, osv. Men alle disse faktorene ser på fortiden, mens aksjekurser settes utifra forventningene til fremtiden. Det er altså ganske begrenset hvor gyldig slik synsing kan være. Når det gjelder aksjekursen til Tesla, så aner jeg ikke om den skal opp, ned eller være flat, men jeg antar det er størst sannsynlighet for et fall, og et fall på 50-75% hadde ikke vært ekstremt. Når det er sagt - har man langt perspektiv (>10 år) og planlegger å kjøpe seg inn *gradvis* over flere år, så ville jeg ikke frarådet noen om å investere i Tesla. Bare vær forberedt på at det vil sannsynligvis være perioder der man er i minus. Endret 2. desember 2020 av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 icetwice skrev (8 timer siden): Har hatt troa på Tesla siden jeg først hørte om selskapet i 2013 og ønsket å gå inn, men vært student uten inntekt fram til nå. Litt synd å være sein til festen mtp. utviklingen de har hatt dette året. Vet ikke om du har noe særlig mer penger nå. Du må betale 10 ganger så mye for hver aksje enn hva det kostet bare for et års tid siden for, så hva som har skjedd på dette året som gjør at du tror den er verdt 10-gangern er jo litt interessant. Som student i 2013 kunne droppa en øl på byen til 70 kroner for samme eierandel i Tesla som du må betale 6000 kroner for i dag. At du er "sein til festen" er kanskje understatement of the year. Å ha sterk tro på Tesla i disse dager handler vel mer om at de kommer til å holde seg der de er. 1 Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 Prusk skrev (13 timer siden): Ja, en del indeksfond må kjøpe aksjen når den kommer inn i S&P500, men dette er garantert gjort/forskuttert av alle store fond allerede. De sitter ikke å venter til aksjen kommer på S&P før de plukker dem opp. Det er ikke sånn indeksfond fungerer. Disse fondene har én oppgave, og det er å følge indeksen, ikke gi best mulig avkastning. De som forvalter disse fondene driver hverken med spekulasjon eller aksjeanalyser, og prøver ei heller å time markedet. Det er selvsagt en drøss med aktivt forvaltede fond rundt om i verden som kjøper og selger aksjer stort sett som de selv ønsker, men det kan altså ikke indeksfond. Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 (endret) 1 hour ago, BALT3 said: Det er ikke sånn indeksfond fungerer. Disse fondene har én oppgave, og det er å følge indeksen, ikke gi best mulig avkastning. De som forvalter disse fondene driver hverken med spekulasjon eller aksjeanalyser, og prøver ei heller å time markedet. Det er selvsagt en drøss med aktivt forvaltede fond rundt om i verden som kjøper og selger aksjer stort sett som de selv ønsker, men det kan altså ikke indeksfond. Prusk har rett. Det er ikke slik at indeksfondene sitter å venter til den dagen aksjen faktisk tas inn i indeksen, og på den dagen kjøper seg opp slik at de er vektet korrekt. De har selvsagt anledning til å denne re-vektingen over en perioden, og definitivt fra det tidspunktet det er klart at en aksje tas opp i indeksen. Det er gjort en del forskning på dette, og mye av den ser ut til å trekke i retning av at en aksje riktignok går opp i forbindelse med inkludering i en indeks. Men denne oppgangen er kortvarig og blir etterhvert reversert. Det kan fort bli trangt i døra på vei ut av Tesla aksjen..... Endret 2. desember 2020 av Sverre1969 1 Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 Aktivt forvaltede fond har nok utnyttet muligheten til å kjøpe seg inn i Tesla for lenge siden, slik at de får oppturen før indeksfondene starter med samme. Aktive fond kan ha vært med på å presse opp prisene, før de nå kan ta god profitt uten å presse prisen ned. Selv om det er indeksfond, og de skal speile en indeks, så er de selvsagt opptatt av best mulig avkastning. Indeksfond er salgsvare og kundene er opptatt av avkastning. Selv indeksfond har forvaltning, og om jeg ser at indeksfond AA har bedre avkastning enn indeksfond BB, så bytter jeg indeksfond. Når TSLA blir tatt opp i S&P vil enten fond ha posisjonert seg og kjøpt seg inn allerede, eller så vil man bruke tiden etter opptak til å flytte vekting i fondet. For andre aksjer i S&P vil TSLA sin ankomst bety litt nedsalg. Selv sitter jeg ikke med rene S&P500 fond, og jeg ville også styrt unna slikt de neste 2-3 mnd. 2 Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 Tesla krasjer nå pre market ned nesten 5% i forhold til sluttkurs. https://www.marketwatch.com/investing/stock/tsla Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 6 minutes ago, Kryptodebunker said: Tesla krasjer nå pre market ned nesten 5% i forhold til sluttkurs. https://www.marketwatch.com/investing/stock/tsla Sikkert pga Musk-meldingen: «Tesla must control costs or stock will ‘get crushed like a soufflé under a sledgehammer!’» 1 Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 Åpner ned - 7% nå. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 Er nok sunt med en nedgang nå. Det har steget mye og raskt de siste dagene. Er ikke første gang Musk snakker ned aksjen, og er nok heller ikke siste gang. 1 Lenke til kommentar
icetwice Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 11 hours ago, Nimrad said: Vet ikke om du har noe særlig mer penger nå. Du må betale 10 ganger så mye for hver aksje enn hva det kostet bare for et års tid siden for, så hva som har skjedd på dette året som gjør at du tror den er verdt 10-gangern er jo litt interessant. Som student i 2013 kunne droppa en øl på byen til 70 kroner for samme eierandel i Tesla som du må betale 6000 kroner for i dag. At du er "sein til festen" er kanskje understatement of the year. Å ha sterk tro på Tesla i disse dager handler vel mer om at de kommer til å holde seg der de er. Jeg var ikke akkurat den som brukte mye penger på øl i studietiden. Handler om at jeg da ikke likte risiko og målet var å være gjeldfri - ikke å tjene mest mulig penger (eller oppnå finansiell uavhengighet som jeg nå ønsker). Er først nå jeg har skjønt at det er bedre å være belånt om avkastningen er høy nok, og at jeg har tryggheten fra fast inntekt til å ta litt risiko. De pengene jeg eventuelt taper på aksjemarkedet, har jeg råd til å miste. Worst casen i Norge er uansett at du får 22% (30?) av tapet tilbake på skattefradrag, det er en ekstra trygghet. 19 hours ago, Kryptodebunker said: For guds skyld ikke kjøp Tesla nå på all time high. Vent til den er nede på $200-300 igjen. Jeg tror innen februar. Planen var å investere fast månedlig beløp (kanskje 40-50% av sparingen som idag går til fond), og om den skulle falle neste år henter jeg inn enda mer fra bufferkonto eller midler fra andre fond med DCA. Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 Hva satser dere her inne på for desember ? Mine er kort fortalt aksjer innen reise og hotell, og noe pharma. Tradet en del Nio idag både opp og ned. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 DaniNichi skrev (1 time siden): Hva satser dere her inne på for desember ? Mine er kort fortalt aksjer innen reise og hotell, og noe pharma. Tradet en del Nio idag både opp og ned. "Nio" som i bilselskapet og da "NIO"? Kjenner det er vanskelig å forholde seg til akronymene her inne, derfor jeg spør Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå