Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Hva er strategien din? :)

Om jeg ser korrekt er børsen (OSE) til sammenligning opp rundt 13% i skrivende stund. S&P 500 er opp 10%.

Glemte at dette var aksjetråden og ikke fondstråden  :tease:  Sitter bare på 17/83 i Superfondet og Nordic Technology  :) I tillegg har det vært litt frem og tilbake inntil september.

Ikke noen spesiell strategi, men forventer ikke mer enn 7-10% årlig fra aksjemarkedet. Har vurdert økonomien frem mot 2020 og den tar utgangspunkt i omtrent 7%  :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet om det finnes noen som tilbyr en oversikt over nøkkeltall for selskaper på Oslo Børs?

EDIT: Tenkte da på noe lignende som Netfonds tilbyr med dataeksport for prising av ulike selskaper. For eksempel hadde det vært spennende å målt driftsresultatet for samtlige selskaper på Oslo Børs over tid.

Endret av Haakon1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet om det finnes noen som tilbyr en oversikt over nøkkeltall for selskaper på Oslo Børs?

EDIT: Tenkte da på noe lignende som Netfonds tilbyr med dataeksport for prising av ulike selskaper. For eksempel hadde det vært spennende å målt driftsresultatet for samtlige selskaper på Oslo Børs over tid.

Er du student? De fleste tilbyderne av slike tall er relativt dyre. Men en gang man skal ha mer enn veldig enkle tall(priser), så må man fort opp på betalte tjenester. De fleste universitet har tilgang på databaser for dette.
Lenke til kommentar

Er du student? De fleste tilbyderne av slike tall er relativt dyre. Men en gang man skal ha mer enn veldig enkle tall(priser), så må man fort opp på betalte tjenester. De fleste universitet har tilgang på databaser for dette.

Er student ja. Trodde at siden kvartalsrapportene ligger offentlig tilgjengelige så måtte de ligge der ute et sted  :huh:  

Skal sjekke det ut. Er NTNU så ikke sikkert de har noe slikt.

Lenke til kommentar

Er student ja. Trodde at siden kvartalsrapportene ligger offentlig tilgjengelige så måtte de ligge der ute et sted  :huh:  

Skal sjekke det ut. Er NTNU så ikke sikkert de har noe slikt.

Det koster penger å samle alt inn på et sted. Vet at noen har spurt om det tidligere som studerte på NTNU. Skolen hadde det tilgjengelig fysisk på et bibliotek, men ikke lisenser som kunne nås fra private maskiner til andre enn de på økonomistudier. Med forbehold om at jeg husker feil.
Lenke til kommentar

Er jo greit å vite hvilke hus som har veddet på hvilke aksjer som skal synke.

F.eks er jo Norwegian og seadrill shortet til pipa, noe som for meg er et varsku:

1: Norwegian Air Shuttle: Det er shortet 2.265.970 aksjer, tilsvarende 6,31 prosent.

2: Seadrill : Det er shortet 23.358.957 aksjer, tilsvarende 4,59 prosent.

3: Archer: Det er shortet 1.937.703 aksjer, tilsvarende 3,30 prosent.

4: Subsea 7: Det er shortet 10.737.729 aksjer, tilsvarende 3,26 prosent.

5: DNO: Det er shortet 19.612.963 aksjer, tilsvarende 1,80 prosent.

6: Fred. Olsen Energy: Det er shortet 620.347 aksjer, tilsvarende 0,90 prosent.

7: Golden Ocean: Det er shortet 770.614 aksjer, tilsvarende 0,72 prosent.

8: Opera Software: Det er shortet 925.327 aksjer, tilsvarende 0,63 prosent.

9: Marine Harvest: Det er shortet 2.833.558 aksjer, tilsvarende 0,62 prosent.

10: TGS Nopec: Det er shortet 519.153 aksjer, tilsvarende 0,50 prosent.

Endret av Twinflower
  • Liker 2
Lenke til kommentar

F.eks er jo Norwegian og seadrill shortet til pipa, noe som for meg er et varsku:

Det kan være noen som selger opsjoner og dermed simultant kjøper og selger. Vi ser jo ikke longposisjonene.

Lenke til kommentar

Det kan være noen som selger opsjoner og dermed simultant kjøper og selger. Vi ser jo ikke longposisjonene.

Ja, akkurat.

Så det er ikke gull verdt men kan være interessant og nyttig om man følger nøye med.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Spørsmålet er hva man forventer å kunne lese ut av informasjonen. Interessant informasjon uten tvil, men kan det brukes til noe? 

I USA er put/call ratio en lignende indikator.

Lenke til kommentar

Det går da fort. Alt ligger klart på f.eks proff.no.

Proff.no tilbyr kun årlige nøkkeltall, fem år tilbake i tid, om man skal gjøre nogenlunde seriøs så må man hvertfall ha kvartalstallene for ti år.

Jeg så en ganske god måte å validere en modell på: Hvis du har en trading-modell som sorterer selskapene på Oslo Børs utifra hvor godt kjøp det er, så kan du validere strategien ved å gruppere selskapene inn i M segmenter av den sorterte listen av selskaper. Hvis modell-hypotesen din stemmer så skal avkastningen i de M gruppene være monotont synkende/økende (tatt støy i betraktning).

Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan en slik modell vil være da, men det gir definitivt mer mening å modellere en aksjepris basert på nøkkeltall enn historisk prising.

Lenke til kommentar

Ser det er så mange som jubler for denne tjenesten https://ssr.finanstilsynet.no men hvilken god nytte kan den gi oss som investerer i askjer?

Det har jo vist seg på amerikanske studier at shorterne faktisk handler kontrært og i stor grad gjør det bra. I utgangspunktet tenker jeg mer at det bidrar til forskning og åpenhet enn det gjør nytte for private investorer. Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...