Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Hey folkens. Hadde håpet på litt råd her, jeg er helt fersk i aksje-gamet (og har ingen intensjoner om å bli noen spiller på noen måte).

Om jeg kan være brutalt ærlig, så virker det ikke som om du vet så mye om dette aksje-gamet. Med andre ord, du har hatt flaks. :) 

Derfor:

Skal du sikre gevinsten du har fått av flaks.

Eller:

Skal du satse mer og håpe at du har enda mer flaks?

Slik jeg ser det er det valget du har. :D 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hey folkens. Hadde håpet på litt råd her, jeg er helt fersk i aksje-gamet (og har ingen intensjoner om å bli noen spiller på noen måte).

Om jeg kan være brutalt ærlig, så virker det ikke som om du vet så mye om dette aksje-gamet. Med andre ord, du har hatt flaks. :)

Derfor:

Skal du sikre gevinsten du har fått av flaks.

Eller:

Skal du satse mer og håpe at du har enda mer flaks?

Slik jeg ser det er det valget du har. :D

Dette har uten tvil vært latterlig flaks. Jeg hoppet på aksjen noe før lanseringen av noen produkter jeg visste en del om, og jeg hadde trua på at det ville få et positivt utslag. Det gjorde det. Du kan fint kalle det gambling, for det var det det var (med litt teknisk kunnskap i bakhånd).

Jeg snublet over litt informasjon som viser at prishistorikken fra de siste 20 årene ikke nødvendigvis viser et realistisk bilde av den potensielle maksimale verdien (realistisk tak kan nå ca dobbelt av den nåværende prisen, ikke det firedoble). Jeg har ikke helt bestemt meg enda, men jeg kommer nok til å hvertfall ta ut deler av innsatsen i de kommende månedene. Flaks er ikke uendelig og det kan fort snu. :p 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Dette har uten tvil vært latterlig flaks. Jeg hoppet på aksjen noe før lanseringen av noen produkter jeg visste en del om, og jeg hadde trua på at det ville få et positivt utslag. Det gjorde det. Du kan fint kalle det gambling, for det var det det var (med litt teknisk kunnskap i bakhånd).

Jeg snublet over litt informasjon som viser at prishistorikken fra de siste 20 årene ikke nødvendigvis viser et realistisk bilde av den potensielle maksimale verdien (realistisk tak kan nå ca dobbelt av den nåværende prisen, ikke det firedoble). Jeg har ikke helt bestemt meg enda, men jeg kommer nok til å hvertfall ta ut deler av innsatsen i de kommende månedene. Flaks er ikke uendelig og det kan fort snu. :p

Det finnes metoder for å prøve å maksimere flaksen din ytterligere. :) 

1. Som du har nevnt selv, så kan du selge ut deler av posisjonen din. Halvparten eller hva du måtte være komfortabel med. Så kan du se om du blir heldig på resten. 

2. Trailing stop-loss. Her legger du inn en stop-loss ordre litt utenfor daglig "støy". Finn ut hva dette er i aksjen din. Juster den oppover etter hvert som prisen går opp (ideelt sett). Denne strategien er mest fornuftig om du alt har bestemt deg for at det er OK å selge seg ut, da man fort kan ende opp med å selge seg ut på en mindre korreksjon og ikke nødvendigvis endring av retning i prisutviklingen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hvem er disse veldig mange? :D 

Og har du noen formening om hva aksjen faktisk er verdt? Kanskje handles den alt over hva den faktisk er verdt? Jeg aner ikke...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Investorer.

At den selges over det den er verdt gjør den garantert ikke. Avgjørelsen er ikke priset inn i kursen.

Garantert ikke? Hvordan vet du det?

Buy the rumor, sell the news er et kjent fenomen i markedet. Det er derfor en aksje gjerne stiger frem mot positive kvartalstall, men når de blir sluppet går aksjen ned 2-3% samme dag.  Og QEC er vel oppe 100% den siste måneden.

Jeg kommer ikke med noen påstander om prisutvikling her, men det er viktig å være djevelens advokat når man utarbeider strategier i markedet. Det er som regel mange scenarioer som kan utspille seg. Hvis man kun tenker på hva man kan tjene, så har man oversett det viktigste; hva man faktisk kan tape.

Lenke til kommentar

Investorer.

At den selges over det den er verdt gjør den garantert ikke. Avgjørelsen er ikke priset inn i kursen.

Garantert ikke? Hvordan vet du det?

Buy the rumor, sell the news er et kjent fenomen i markedet. Det er derfor en aksje gjerne stiger frem mot positive kvartalstall, men når de blir sluppet går aksjen ned 2-3% samme dag.  Og QEC er vel oppe 100% den siste måneden.

Jeg kommer ikke med noen påstander om prisutvikling her, men det er viktig å være djevelens advokat når man utarbeider strategier i markedet. Det er som regel mange scenarioer som kan utspille seg. Hvis man kun tenker på hva man kan tjene, så har man oversett det viktigste; hva man faktisk kan tape.

Fordi absolutt alt falt på en avtale. Det er ikke det samme som en kvartalsrapport, der det sånn sett ikke er noe som står på spill annet enn forventet inntjening basert på bare et kvartal.

Avtalen var langt fra 100% sikker, så derfor kommer den til å stige igjen nå som avtalen er i boks. Spørsmålet er bare hvor mye.

Men generelt er jeg enig i tankegangen om å være kritisk. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Fordi absolutt alt falt på en avtale. Det er ikke det samme som en kvartalsrapport, der det sånn sett ikke er noe som står på spill annet enn forventet inntjening basert på bare et kvartal.

Avtalen var langt fra 100% sikker, så derfor kommer den til å stige igjen nå som avtalen er i boks. Spørsmålet er bare hvor mye.

Jeg har ikke sagt at det er det samme, men jeg påpeker at et verdipapir gjerne stiger basert på forventning og rykter. Når ryktet så blir et faktum er det gjerne alt priset inn i forkant og man ser ofte kursfall i lys av positive nyheter.

Noen sider tilbake skriver du at du vet svært lite om selskapet og er med bare for hype og spenning, men det virker som du har blitt ekspert siden du skrev det. :D 

Det blir spennende å se hva som skjer i aksjen. Bare vær forsiktig med å være alt for skråsikker i markedet. 

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at det er det samme, men jeg påpeker at et verdipapir gjerne stiger basert på forventning og rykter. Når ryktet så blir et faktum er det gjerne alt priset inn i forkant og man ser ofte kursfall i lys av positive nyheter.

Ofte kursfall i lys av positive nyheter? Det kan nok ikke stemme helt altså. Ved kvartalsrapporter er det ofte priset en forventning. Slik som på Norwegian for noen kvartal siden. De leverte knallgode tall, men forventningene lå høyere, så da ble det kursfall. Men da blir det egentlig dårlige nyheter at de ikke gjorde det som forventet.

I tilfeller som beskrevet her kan det nok ikke ha vært priset inn 110% sannsynlighet slik at 100% sannsynlighet for en positiv ja/nei-nyhet blir negativt for kursen.

Lenke til kommentar

Noen sider tilbake skriver du at du vet svært lite om selskapet og er med bare for hype og spenning, men det virker som du har blitt ekspert siden du skrev det. :D

Det blir spennende å se hva som skjer i aksjen. Bare vær forsiktig med å være alt for skråsikker i markedet. 

Expert er jeg ikke, jeg har egentlig bare fått med meg hva det dreier seg om og slengt meg på, men det er sånn jeg driver med trading stort sett også, bortsett fra der jeg sitter long. I første omgang er denne aksjen interessant for tradingas skyld, men skal vurdere å sette inn penger for å sitte long også. Men da vil jeg sette meg skikkelig inn i selskapet. Selskapene jeg sitter long i er de selskapene jeg har mye kunnskap om. 

Endret av Snusmumrikk1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...