ugotabanana Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 (endret) Tøv og tull, da ville det vært børsmeldig ute for lengst. 9578370[/snapback] Ikke nødvendigvis, det finnes måter å unngå slikt på. Har du sett noen som har flagget 6,2 mill aksjer i GOGL Men at ryktet er tøv og tull er godt mulig. 9578451[/snapback] Trenger vell ikke flagge for 6.2 mill aksjer om det skulle være f. eks en privat person som har kjøpt. Må jo først flagge ved 10%. Det finnes ikke noen snarvei til å ikke måtte flagge, om Oslo Børs ser dette blir det varsku, dessuten er JF og Co kjent for å være ærlig og redelige med sine aksjonærer. Det er neppe noe snusk her du. Større aksjonærer i et selskap (over 10%) må flagge når de handler / selger / futures etc Forresten dere som ler av meg når jeg snakker om 150-200 NOK per GOGL aksje, kan ikke dere komme med argumentasjon for hvorfor den ikke skal klare det? Bør ikke argumentere for i og med at bulk markedet er bull som fan i flere år, GOGL koster inn penger. Endret 26. september 2007 av brutti Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Forresten dere som ler av meg når jeg snakker om 150-200 NOK per GOGL aksje, kan ikke dere komme med argumentasjon for hvorfor den ikke skal klare det? Bør ikke argumentere for i og med at bulk markedet er bull som fan i flere år, GOGL koster inn penger. Hele verdensøkonomien har vært bull i flere år. Om det varer avhenger mye av hvordan subprime-saken utarter seg. Alle verftene har nå også lange ordrelister på nye båter, som vil trenge oppdrag. At dagens bulkpriser skal holde seg er derfor avhengig av at etterspørselen fortsetter stiger ganske mye. At de skal fortsette å stige like mye som de har gjort krever veldig stor økning i etterspørselen. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Forresten dere som ler av meg når jeg snakker om 150-200 NOK per GOGL aksje, kan ikke dere komme med argumentasjon for hvorfor den ikke skal klare det? Bør ikke argumentere for i og med at bulk markedet er bull som fan i flere år, GOGL koster inn penger. Hele verdensøkonomien har vært bull i flere år. Om det varer avhenger mye av hvordan subprime-saken utarter seg. Alle verftene har nå også lange ordrelister på nye båter, som vil trenge oppdrag. At dagens bulkpriser skal holde seg er derfor avhengig av at etterspørselen fortsetter stiger ganske mye. At de skal fortsette å stige like mye som de har gjort krever veldig stor økning i etterspørselen. 9584406[/snapback] Flere skip større køer i havnene ergo, høyere pris. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 I såfall er det havnene som er etterspurt og kan øke prisene, ikke skipene. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Tøv og tull, da ville det vært børsmeldig ute for lengst. 9578370[/snapback] Ikke nødvendigvis, det finnes måter å unngå slikt på. Har du sett noen som har flagget 6,2 mill aksjer i GOGL Men at ryktet er tøv og tull er godt mulig. 9578451[/snapback] Trenger vell ikke flagge for 6.2 mill aksjer om det skulle være f. eks en privat person som har kjøpt. Må jo først flagge ved 10%. Det finnes ikke noen snarvei til å ikke måtte flagge, om Oslo Børs ser dette blir det varsku, dessuten er JF og Co kjent for å være ærlig og redelige med sine aksjonærer. Det er neppe noe snusk her du. Større aksjonærer i et selskap (over 10%) må flagge når de handler / selger / futures etc 9581430[/snapback] For det første må en eier flagge ved endring på mer enn 5% i ht. "Løpende forpliktelser for børsnoterte selskap" pkt. 3.4.1 Dette gjelder ikke her da 2+6 mill aksjer er < 5%. For det andre skal uansett all handel med egne aksjer innen samme selskap eller konsern flagges jfr. pkt 5. "Meldeplikt ved handel i egne aksjer" i samme regelverk. Flagging kan imidlertid unngås for en periode ved en finurlig avtale mellom megler og partene der aksjene inntil videre "oppbevares" på meglerens konto for egenhandel. Til slutt: Hvis dette var et rent salg er det er kun to eiere i GOGL som har mer enn 6 mill.aksjer som den ene posten var på. Men som sagt var dette bare rykter. En av mange muligheter kan være at megler (DNM) har gjort det motsatte av det ryktet sa, nemlig å kjøpe aksjer i markedet på vegne av et annet JF selskap eller en annen eier som ikke vil flagge enda. Har forresten ikke Fredriksen kjøpt seg inn i Røkkes "Aker Biomarine". Er det en deal på gang hvor Fredriksen kjøper litt av Røkke og Røkke litt av GOGL? Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 (endret) Tøv og tull, da ville det vært børsmeldig ute for lengst. 9578370[/snapback] Ikke nødvendigvis, det finnes måter å unngå slikt på. Har du sett noen som har flagget 6,2 mill aksjer i GOGL Men at ryktet er tøv og tull er godt mulig. 9578451[/snapback] Trenger vell ikke flagge for 6.2 mill aksjer om det skulle være f. eks en privat person som har kjøpt. Må jo først flagge ved 10%. Det finnes ikke noen snarvei til å ikke måtte flagge, om Oslo Børs ser dette blir det varsku, dessuten er JF og Co kjent for å være ærlig og redelige med sine aksjonærer. Det er neppe noe snusk her du. Større aksjonærer i et selskap (over 10%) må flagge når de handler / selger / futures etc 9581430[/snapback] For det første må en eier flagge ved endring på mer enn 5% i ht. "Løpende forpliktelser for børsnoterte selskap" pkt. 3.4.1 Dette gjelder ikke her da 2+6 mill aksjer er < 5%. For det andre skal uansett all handel med egne aksjer innen samme selskap eller konsern flagges jfr. pkt 5. "Meldeplikt ved handel i egne aksjer" i samme regelverk. Flagging kan imidlertid unngås for en periode ved en finurlig avtale mellom megler og partene der aksjene inntil videre "oppbevares" på meglerens konto for egenhandel. Til slutt: Hvis dette var et rent salg er det er kun to eiere i GOGL som har mer enn 6 mill.aksjer som den ene posten var på. Men som sagt var dette bare rykter. En av mange muligheter kan være at megler (DNM) har gjort det motsatte av det ryktet sa, nemlig å kjøpe aksjer i markedet på vegne av et annet JF selskap eller en annen eier som ikke vil flagge enda. Har forresten ikke Fredriksen kjøpt seg inn i Røkkes "Aker Biomarine". Er det en deal på gang hvor Fredriksen kjøper litt av Røkke og Røkke litt av GOGL? 9586807[/snapback] GOGL har ingenting med Aker BioMarine gjøre. MHG er eier av x-antall aksjer i Aker BioMarine. MHG som igjen er eid av Hemen Holding Ltd. Som styres av JF. Naranek: Når det blir kø i havnene blir det høyere rater som følger av at det stopper opp, merker at du ikke er veldig mye inn i shipping men det er nu slik det fungerer. Endret 27. september 2007 av brutti Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Men hvorfor vil prisøkningen gå til mellommannen (frakterene), og ikke tilbyderene (havenene). Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Men hvorfor vil prisøkningen gå til mellommannen (frakterene), og ikke tilbyderene (havenene). 9590042[/snapback] Fordi etterspørselen etter frakt øker betraklig. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Det er ikke et svar på spørsmålet mitt. Det naturlige ville være om shippingselskapene må overby hverandre for å få plass i havnene, og at de dermed sitter igjen med en mindre del av det kunden betaler. De burde også få problemer med å utnytte alle skipene maksimalt siden noen må gå til mindre lønnsomme havner der det er plass, eller ikke bli brukt i det hele tatt i perioder. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Det er ikke et svar på spørsmålet mitt. Det naturlige ville være om shippingselskapene må overby hverandre for å få plass i havnene, og at de dermed sitter igjen med en mindre del av det kunden betaler. De burde også få problemer med å utnytte alle skipene maksimalt siden noen må gå til mindre lønnsomme havner der det er plass, eller ikke bli brukt i det hele tatt i perioder. 9591122[/snapback] Såvidt jeg har forstått så fører det at båtene ligger lenge utenfor havner og venter på å få losse at det trengs enda flere båter, dermed blir tilbudet av båter mindre enn etterspørselen og prisene øker. Men mye av dette er sannsynligvis allerede priset inn i aksjen, hva skjer hvis man klarer å bedre havneproblemene? Jo, da har man plutselig mye flere skip enn det som skal til for å mette etterspørselen. Jeg er en av de som mener GOGL er overpriset, men duverden den kan da fortsette å stige mye, så lenge det er andre som mener den er underpriset Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 (endret) Det er ikke et svar på spørsmålet mitt. Det naturlige ville være om shippingselskapene må overby hverandre for å få plass i havnene, og at de dermed sitter igjen med en mindre del av det kunden betaler. De burde også få problemer med å utnytte alle skipene maksimalt siden noen må gå til mindre lønnsomme havner der det er plass, eller ikke bli brukt i det hele tatt i perioder. 9591122[/snapback] Såvidt jeg har forstått så fører det at båtene ligger lenge utenfor havner og venter på å få losse at det trengs enda flere båter, dermed blir tilbudet av båter mindre enn etterspørselen og prisene øker. Men mye av dette er sannsynligvis allerede priset inn i aksjen, hva skjer hvis man klarer å bedre havneproblemene? Jo, da har man plutselig mye flere skip enn det som skal til for å mette etterspørselen. Jeg er en av de som mener GOGL er overpriset, men duverden den kan da fortsette å stige mye, så lenge det er andre som mener den er underpriset 9591651[/snapback] Overpriset med NAV på ca. 40,- og P/E på 6. Interresant. Da lurer jeg virkelig på hva du synes om REC? Endret 28. september 2007 av brutti Lenke til kommentar
FOOrK Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 hva skjedde med funcom på fre? hvorfor steg den så plutselig mye? sjanse for at den synker igjen? Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Jøss, la på seg 10% på en dag.. Må ha skjedd noe bra med noe av spillene deres el. lign.? En nyhet/lekkasje eller noe.. Ikke vet jeg. Som alt annet, sjanse for at den synker Jeg personlig tror at den på mandag enten stiger 1-2% eller synker 2-3%. Mest sannsynlig det siste, etter min mening. Blir spennende å se Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Jøss, la på seg 10% på en dag.. Må ha skjedd noe bra med noe av spillene deres el. lign.? En nyhet/lekkasje eller noe.. Ikke vet jeg. Som alt annet, sjanse for at den synker Jeg personlig tror at den på mandag enten stiger 1-2% eller synker 2-3%. Mest sannsynlig det siste, etter min mening. Blir spennende å se 9604163[/snapback] Tro som det kan du gjøre i kirken, tipp lotto istedet. Helt grunnløs tipping, og ingen ting hverken fundamentale eller tekniske argument. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Lite spørsmål: Hvilke ulemper er det å handle enkeltaksjer istedenfor aksjeposter? Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Odd-lot heter det. Det blir vanskeligere å selge igjen, siden folk foretrekker hele børsposter (all or nothing). Er ikke alle meglerhus som tillater å splitte opp børsposter heller. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 NHY styrtet i dag.. Ned 67 % :\ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Kursutvikling NHY Hittil i dag: +1,09% Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 (endret) Det var vel på grunn av noteringen av nye StatoilHydro. NHY´s oljedel utgjorde 67% og derfor forsvant det. Det jeg lurer på da er de som hadde aksjer i Hydro. Si de hadde 100 aksjer for røffly 20000 kr. Vil de da fortsatt ha 100 aksjer, men i dag kun verdien 7000. Endret 1. oktober 2007 av Jensemann4 Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 De som hadde 100 aksjer på fredag vil ha 100 aksjer i Hydro og retten til x antall (gidder ikke finne tallet) StatoilHydro-aksjer i dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå