Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Pc Lynet skrev (6 minutter siden):

Det spørs jo veldig på inngangskursen og om man har tro på at selskapet overlever. Har man kjøpt nå i høst på $400 ville jeg tatt profitt. Tesla startet jo året på under $100.

Er man fortsatt i tvil om Tesla overlever så er man misinformert og har overhode null greie på hva man snakker om.

Jeg ser langt frem i tid, dagens kurs er småpenger mot hvor tesla vil være om ti år.

Aldri noen som har tatt skade av og ta profitt, men trenger man ikke pengene nå, så er mulighetene for ekstremt god avkastning enorm om man lar disse stå å glemmer de i 10 år +.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, KriZZ said:

Er man fortsatt i tvil om Tesla overlever så er man misinformert og har overhode null greie på hva man snakker om.

Jeg ser langt frem i tid, dagens kurs er småpenger mot hvor tesla vil være om ti år.

Aldri noen som har tatt skade av og ta profitt, men trenger man ikke pengene nå, så er mulighetene for ekstremt god avkastning enorm om man lar disse stå å glemmer de i 10 år +.

 

Jeg var selv en stor Tesla-entusiast og hadde veldig stor tro på selskapet, men jeg solgte meg ut allerede på 1000 USD (før split) da jeg allerede syntes dette var smått boble-tendenser med stor fallhøyde. Man må klare å skille mellom fantasi og virkelighet. At Elon Musk nå prises til å bli verdens nest rikeste mann, der de i utgangspunktet tar høyde for Musks eierandel i Tesla sier en hel del. Hadde formuen hovedsakelig kommet fra SpaceX, hadde det vært mer troverdig da det er der han har gjort de virkelige gjennombruddene.

For øyeblikket har Tesla en PE på 955. Teslas resultat må øke formidabelt for å forsvare prisen, og det er naivt å tro at Tesla vil vil være like sterk om 10 år.

Jeg synes det egentlig er mer skummelt at Tesla nå er en del av SP500, for dette kommer til å drive opp prisen ytterligere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Kan ha tjent to tusenlapper per nordmann på Tesla

Oljefondets Tesla-aksjer er blitt fem ganger mer verdifulle i løpet av 2020.

Gründer Elon Musk har astronomiske ambisjoner for Tesla, og investorene er mer enn villige til å være med på himmelferden.

Mandag skjedde det igjen. Børsdagen i USA stengte med en ny rekordnotering for Tesla. Aksjen hadde steget 6,51 prosent til 521 dollar per aksje på Nasdaq. Tirsdag stiger aksjen videre.

Hittil i år har Tesla-aksjen gått femgangeren på børs, og det legges nok merke til i Statens pensjonsfond utlands kontorer på Bankplassen i Oslo.

Ved inngangen av året eide fondet 0,45 prosent av selskapet. Om fondet har kjøpt eller solgt aksjer i år, får ikke offentligheten vite før årsskiftet.

Ved forrige årsskifte var Tesla-aksjene verdt nesten tre milliarder. Hvis ikke fondet har solgt unna aksjer i år, kan Kari og Ola Nordmann nå eie Tesla-aksjer for nesten 16 milliarder kroner, etter dagens valutakurs.

Skal inn i indrefilet-indeks

Teslas markedsverdi har skutt fart i år fordi rykter om at indrefilet-indeksen på Wall Street, den brede S&P 500-indeksen, skal inkludere elbilgiganten.

17. november ble ryktene om inkludering bekreftet. Selskapet blir ikke mer lønnsomt av den grunn, men investorene i markedet forventer at aksjekursen vil stige videre.

Årsaken er at alle S&P-500-indeksfond, som folk har sparepengene i, blir nødt til å hamstre Tesla-aksjer for å speile indeksen i desember, forteller investor Peter Warren.

– Idet Tesla går inn i indeksen, betyr det at alle indeksfond må eie en tilsvarende andel. Det vil være mange som har kviet seg for å kjøpe Tesla tidligere, som nå rett og slett blir tvunget, sier han til NRK.

– Hinsides

Og det blir ikke billig. Tesla er én av de dyreste selskapene i verden, og aksjen er priset over 1000 ganger årets inntjening per aksje. Normalt anses en aksje å være veldig dyr når den koster over 28 ganger årets inntjening.

Til sammenligning er Grandiosa-produsenten Orkla priset til 20 ganger inntjeningen.

– Kursoppgangen til Tesla er helt vill og hinsides. Det betyr at hvis inntjeningen fortsetter å være den samme som i dag, så vil det ta 1000 år å tjene inn aksjen, sier Warren.

Investeringsdirektør i Nordea, Robert Næss, forstår også lite av prisingen og advarer om at risikoen er høy.

– Jeg ser ingen grunn til at aksjen skulle stige så mye. De tjener penger, men det er ikke mye penger i forhold til hvordan aksjen er priset, sier han til NRK.

Tviler på Tesla-revolusjon

Prisingen er blant annet høy fordi enkelte mener en elbil-revolusjon er i emning. 3 av 100 biler som selges globalt, er elbiler, ifølge magasinet Fortune.

Wedbush Securites-analytiker Dan Ives sier til magasinet at Tesla-aksjen kan dobles i verdi fremover, fordi verdensmarkedet for elbiler vil vokse og det kinesiske markedet kan bli stort.

Næss i Nordea sier det er vanskelig å være uenig i at elbiler er fremtiden og at Tesla er i front, men stiller spørsmål om hvor stor markedsandel Tesla kan ta.

– Markedsandelen i Europa har falt i tredje kvartal i år, mens alle andre elbiler har økt. Selv om Tesla er fantastisk god bil, er designet nesten det samme som i 2013. Det er mange alternativer. Derfor tror jeg ikke de vil ha en stor andel fremover. Men i USA tror man det, og der har Tesla en høy markedsandel, sier Næss.

Dum, dummere, dummest?

Warren illustrerer den skyhøye verdien ved å vise til at Tesla, som leverte 139.300 elbiler fra juli til september, er mer verdt enn de største bilprodusentene i verden – til sammen.

Derfor har investorer ment at prisingen er urealistisk.

– Alle priser Tesla på forventninger, og delvis på at andre skal kjøpe aksjen. Det er det vi kaller momentum-investeringer, som egentlig er et annet ord for «the even bigger fool»-teorien, sier Warren.

«The even bigger fool» er en teori om hvordan investorene oppfører seg. Teorien er at investorene tenker «jo da, aksjen er sabla dyr, men noen er dumme nok til å betale enda mer. Derfor investerer jeg nå, slik at jeg får være med på oppgangen litt til».

– Du kan ikke forklare dette med vanlig økonomi. Da kommer man til kort, sier Warren.

https://www.nrk.no/norge/kan-ha-tjent-to-tusenlapper-per-nordmann-pa-tesla-1.15258361

Lenke til kommentar
KriZZ skrev (1 minutt siden):

Peter Warren er en investor av gamleskolen og er overhode ingen ingeniør, hans mening og synspunkter har null verdi når det gjelder et selskap som Tesla.

 

Han er bare en av de smarteste innen finans i Norge. Men greit det vi får se om ett år hvem som har rett.

Lenke til kommentar

Takk for artikkel, den har jeg ikke fått lest. «The even bigger fool» gjelder egentlig det meste på børs nå etter min mening, ihvertfall de største tech-selskapene. At vi opplever en ellevill børsoppgang midt i en økonomisk resesjon er jo bare veldig fascinerende og aldri skjedd så vidt jeg vet?

 

  

3 minutes ago, KriZZ said:

Peter Warren er en investor av gamleskolen og er overhode ingen ingeniør, hans mening og synspunkter har null verdi når det gjelder et selskap som Tesla.

 

Hva er det du mener Tesla kan som Peter Warren ikke evner å se? Det er _ekstremt_ lett å la seg bli blendet av øyeblikket og spesielt euforien som yrer i markedet. Jeg skal ikke sammenligne med dot.com, men det var en grunn til at markedet gikk som det gikk, og gang på gang ser vi det skje, hvordan mentaliteten er midt i en bratt oppgang.

Endret av deleted
  • Liker 2
Lenke til kommentar
deleted skrev (2 minutter siden):

Takk for artikkel, den har jeg ikke fått lest. «The even bigger fool» gjelder egentlig det meste på børs nå etter min mening, ihvertfall de største tech-selskapene. At vi opplever en ellevill børsoppgang midt i en økonomisk resesjon er jo bare veldig fascinerende og aldri skjedd så vidt jeg vet?

Det blir bråstopp når realiteten setter inn, selv med vaksiner er vi minst ett år unna å få kontroll på pandemien. FED kan også ikke fortsette å pøse inn milliarder av dollar. Igjen har de rikeste i verden blitt reddet av offentlighetens penger.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (19 timer siden):

5 mill i 2030 er altså ca 26% årlig vekst i gjennomsnitt. Det er en imponerende statistikk om de skulle klare det i hele 10 år i strekk, ved de produksjonsnivåene de er på nå. Ambisjonene kan være over 20 mill, men det er noe helt annet å oppnå det.

Hehe. Jeg tror ikke du har eid aksjer i Tesla veldig lenge. En halvering nå og da har vært helt vanlig. Og så en dobling igjen neste måned.

Neida, ikke veldig lenge, jeg har handlet Tesla-aksjer siden 2017 en gang, og senest for knappe to uker siden. Jeg har vært en god del i rødt, både i 2019 og under korona-kræsjen. Når jeg sier at jeg ikke tror på halvering fra dagens nivåer så mener jeg at $250 dessverre er en fjern fortid (igjen, uten en bred nedgang i markedet), men hvis indeksfondene blir nødt til å presse prisen opp $200 (+/- 100) til nå så vil jeg nesten forvente et kraftig fall, eller i det aller minste stagnering i lang tid. Jeg håper det faller såpass at både du og jeg får gode muligheter til å handle!🙂

For å kunne produsere og selge 20 millioner biler i året i 2030 vil Tesla måtte gjennomføre planene sine bortimot perfekt i et helt tiår, personlig har jeg trua. Det er såpass langt frem i tid at det knapt er vits å diskutere i dag, vi kan jo ta opp tråden igjen når det nærmer seg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (22 minutter siden):

Det blir bråstopp når realiteten setter inn, selv med vaksiner er vi minst ett år unna å få kontroll på pandemien. FED kan også ikke fortsette å pøse inn milliarder av dollar. Igjen har de rikeste i verden blitt reddet av offentlighetens penger.

FED kommer til å pøse på med flere trillioner dollar. Don't fight the Fed!

USAs neste finansminister heter sannsynligvis Janet Yellen. Hun liker ikke å stoppe bobler, og er mer opptatt av å f.eks. holde arbeidsledighet lav enn å holde inflasjon nede.

f5ecf2ba-587a-4e02-803d-9d39feb68e8e_192

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er ikke bare fed som printer. Ecb, boe, rba, boj, boc bl.a er alle store. Jeg tror tiåret -20 kan bli et der vi ser stagflasjon. Det er mye gjeld som skal saneres og ytterligere nye monopol penger som skal lages ut fra tynn luft. Store konkurser tror jeg kan bli en realitet. Den pengemengden som allerede er brukt hittil i år er helt hinsides og mangler sidestykke i historien. Det som er sikkert med en slik politikk er at forskjellene blir bare større mellom folk. Og regningen for det hele? De som betaler inntektsskatt betaler alt. Hvis de har en jobb da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (21 timer siden):

Du har hatt flaks. Punktum. Det betyr ikke at du vil ha flaks med neste bet.

Timing er stort sett bare flaks og er grunnen til at de fleste, også proffer, som kjent taper på trading. Men som jeg har sagt noen ganger nå så er det jo ikke trading jeg holder på med. Det var slett ikke vanskelig for meg å se at Tesla kom til å bli det neste store. Du kan mene det er "flaks" at kursen har skutt til himmels allerede nå, men det var aldri en del av beregningen min og jeg holder ved at det faktisk er uflaks at jeg ikke har fått handle mer til en billig penge.

Angående diskusjonen rundt inflasjon, vekst og det her, det at systemet er rigget i favør de rike ser jeg på som et argument for og ikke mot å være tungt eksponert mot børs. Jeg tør i alle fall ikke å risikere å bli frakjørt.

Og en evig strøm av tweets foretrekker jeg å lese på Twitter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
deleted skrev (2 timer siden):

Hva er det du mener Tesla kan som Peter Warren ikke evner å se? Det er _ekstremt_ lett å la seg bli blendet av øyeblikket og spesielt euforien som yrer i markedet. Jeg skal ikke sammenligne med dot.com, men det var en grunn til at markedet gikk som det gikk, og gang på gang ser vi det skje, hvordan mentaliteten er midt i en bratt oppgang.

Jeg vet ikke med sikkerhet hva han kan se og ikke se, men for meg virker det som han er blind 😛 
Setter man seg inn i selskapet og dykker litt under overflaten, så ser man det enorme forspranget de har og omfanget av hva de faktisk holder på med.

Aldri har det vært et selskap som har vært utsatt for så mye FUD som Tesla. 
De feilet og nå kan ikke toget stoppes😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, KriZZ said:

Jeg vet ikke med sikkerhet hva han kan se og ikke se, men for meg virker det som han er blind 😛 
Setter man seg inn i selskapet og dykker litt under overflaten, så ser man det enorme forspranget de har og omfanget av hva de faktisk holder på med.

Aldri har det vært et selskap som har vært utsatt for så mye FUD som Tesla. 
De feilet og nå kan ikke toget stoppes😎


Men alt til en pris. Hva mener du er fornuftig PE da, 2000? Og hva er egentlig under overflaten, annet enn et bilselskap som knapt produserer biler, bygger et par fabrikker her og der, og utvikler selvkjøring. Så vidt meg bekjent jobber de ikke med noe unikt ingen andre gjør, og jeg synes ikke de gjør det så ufattelig mye bedre heller. Missforstå meg rett, jeg sier ikke at det ikke er et lovende selskap, men sånn folk priser og omtaler det, skulle det tilsi at det er et av verdens største og beste selskap, og vil ha monopol om 10 år.

Endret av deleted
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tenkte på å kjøpe bitcoin for 1% av det jeg eier, men når Tesla skal inn i s&p tenker jeg at jeg får like mye risiko og gambling som jeg ville fra bitcoin. Begge er gått i taket i år og begge kan falle like lett.

Markedet kan være irrasjonelt lengre enn jeg lever. Og guttabois som kjøper tesla calls er jo yngre enn meg så håper de fortsetter å leve i drømmeverden en lang lang tid fremover til etter jeg selger.

Alle de store bilprodusentene har begynt å utvikle elbil teknologien sin. De har større R&D budsjetter enn Tesla hvis de vil. Men markedet for elbil er fortsatt ekstremt lite sammenlignet med fossil. Dette vil endre seg og det vil også firmaer som VW og BMW. I tillegg vil det komme nye og spennende disruptors slik som Tesla en gang var. Og så har du Uber og alle som skal forske på selvkjøringstech. Tesla var first to market i premium el bil segmentet og har gode patenter. Minner meg om IBM for noen tiår siden. I dag er det et skadeskutt selskap som forlengst er forbigått. Men er derfor jeg kjøper i store indekser. Da blir jeg ikke låst til ett firma, men nyter godt av de nye selskapene med nye freshe ideer og vekstpotensiale. Og nå slipper jeg FOMO og når Tesla skal inn der lol.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...