Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Jeg er fornøyd med utfallet av ukens prediksjon. Utviklingen i hovedindeksen og oljeprisen gikk som forventet. :)

Jeg forventer dog ikke å få kjøpe Statoil til kr 120 på denne korreksjonen. I beste fall kr 125, tror jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Spørsmålet nå er hvordan man posisjonerer seg med tanke på neste ukes store begivenhet. Det er som vanlig tre muligheter:

1. BREXIT-effekt om Trump vinner.

2. Lettelsesrally om Clinton vinner.

3. Markedet bryr seg ikke.

1. Det trenger ikke nødvendigvis om å bli en reaksjon som ligner Brexit. 

S&P er alt ned omtrent 100 poeng siden siste topp. Det er vanskelig å vite hvor mye som eventuelt alt er diskontert i markedet av en potensiell Trump-seier. 

Det er heller ikke gitt at markedet vil hente seg inn igjen like raskt som Brexit, ettersom flere mener at med Trump som president vil det få reelle negative konsekvenser for amerikansk økonomi. 

De to andre scenariene er plausible. 

Det er også generelt tre strategier å vurdere:

1. Vekt deg ned i forkant, og utnytt markedets psykologi i den ene eller andre retning når resultatet kommer.

2. Ta sjansen på det ene eller andre utfall, og vekt deg opp i forkant.

3. Du har en langsiktig strategi, kortsiktige svingninger bryr du deg ikke med.

Den trauste velger det siste, gambleren tar sjansen, mens den som har guts til å gå imot øyeblikkets depressive eller maniske utslag, velger den første strategien.  :)

Man trenger ikke nødvendigvis å vekte seg ned ved å selge aksjer. Profesjonelle investorer selger terminkontrakter og hedger tapene sine i slike situasjoner. :) 

Hadde jeg hatt tilgjengelig risikokapital kunne jeg vurdert å posisjonere meg short på mandag. I verste fall (sett fra handelens perspektiv) vinner Hillary og markedet går opp 3% på en dag. I beste fall er markedet ned 5-10% på noen dager. 

Ettersom jeg har svært begrenset risikokapital om dagen blir nok strategien for min del å prøve å kjøpe Statoil så billig som mulig i påvente av en forventet opptur både i olje og aksjer. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Har du synspunkter på utsiktene for neste uke Elijah?

Det amerikanske valget er nok det alle følger med på nå og som vil påvirke utfallet av neste ukes aktivitet på verdens børser. Jeg forventet riktignok en nedtur i oljeprisen, men den korreksjonen nærmer seg nok slutten (maksimalt 4 dollar til), så sant det ikke skulle gå mot en fullstendig kollaps. Jeg ser dog ikke noen grunn per i dag til at det skal skje.

Jeg må bare legge til at min interesse er i interdagshandel. Jeg tror det er veldig vanskelig å predikere riktig fra uke til uke, men nå og da er markedet posisjonert på en måte hvor det er mulig å komme med en kvalifisert gjetting. Slik opplevde jeg det forrige helg.

Akkurat nå er krystallkulen litt mer uklar. :D 

Lenke til kommentar

Ettersom jeg har svært begrenset risikokapital om dagen blir nok strategien for min del å prøve å kjøpe Statoil så billig som mulig i påvente av en forventet opptur både i olje og aksjer.

Antar du også følger Statoil i USA? Opp ganske brukbart etter stengetid i Norge. For øvrig en flott aksje å ta høy risiko i. Likvid og bunnsolid. Jeg har gjort kun tre handler i Statoil i år, og tjent 100 000 med samme innsats, med maks giring, selvsagt. Kjøpt på krakkdager, solgt etter litt tålmodighet.

Når det gjelder eventuelle markedsbevegelser etter valget neste uke, så er min strategi å holde meg borte til det er over. Erfaring gjennom mange år har lært meg at dette er gambling hvor man simpelthen ikke kan ha kontroll. Lykkes du er det flaks, og flaks er en dårlig strategi.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Antar du også følger Statoil i USA? Opp ganske brukbart etter stengetid i Norge. For øvrig en flott aksje å ta høy risiko i. Likvid og bunnsolid. Jeg har gjort kun tre handler i Statoil i år, og tjent 100 000 med samme innsats, med maks giring, selvsagt. Kjøpt på krakkdager, solgt etter litt tålmodighet.

Når det gjelder eventuelle markedsbevegelser etter valget neste uke, så er min strategi å holde meg borte til det er over. Erfaring gjennom mange år har lært meg at dette er gambling hvor man simpelthen ikke kan ha kontroll. Lykkes du er det flaks, og flaks er en dårlig strategi.

Interessant. :) 

Hvor mye avkastning snakker vi? 

Jeg hadde selv en handel i Statoil som jeg postet her i tråden for et år tilbake er det vel nå. Gav meg omtrent 100% avkastning, så rundt 40-50.000 kr i lomma om jeg husker riktig. Statoil er fin til denne type handler av de grunnene du påpeker. Likvid, maksimal gearing, sannsynligvis ikke en aksje som kollapser og også med en beta noe høyere enn indeksen og derfor gjenstand for meravkastning.

Lenke til kommentar

Spørsmålet nå er hvordan man posisjonerer seg med tanke på neste ukes store begivenhet. Det er som vanlig tre muligheter:

1. BREXIT-effekt om Trump vinner.

2. Lettelsesrally om Clinton vinner.

3. Markedet bryr seg ikke.

1. Det trenger ikke nødvendigvis om å bli en reaksjon som ligner Brexit. 

S&P er alt ned omtrent 100 poeng siden siste topp. Det er vanskelig å vite hvor mye som eventuelt alt er diskontert i markedet av en potensiell Trump-seier. 

Det er heller ikke gitt at markedet vil hente seg inn igjen like raskt som Brexit, ettersom flere mener at med Trump som president vil det få reelle negative konsekvenser for amerikansk økonomi. 

De to andre scenariene er plausible. 

Det er også generelt tre strategier å vurdere:

1. Vekt deg ned i forkant, og utnytt markedets psykologi i den ene eller andre retning når resultatet kommer.

2. Ta sjansen på det ene eller andre utfall, og vekt deg opp i forkant.

3. Du har en langsiktig strategi, kortsiktige svingninger bryr du deg ikke med.

Den trauste velger det siste, gambleren tar sjansen, mens den som har guts til å gå imot øyeblikkets depressive eller maniske utslag, velger den første strategien.  :)

Man trenger ikke nødvendigvis å vekte seg ned ved å selge aksjer. Profesjonelle investorer selger terminkontrakter og hedger tapene sine i slike situasjoner. :)

Hadde jeg hatt tilgjengelig risikokapital kunne jeg vurdert å posisjonere meg short på mandag. I verste fall (sett fra handelens perspektiv) vinner Hillary og markedet går opp 3% på en dag. I beste fall er markedet ned 5-10% på noen dager. 

Det sikreste "gamblet" ved presidentvalget er å gå for long straddle med call og put opsjoner med samme innløsningskurs på et av de mest likvide aksjene. Så du tjener så lenge markedet beveger seg innenfor en viss (relativt kort) ramme. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det sikreste "gamblet" ved presidentvalget er å gå for long straddle med call og put opsjoner med samme innløsningskurs på et av de mest likvide aksjene. Så du tjener så lenge markedet beveger seg innenfor en viss (relativt kort) ramme. 

Hva er profittpotensialet på en slik operasjon?

Jeg vet dessverre nada om opsjoner, foruten det aller mest grunnleggende. 

Lenke til kommentar

Hva er profittpotensialet på en slik operasjon?

Jeg vet dessverre nada om opsjoner, foruten det aller mest grunnleggende.

Profittpotensialet er vel ubegrenset, mens nedsiden er begrenset til opsjonspremien. Profitten er vel avstanden mellom markedspris på innløsningstidspunktet og avtalt innløsningspris, minus opsjonspremien. Samme profitt uansett om markedet stiger eller synker.

Edit: Forklart greit her. http://www.theoptionsguide.com/long-straddle.aspx

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Statoil viste styrke i dag.

S&P og øvrige amerikanske indekser er oppe over 2% i dag. Oljeprisen har også reversert fra støttenivå som ventet og har sannsynligvis startet en ny bevegelse oppover.

Det virker som Hillary-seieren nå prises inn og forventes.

Jeg hadde som sagt et håp om å få kjøpe Statoil til 125-130, men det ser ut til at jeg burde ha gjort det fredag. Håpet ytterligere nedgang frem til i morgen og planla å kjøpe i dag eller i morgen, men jeg var nok for sein.

Det må nok en Trump-seier til for å gi meg noen muligheter per dags dato.

Lenke til kommentar

Statoil viste styrke i dag.

S&P og øvrige amerikanske indekser er oppe over 2% i dag. Oljeprisen har også reversert fra støttenivå som ventet og har sannsynligvis startet en ny bevegelse oppover.

Det virker som Hillary-seieren nå prises inn og forventes.

Jeg hadde som sagt et håp om å få kjøpe Statoil til 125-130, men det ser ut til at jeg burde ha gjort det fredag. Håpet ytterligere nedgang frem til i morgen og planla å kjøpe i dag eller i morgen, men jeg var nok for sein.

Det må nok en Trump-seier til for å gi meg noen muligheter per dags dato.

Du kan også prøve å kjøpe på onsdag http://www.marketwatch.com/story/how-the-stock-market-tends-to-perform-on-and-after-election-day-2016-11-07 

Lenke til kommentar

Redd toget har gått (for denne gang). :)

Ser ut til at du får en ny sjanse i dag, Elijah. Amerikanerne fikk en sjanse, og tok den. Har du guts til å ta din? :)

Anbefaler forsiktighetsregler. Ta høyde for at det kan falle videre i dagene fremover. En god regel er å satse 1/3, behold resten til å korrigere dersom det faller videre.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Stemmer! :) 

Skal du handle noe? 

Terminkontraktene i USA for S&P var ned rundt 5,5% i løpet av noen timer, men har alt hentet seg inn mye. 

Jeg vil komme til å prøve å kjøpe Statoil, men avventer litt. Ønsker ikke kjøpe uten jeg får en god pris. Hadde også likt å se an reaksjonene i markedet. Naturligvis risikerer man da at toget går. Men jeg har ikke så mye risikokapital nå.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Trump vil vel få større gjennomslag i Kongressen enn hva Obama har fått og også hva Hillary ville fått. Så sånn sett er det en mektigere president vi ser.

Eller hva?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Enig. S&P terminkontrakter var riktignok ned rundt 5,5% (120 poeng) i løpet av noen timer. Per definisjon et lite krasj. Men hentet seg raskt inn igjen.

For Oslo Børs ser det jo nå ut som en helt normal dag med handel. Vi vet vel mer når markedet i USA åpner. Det er vel mulig at en eventuell Trump seier alt var priset inn med tanke på nedgangen vi har hatt den siste tiden.

Og se på Statoil! :) 

Har nå overført det jeg har av likvider (og litt til) til Nordnet i påvente av en mulighet, men kjøper ikke uten at jeg får en god pris. Ser foreløbig dårlig ut.

Lenke til kommentar

Trump vil vel få større gjennomslag i Kongressen enn hva Obama har fått og også hva Hillary ville fått. Så sånn sett er det en mektigere president vi ser.

Eller hva?

Njei, det bildet er nok ganske mye mer nyansert. Det er vanskelig å sette et tydelig skille på demokrater og republikanere i USA. Sagt annerledes så er venstreorienterte republikanere og høyreorienterte demokrater påfallende like.

Det kan godt hende du har rett i at det blir lettere for Trump å få gjennomslag, men det kan man ikke si kun basert på at republikanerne har flertall i kongressen. I tillegg er jo Trump også innad i partiet veldig omstridt og har ganske ekstreme forslag.

For Oslo Børs ser det jo nå ut som en helt normal dag med handel. Vi vet vel mer når markedet i USA åpner. Det er vel mulig at en eventuell Trump seier alt var priset inn med tanke på nedgangen vi har hatt den siste tiden.

Ser ikke noe spesielt som tyder på at en Trump-seier var priset inn. Det var priset inn lite usikkerhet rundt valgresultatet. Tenker nok personlig mer at man i forkant overvurderte hvor negativ man anser Trumpseieren.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...