Leiferen Skrevet 24. juni 2018 Del Skrevet 24. juni 2018 nirolo: Så lenge han ikke tror verdien i et selskap synker når man tapper det for penger så er jo det nytteløst. Han tror jo at selskapet gir penger til folk, og fortsatt innehar samme verdig. Det er sareptas krukke innen økonomi det. Penger blir til av ingenting. Egentlig litt fantastisk. Om mange nok av aksjonærer eller potensielle aksjonærer mener det samme, så vil det jo bli riktig til en viss grad. Men slik er det ikke. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 24. juni 2018 Del Skrevet 24. juni 2018 Ja det er riktig det. Men da vil aksjen til slutt sprekke..... Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 24. juni 2018 Del Skrevet 24. juni 2018 (endret) Jeg skal begynne å kjøpe aksjer i et par norske selskaper (energi og fisk) hver måned i flere år fra nå av. Jeg har vært ute av aksjemarkedet for lenge. La inn ordrer i dag som jeg forhåpentligvis får fullført i morgen tidlig. Går for store stabile selskaper som betaler utbytte. Driter i at jeg tydeligvis må betale skatt på utbytte. ASK er den greieste måten å investere på for meg uansett. Jeg er bare ute etter å slå inflasjonen med litt god margin. Jeg hadde oppnådd det samme med IPS, men da kunne jeg ikke rørt pengene før jeg ble pensjonist og det er uaktuelt. Har mistet troen på fond. Endret 24. juni 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 24. juni 2018 Del Skrevet 24. juni 2018 Du må betale skatt av utbytte på ASK. Du må også betale formueskatt på aksjer, men verdisettingen er 80% av markedsverdi. Det gjelder både på ASK og utenfor ASK. Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 24. juni 2018 Del Skrevet 24. juni 2018 Driter i at jeg tydeligvis må betale skatt på utbytte. Så vidt jeg har forstått unngår du dette med Zero konto hos Nordnet (før du tar ut penger naturligvis): Slik beskattes Investeringskonto Zero Du kan selge verdipapirer, få renteinntekter og utbytte, uten at dette utløser skatt eller fradrag. Det er kun når du tar ut penger av kontoen at gevinst og tap kommer til beskatning Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 24. juni 2018 Del Skrevet 24. juni 2018 Jeg skal begynne å kjøpe aksjer i et par norske selskaper (energi og fisk) hver måned i flere år fra nå av. Jeg har vært ute av aksjemarkedet for lenge. La inn ordrer i dag som jeg forhåpentligvis får fullført i morgen tidlig. Går for store stabile selskaper som betaler utbytte. Driter i at jeg tydeligvis må betale skatt på utbytte. ASK er den greieste måten å investere på for meg uansett. Jeg er bare ute etter å slå inflasjonen med litt god margin. Jeg hadde oppnådd det samme med IPS, men da kunne jeg ikke rørt pengene før jeg ble pensjonist og det er uaktuelt. Har mistet troen på fond. Ren idioti å ikke investere i indeksfond isåfall. 1 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Ren idioti å ikke investere i indeksfond isåfall. Hvorfor det? Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Så vidt jeg har forstått unngår du dette med Zero konto hos Nordnet (før du tar ut penger naturligvis): Shit, ok. Jeg synes det er så tungvint å bruke Nordnet men har en zero konto. Ville ha det litt mer oversiktlig. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Tungvint å bruke Nordnet, der som det er så greit? Kan vanskelig se hvordan man skulle få det mer enkelt og oversiktelig enn der. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Har jo SPARE appen hos DNB, så får se beholdning der. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Hvorfor det? Du tror tar masse risiko med mål om lite gevinst... Litt rart å tro at du kan selv greie å velge aksjer som vil ha stabil avkastning, når det mest stabile er indeksfond. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 (endret) Gitt at bedfiften har en forventet avkastning som er like bra som markedet er det bedre at de kjøper opp egne aksjer enn at de betaler utbytte. Det skyldes skatt. Når selskapet betaler utbytte foretas en transaksjon som kan beskattes. Enten er det kildeskatt, ubytteskatt (utenfor fritaksmetoden) eller løpende beskatning på persons hånd hvis aksjene holdes av en person direkte. Hadde samtlige selskaper i verden sluttet å betale utbytte ville det blitt mye spart skatt og derav mer penger til investorene. Dessverre er det endel som er meget opptatt av dividend yield. Edit: Ser det er endel skriveleifer. Sånn blir det fort når en skriver på telefonen. Dere skjønner uansett hva jeg mener. Edit: Jeg ser at Ziff har skrevet litt om skatt i USA. Ikke nok med at de har lav skatteprosent på utbytte, men de har ett stort hjemmemarked å investere i som da ikke vil være mulig å innføre kildeskatt på. De fleste amerikanerne betaler 15 % skatt på utbytte, og da sier det seg selv at det blir en helt annen vurdering enn for oss nordmenn som ligger på det dobbelte. Endret 26. juni 2018 av Wisd0m 1 Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Dere/Noen som har erfaring med utenlandske og billige nettmeglere som Interactive Brokers/DeGiro? Hvordan funker det mtp på skatt? Er det på lik linje med nordnet's investeringskonto/zero/unit link osv. Hvor man handler uten løpende skatt i hele verden, men aksjene er eid av et fond hos nettmeglerene? Eller må man opprette AS for å kunne handle innen EØS. Ønsker å handle i aksjer utenfor Norden (gjerne EØS og) til en billig penge, men all vinst går opp i spinninga om man ikke får utsatt skatt. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Hvis man tenker langsiktig sparing (2+ år) Hvilke amerikanske aksjer burde man snuse nærmere på? Tenker kanskje Apple, Microsoft, Amazon eller noe i den duren. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Instagram skal vist være interessant. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Instagram skal vist være interessant. Sliter litt med firmaer som Insta, Snap, Face. Føler de ikke skaper noen verdier ala firma som faktisk leverer produkter. Dog, jeg kan jo ta skammelig feil. Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Instagram skal vist være interessant.Instagram er vel eid av Facebook? Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Sliter litt med firmaer som Insta, Snap, Face. Føler de ikke skaper noen verdier ala firma som faktisk leverer produkter. Dog, jeg kan jo ta skammelig feil.Google og Microsoft lager ikke så mange produkter de heller. Lenke til kommentar
Doge Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Google og Microsoft lager ikke så mange produkter de heller. Microsoft leverer vel en del produkter? Surface Book, Surface Laptop, Surface Studio og kom nylig ut med Surface Go? De har også Office 365 som de selger mye av Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 (endret) Microsoft leverer vel en del produkter? Surface Book, Surface Laptop, Surface Studio og kom nylig ut med Surface Go? De har også Office 365 som de selger mye av Det er jo en veldig liten del av deres omsetning. Men hvis du snakker om digitale produkter har de mange produkter ja. Facebook og instagram leverer også et digitalt produkt sånn sett. Endret 15. august 2018 av PgUp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå