Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

APCL og QEC får en rekyl nå i starten av 2019. APCL går mangegangeren hvis det ordner seg i Senegal og Gambia.

 

Rimelig irrelevant med mindre du vet at det ordner seg i Senegal og Gambia. Jeg kan ikke noe om APCL, men det høres ut som et rent sannsynlighetsveddemål. Høy risiko og tilsvarende høy potensiell avkastning.

Lenke til kommentar

Rimelig irrelevant med mindre du vet at det ordner seg i Senegal og Gambia. Jeg kan ikke noe om APCL, men det høres ut som et rent sannsynlighetsveddemål. Høy risiko og tilsvarende høy potensiell avkastning.

Da kan du klargjøre en trommevirvel allerede i dag. Sjekk kursene på nevnte aksjer i løpet av neste uke, og se utviklingen.

 

Jeg skrev at de får en rekyl...

 

Tenker man litt mer langsiktig, ville jeg ha sjekket ut AkerBP, DNO og NEL. XXL vil også reise seg igjen, nå som Tidemansen er tilbake som styrmann.

Lenke til kommentar

Dette blir kanskje en litt kunnskapsløs post, men: 

 

Jeg har i litt over et års tid vurdert å begynne å kjøpe aksjer. (Jeg er 23 år, for referanse). Jeg forstår konseptet med AKS, men jeg forstår virkelig ikke hvordan man faktisk kjøper aksjer. Har spurt flere, uten å få noe konkret svar.

 

Dette er det jeg har forstått: En aksjesparekonto er som en lommebok, og pengene (aksjene) må du kjøpe separat.

Hvor kan man kjøpe aksjer? Er det på egne nettsider? Noe man gjør i nettbanken? Kjøper man de på en side, og... importerer de inn i AKS?

 

Hjelpes.

 

Det står liksom ingen svar på dette noe sted føler jeg  :hmm:  Bare "kjøp aksjer, ha de i en AKS".

Lenke til kommentar

Dette blir kanskje en litt kunnskapsløs post, men: 

 

Jeg har i litt over et års tid vurdert å begynne å kjøpe aksjer. (Jeg er 23 år, for referanse). Jeg forstår konseptet med AKS, men jeg forstår virkelig ikke hvordan man faktisk kjøper aksjer. Har spurt flere, uten å få noe konkret svar.

 

Dette er det jeg har forstått: En aksjesparekonto er som en lommebok, og pengene (aksjene) må du kjøpe separat.

Hvor kan man kjøpe aksjer? Er det på egne nettsider? Noe man gjør i nettbanken? Kjøper man de på en side, og... importerer de inn i AKS?

 

Hjelpes.

 

Det står liksom ingen svar på dette noe sted føler jeg  :hmm:  Bare "kjøp aksjer, ha de i en AKS".

 

Åpne konto hos et meglerhus, f.eks. DNB markets Nordea eller Nordnet (det finnes mange flere), overfør penger til kontoen, finn den aksjen du ønsker å kjøpe og klikk på kjøpsknappen.

 

DNB og Nordea har aksjekjøp i selve nettbanken, dersom du er kunde fra før. Nordnet er et rent meglerhus, som kun driver med handel av verdipapirer (aksjer, fond etc. )

 

Merk deg at du må betale en viss sum for hver gang du kjøper eller selger akjser, såkalt kurtasje. Kurtasjen varierer fra meglerhus til meglerhus, og kan faktisk bli mye penger hvis du handler ofte. Derfor bør du også se på hva kurtasjen er hos de ulike meglerhusene.

Lenke til kommentar

Åpne konto hos et meglerhus, f.eks. DNB markets Nordea eller Nordnet (det finnes mange flere), overfør penger til kontoen, finn den aksjen du ønsker å kjøpe og klikk på kjøpsknappen.

 

DNB og Nordea har aksjekjøp i selve nettbanken, dersom du er kunde fra før. Nordnet er et rent meglerhus, som kun driver med handel av verdipapirer (aksjer, fond etc. )

 

Merk deg at du må betale en viss sum for hver gang du kjøper eller selger akjser, såkalt kurtasje. Kurtasjen varierer fra meglerhus til meglerhus, og kan faktisk bli mye penger hvis du handler ofte. Derfor bør du også se på hva kurtasjen er hos de ulike meglerhusene.

 

Jeg har ikke konto i noen av disse bankene. 

 

Hva er et meglerhus? Selger de aksjer som du kan legge inn i din aksjesparekonto i f.eks Dnb?

 

Jeg bruker en av lokalbankene til eika for øyeblikket, samt jeg har noe stående i instabank og monobank. 

Lenke til kommentar

Jeg har ikke konto i noen av disse bankene.

 

Hva er et meglerhus? Selger de aksjer som du kan legge inn i din aksjesparekonto i f.eks Dnb?

 

Jeg bruker en av lokalbankene til eika for øyeblikket, samt jeg har noe stående i instabank og monobank.

Et meglerhus er noen som tilrettelegger for kjøp og salg av aksjer. Når du kjøper en aksje er det å kjøpe en eierandel i et selskap. For at du skal kunne gjøre det må noen andre selge deg dette. Dette kan et meglerhus hjelpe deg med. Børsnoterte aksjer selges og kjøpes hele tiden.

En aksjesparekonto er som en bankkonto, men den kan også inneholde aksjer.

 

Jeg ville startet med Nordnet. Opprett en konto og overfør litt penger. I tillegg til enkeltaksjer ville jeg også startet sparing i enkle indeksfond, f.eks. KLP AksjeGlobal V.

Lenke til kommentar

Rimelig irrelevant med mindre du vet at det ordner seg i Senegal og Gambia. Jeg kan ikke noe om APCL, men det høres ut som et rent sannsynlighetsveddemål. Høy risiko og tilsvarende høy potensiell avkastning.

 

Fyker oppover akkurat nå, over 40 % sålangt i dag. Farlig aksje sikkert ja, men spennende også. 

Lenke til kommentar

Ja, jeg tolket spørsmålet ditt som om de kunne kjøpe aksjer pga. at de satt på informasjon som de utenfor ikke har. Men om du bare mener på lovlig vis kan det f.eks være at de ønsker å vise at de tror på selskapet, og f.eks for å betale mindre formueskatt.

Men da kan man vel egentlig si at deres interesser er i samsvar med aksjonærene? For hvis de kjører selskapet i grøfta og aksjekursen blir 0, så har de tapt alle pengene de har kjøpt aksjer for (akkurat som aksjonærene) Derfor kan man tolke innsidekjøp, og spesielt store innsidekjøp (stor % andel av net worth til kjøper) som et meget positivt tegn. Enig?

 

Har nemlig kjøpt endel aksjer i et Hong kong selskap der tiltroen til selskapet er meget dårlig. Men direktøren i selskapet kjøper aksjer for flere 100 tusen, så jeg tolker dette som at han mener selskapet er underpriset i forhold til reel verdi og samtidig viser vel dette at han har skin in the game, med mindre det er noen lumske hensikter bak all den innsidehandelen. Kanskje mindre formueskatt, men han vil jo ikke ha noe interesse av å lede selskapet dårlig slik at aksjekursen går ned sammen med hans egne penger i selskapet.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Innsiekjøp fra ansatte, ledere og styremedlemmer av en viss størrelse er alltid et positivt tegn, og for mange et sterkt kjøpssignal. Samtidig er innsidesalg ofte et negativt tegn (men ikke nødvendigvis alltid). Du må likevel huske at det er markedet som bestemmer verdien av et børsnotert selskap, og det hjelper ikke nødvendigvis at direktøren har troen hvis ingen andre har det.

Lenke til kommentar

Innsiekjøp fra ansatte, ledere og styremedlemmer av en viss størrelse er alltid et positivt tegn, og for mange et sterkt kjøpssignal. Samtidig er innsidesalg ofte et negativt tegn (men ikke nødvendigvis alltid). Du må likevel huske at det er markedet som bestemmer verdien av et børsnotert selskap, og det hjelper ikke nødvendigvis at direktøren har troen hvis ingen andre har det.

Men alikevel tror jeg direktøren har mer inngående kjennskap til verdien og utsiktene til sitt eget selskap enn det markedet har. Han sitter tross alt på fulltid og kjenner sitt eget marked og selvskap bedre enn noen andre vil jeg tro. Hvis jeg skal tro at markedet alltid har rett med prissingen av selskap jeg like godt kjøre indeksfond. Men da kommer jo paradokset med at hvis alle kjører indeksfond, hvem er det da som setter prissingen på selskapene i indeksfondet?

Endret av ltdata
Lenke til kommentar

Spørsmålet handler da om hvorfor du skal klare å velge et selskap som på sikt gjør det bedre enn indeksen når ikke en gang de profesjonelle klarer det - og videre hvor mye du er villig til å satse på at du klarer det.

 

Jeg har selv nesten hele min portefølje bestående av enkeltaksjer innen norsk biotek med en horisont på ~5 år, men jeg vet at det er høy risiko. Derfor består min langsiktige portefølje av indeksfond.

Lenke til kommentar

Spørsmålet handler da om hvorfor du skal klare å velge et selskap som på sikt gjør det bedre enn indeksen når ikke en gang de profesjonelle klarer det - og videre hvor mye du er villig til å satse på at du klarer det.

 

Jeg har selv nesten hele min portefølje bestående av enkeltaksjer innen norsk biotek med en horisont på ~5 år, men jeg vet at det er høy risiko. Derfor består min langsiktige portefølje av indeksfond.

Jeg har slått det norske markedet over de siste 10 år. Det kan selvsagt være flaks, men desto lenger tid the går, desto større sjanse for at det er skill og ikke flaks.

 

Det er flere grunner til at de proffe ikke klarer det. Høye forvaltningsavgifter, karriererisk med å ta utradisjonelle valg, kortsiktig tenkning (kundene er som regel kortsiktige) Så de blir ofte skapindekser, som har høyere avgifter enn et indeksfond. Det er noen av grunnene til at de proffe har oddsen mot seg.

 

Men alikevel, indeksfond er nok best for 90% av private investorer. PGA lave avgifter og man trenger ikke kunne stort om markedet. Og det kan godt hende det inkluderer meg. Jeg gir meg selv 5 nye år. Har jeg underprestert Oslo børs så blir det nok indeks på meg også. I hvert fall med mesteparten av porteføljen.

 

Ut fra din avatar kan det virke som du har god kjennskap til biotech/kjemi? Kanskje det er noe du vet bedre enn den gjennomsnittlige analytiker? Unge biotekselskaper er nok ganske risikable, men en samling av flere av dem kanskje ikke så gærnt, hvis bare en av dem gjør et gjennombrudd?

 

Høy risiko gir ikke høy avkastning, for da ville det ikke vært regnet som risiko.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...