Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har veldig lyst å lære meg mer rundt aksjer. Kan noen anbefale noe bra lesestoff for å komme i gang? På nordnetbloggen sier de det så enkelt. Leser en bøkene og følger det som står der så tjener en penger, men hvilke bøker snakker de om her da?

 

En annen ting jeg ikke helt forstår er dette rundt QEC. Hvordan kan Pareto skru opp anbefaling til 12 kroner, og så samtidig være dem som er involvert i emisjonen to dager senere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pareto er trolig det sorteste fåret på den norske børsen, mest på grunn av et uhyre effektivt robotprogram men også fordi de ofte er involvert i tvilsomme rolleblandinger som megler/analytiker med ambisiøse kursmål og som tilretteleggere.

Det skal jo, slik jeg har forstått det, ikke være noen forbindelse mellom de to delene av et foretak. Men det er vel å tro på julenissen.

Lenke til kommentar

Du har påstått de driver kursmanipulasjon ja, og vist et screenshot av handler. Du har ikke forklart hva som er galt med handlene deres.

 

 

 

Jeg mener at det er kursmanipulasjon det de driver med, men siden ikke noe er fortatt av finanstilsynet så gir de enten blaffen eller så er de i gråsonen på en slik måte at det de facto er tillatt.

 

Det jeg synes er galt med den er at de gjør det vanskelig for småsparere. Hvis det blir slik at alle småsparere blir skremt bort fra børsen tror jeg det blir et stort tap for aksjemarkedet som helhet. 

 

Når det er sagt så er Pareto jævlig dyktig til det de driver med. De må tjene et lass med penger på handlene sine, men de er jaggu ikke rent lite sleipe heller.

 

 

Det ene screenshottet du fikk er forresten representabelt for alle aksjer de leker seg i. 

Lenke til kommentar

Hva ligger kursmanipulasjonen i? Hvordan manipulerer de?

Jeg er ikke kjent med hvordan, men jeg vet om et investeringsselskap i Norge som bruker noe lignende til å kjøpe/selge større posisjoner uten å bevege kursene for mye. Det er godt mulig det er Pareto som er mellomleddet deres.

Endret av Haakon1
Lenke til kommentar

Har veldig lyst å lære meg mer rundt aksjer. Kan noen anbefale noe bra lesestoff for å komme i gang? På nordnetbloggen sier de det så enkelt. Leser en bøkene og følger det som står der så tjener en penger, men hvilke bøker snakker de om her da?

 

"Aksjeskolen", "the education of a value investor", alt av Warren Buffet, "The intelligent investor", "Security analysis", "Hedge fund market wizards".

Lenke til kommentar

 

Har veldig lyst å lære meg mer rundt aksjer. Kan noen anbefale noe bra lesestoff for å komme i gang? På nordnetbloggen sier de det så enkelt. Leser en bøkene og følger det som står der så tjener en penger, men hvilke bøker snakker de om her da?

"Aksjeskolen", "the education of a value investor", alt av Warren Buffet, "The intelligent investor", "Security analysis", "Hedge fund market wizards".

 

 

Takker.

 

Tenkte å lese Aksjer og aksjehandel: hvordan lykkes på børsen også etter at jeg så den ble anbefalt enkelte steder.

 

Tenkte samtidig å se hva tips Delphi gir via Dine Penger samt DNB Market sine ukesportefølje. Ikke at jeg nødvendigvis skal følge disse, men kanskje lære noe ut i fra hva de baserer anmeldelsene sine på opp mot hvordan markedet og ulike trender er.

 

Tipsene fra dine penger får jeg vel via medlemskap hos dine penger, men er der noe sted DNB market legger ut sine tips så en får de så tidlig som mulig? De har jo begge en meget fin avkastning år etter år, så må jo være mulig å plukke opp noen gode tips og lærdom på veien fra disse tipsene.

Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet det, men det er flere faktorer som gjør at du kan minimere risikoen, og da vil det ikke lengre bare være ren flask eller tilfeldighet. 

 

Av alle selskapene jeg har investert i, så har jeg kun bommet en gang. Så kan man si at dette er flaks og tilfeldigheter som gjør at jeg bare har bommet en gang, men ser man på aksjene isolert sett er det egentlig ikke tilfeldig.

 

Men den episoden burde være obligatorisk for alle som skal gi seg ut i fonds- og aksjemarkedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...