DukeRichelieu Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Cluet er vel robothandel. Er det ikke en svært høy % del av alle handler som styres av roboter nå? 'Cluet' for hva da? En stor andel av volumet i de fleste moderne finansmarked er nå utført av algoritmer, men så vidt jeg vet er disse primært kortsiktig orientert (HFT) og fokuserer typisk på 'market making'. Algoritmer kan også bli brukt til å utføre handler om noen skal inngå langsiktige posisjoner og så videre, men til syvende og sist er jo disse programmert av mennesker og jeg kan ikke se at roboter skal kunne endre et markeds fundamentale prising. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Grafene kan i noen tilfeller gjøre det enklere å se gjentakende mønstre. Om det er noen. Men det må jo være åpenbart om man mener gårsdagens mønster gir en pekepinn om hvordan morgendagen blir, så er det opp til en selv. Det som er lettere å lese er at Investtech stort sett gjør det litt bedre enn børsen. Så hvorfor tar ikke Investtech med gode og dårlige kvartalsrapporter i beregningene sine? Tja, kanskje fordi markedet gang på gang ikke reagerer med positiv prisutvikling på positive resultater og omvendt? Og om det var like enkelt hadde vel alle vært aksjemilionærer? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Har fulgt med BerGen Bio en god stund nå, og til tross for lovende resultater den siste tiden har prisen falt noe. Jeg syns derfor at den er relativt billig priset og gikk derfor inn med en liten sum for spenningens skyld. Jeg syns det er spennde å spe på fondssparingen med enkeltaksjer med høy risiko. Er det flerte som satser på noe innen farma? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Jeg var inne i Biotec i 2013/2014. Den gikk noe over 100% den gangen. Den har siden falt. Etter det gadd jeg ikke. For min del det er det for mye bingo hvis man ikke har gode kunnskaper om akkurat det de selskapene utvikler. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Det er i stor grad bingo om man ikke vet hva man gjør, og selv jeg som jobber innen biotek og har fulgt selskapet i snart to år tar skyhøy risiko ved å investere. Det er dog veldig spennende. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 10% på en uke, bra start Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 (endret) Jeg var inne i Biotec i 2013/2014. Den gikk noe over 100% den gangen. Den har siden falt. Etter det gadd jeg ikke. For min del det er det for mye bingo hvis man ikke har gode kunnskaper om akkurat det de selskapene utvikler. Utover det den alminnelige verdistigningen i samfunnet er det like mye bingo uansett hvor mye mer du tror du vet om fremtiden enn alle andre, med mindre du har innsideinformasjon. Ingen greier å slå markedet over tid, The Illusion of Stock-Picking Skill. Endret 2. oktober 2018 av coffeee Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Absolutt. Her er det snakk om hvor mye man er villig til å satse på et selskap som man tror på. Om man treffer kan det dog gå sky high. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Absolutt. Her er det snakk om hvor mye man er villig til å satse på et selskap som man tror på. Om man treffer kan det dog gå sky high. Normalt går det ikke den veien - men du bommer som oftest på selskapet ved å selge deg ut i løpet av kort tid. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 I det nye statsbudsjettet er det foreslått at skatt på utbytte også utsettes på aksjesparekonto. Dersom dette går gjennom vil aksjesparekonto få enda flere fordeler. 2 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 I det nye statsbudsjettet er det foreslått at skatt på utbytte også utsettes på aksjesparekonto. Dersom dette går gjennom vil aksjesparekonto få enda flere fordeler. Håper det Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 På tide å selge aksjer nå eller på tide å kjøpe mer? Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Ja.Umulig å vite. Ville du kjøpt aksjer i dag hvis du viste at børsen stengte i 10 år? Alle aksjene jeg har føler jeg meg sikker på at er så bra at svaret er ja. Det er begrenset hvor langt ned de kan gå før de blir tullete lavt priset. 2 Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Umulig å vite. Ville du kjøpt aksjer i dag hvis du viste at børsen stengte i 10 år? Alle aksjene jeg har føler jeg meg sikker på at er så bra at svaret er ja. Det er begrenset hvor langt ned de kan gå før de blir tullete lavt priset. Hvilke aksjer er nære å være tullete lavt priset når de fleste børser er nær all-time high? Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 (endret) Photocure. Ok. Småinvestorer skremt av børsfallet – dumpet aksjer for over 200 mill. Tallene viser at privatkundene i Nordnet solgte aksjer for 599 millioner kroner og kjøpte for 386 millioner kroner, slik at nettosalget var på 213 millioner kroner. Det virker som panikken brer seg slik den ofte gjør med en gang markedet viser litt røde tall. Amatører er typisk for sent inn og likviderer i det markedet alt har gått mye ned. Naturligvis kan man være langsiktig og ikke bry seg om nedturer, men et alternativ er å beholde porteføljen og benytte kurssikring i form av en short-posisjon. Effekten av denne vil være at man tjener penger på en nedtur som vil balansere tapet i porteføljen. Hvis markedet går opp blir det mindre fortjeneste og verdistigningen av porteføljen 'betaler' for tapet på short-posisjonen. Ideelt sett er netto-effekten at man ikke taper penger. Forventer mer nedside i uken som kommer. Gjenstår å se om den vanvittige oppturen snart er slutt eller om det er nok en korreksjon tilsvarende februar og mars tidligere i år. Hvis det er en korreksjon skal vi uansett etter alt å dømme lenger ned. Er det en endring i trend skal vi betydelig lenger ned. Spennende tider i aksjemarkedet. En helt unik 10-års periode i markedet ligger bak oss. Jeg tror mange har fått en forventning om at markedet alltid går opp igjen etter en nedtur og at aksjemarkedet nærmest er risikofritt. Dette har vært sant de siste ti årene, men det var ikke slik før finanskrisen og det trenger heller ikke fortsette å være slik. Endret 9. januar 2019 av Countryman Lenke til kommentar
YoYotama Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 Hei, kjapt spørsmål, vurderte å investere i NEL, men tenkte å foreta noen analyser av regnskapet deres (blant annet horisontal og vertikal analyse). Det jeg da lurte på er om det er noen smarte måter å legge feks årsregnskapet inn i excel? Når jeg prøver å kopiere fra PDFen deres og inn i excel, blir alle tall forskjøvet inn i A cellene. Får med andre ord ikke en fin og oversiktlig tabell. Hadde heller ikke lyst å sitte å plotte inn tall for tall, da dette er veldig tidkrevende. Takk for eventuelle svar eller henvisninger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå