Gjest Bruker-239845 Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Alle som har et minimumsnivå av forståelse av statistikk kjenner til spuriøse sammenhenger. Poenget ditt? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Videre nedtur både i oljeprisen og hovedindeksen forventes til uka. Kilde? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Kilde? Ingen kilde annet enn egne analyser. Har tidligere i tråden redegjort for hvorfor jeg forventer en nedtur/korreksjon i oljeprisen. Det skjedde. Fikk ytterligere signaler på fredag ved stengetid som forsterker hypotesen. Vi får se... Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Skal bli interessant å se hvordan gull oppfører seg ved en eventuell Trump-seier. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Videre nedtur både i oljeprisen og hovedindeksen forventes til uka. Ellers noen tanker om hvordan presidentvalget vil påvirke markedet resten av året? Nå tenker jeg S&P 500, men det er jo en viss korrelasjon mellom globale indekser. Ellers kjøpte jeg The Stock Trader's Almanac for litt tilbake og bladde litt i den i går. Midt i blinken for meg som er glad i statistikk og faktabasert trading. Den inneholder en del interessante historiske mønster. For eksempel statistikker for år med presidentvalg. I tillegg januarbarometeret (ikke til å forveksle med januareffekten). Om jeg husker riktig, så er betydningen av dette at avkastningen i januar og/eller de første 5 dagene i januar, svært ofte indikerer avkastningen for året som helhet. http://www.tylervigen.com/spurious-correlations Får håpe regjeringen nå gjør det lovlig å krysse togskinner med bil, slik at vi får eksportert mer olje til USA. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Skal bli interessant å se hvordan gull oppfører seg ved en eventuell Trump-seier. US T-bills falt ned etter at FBI annonserte at de skulle gjenopprette etterforskningen av Hiltons emailer. Det kan jo kanskje bety no det og. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Idag blir det handel i QEC fra kl 09. Pretraden indikerer foreløpig mange kjøpere og blå åpning? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Dette gikk som forventet, er jeg redd. Oljeprisen er i fritt fall, med Brent ned 3 % og WTI rundt 2,5 % i skrivende stund. Og naturligvis Statoil ned -2,10 %. Forhåpentligvis kan man få kjøpt Statoil billig i løpet av denne eller neste uke. Ytterligere nedgang forventes, både i hovedindeksen og oljeprisen. Det blir spennende å se hvordan presidentvalget påvirker markedet fremover. Jeg innbiller meg at en Trump-seier vil gi en umiddelbar reaksjon ned, men akkurat dette er naturligvis ren gjetting. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Idag blir det handel i QEC fra kl 09. Pretraden indikerer foreløpig mange kjøpere og blå åpning? Pretraden hjalp tydeligvis ikke stort, ned over 8% i dag. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Det blir spennende å se hvordan presidentvalget påvirker markedet fremover. Jeg innbiller meg at en Trump-seier vil gi en umiddelbar reaksjon ned, men akkurat dette er naturligvis ren gjetting. I tilfelle Trump-seier kan vi vel forvente en reaksjon som etter Brexit-valget, spesielt om meningsmålingen guider feil igjen. Hvis jeg husker rett, så har du en filosofi som går ut på å ta fordel av slike dager, når alle tror at verden går under. Det krever sin mann å følge en slik strategi, for det innebærer å ta risiko når andre ser alt i svart. I ettertid er det opplagt at markedet ville reise seg igjen, men når det står på, tror folk at denne gangen er det annerledes. Det er lett å la seg rive med av svartsynet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Ja, noen overdriver effekten av slikt, noen mener jo tilogmed at atomkrig er sannsynlig med Clinton som vinner. AtW 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Brent ned over 4 % nå, kan nok bli en stygg dag på Ose imorgen! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Det blir spennende å se hvordan presidentvalget påvirker markedet fremover. Jeg innbiller meg at en Trump-seier vil gi en umiddelbar reaksjon ned, men akkurat dette er naturligvis ren gjetting. I tilfelle Trump-seier kan vi vel forvente en reaksjon som etter Brexit-valget, spesielt om meningsmålingen guider feil igjen. Hvis jeg husker rett, så har du en filosofi som går ut på å ta fordel av slike dager, når alle tror at verden går under. Det krever sin mann å følge en slik strategi, for det innebærer å ta risiko når andre ser alt i svart. I ettertid er det opplagt at markedet ville reise seg igjen, men når det står på, tror folk at denne gangen er det annerledes. Det er lett å la seg rive med av svartsynet. Delvis korrekt. Jeg har ikke en filosofi per se hvor jeg blindt kjøper etter stor nedgang, men det er riktig at jeg har observert at markedet har en tendens til å overreagere ved slike hendelser. Årsaken er risiko, usikkerhet og også panikk. Ny informasjon skal assimileres og betydningen av informasjonen må vurderes av de ulike aktørene i markedet. I tillegg er jeg ikke overrasket om det er store aktører som i slike situasjoner presser markedet ytterligere for å kunne profitere på oppgangen som følger i ettertid. Som regel er ikke nyhetene så ille som forventet og markedet henter seg forholdsvis raskt inn igjen. Noen få ganger er det faktisk en reell krise. Clinton-seier betyr stabilitet og fire nye år med samme tralten. Om Trump vinner er det sannsynligvis ikke verdens undergang, men det kan jo være at det blir litt av den "Change'en" Barrack Obama pratet så varmt om. Mer spennende enn Clinton seier blir det nok uansett. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Jeg har et konservativt prismål på WTI = 46.00 dollar. Skjer sannsynligvis alt i kveld. Men sannsynligvis ser vi 43-44 dollar i løpet av uken. Om dette nivået ikke holder, tenker jeg at råoljen kan falle helt til 40 dollar på kort tid og kanskje enda lavere. Det er svært vanskelig å predikere nøyaktig på lang sikt. En reaksjon ned var forventet. Hvor mye og når er vanskelig å vite. Har fortsatt en plan om å få kjøpe STL til kr 120-125 med maksimal gearing. Eventuelt noen andre likvide instrument som kan vurderes om ikke? Kanskje skal man avvente en potensiell Trump-seier og kjøpe den akutte nedgangen som ikke er helt utenkelig etter et slikt utfall... Lenke til kommentar
Espen Rosland Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 Jeg sitter nermest på gjerdet klar til å kjøpe aksjer hos Facebook. Jeg personlig tror nemlig facebook vil og kommer til a ta større del i hverdagen til alle og enhver. Hva tenker folk rundt kjøp av aksjer her? Lenke til kommentar
Sir Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Facebook er allerede priset slik at det er en forventning om 200-300 % vekst. Spørsmålet er ikke om Facebook kan bli større, men om aksjene er billige sett utifra det. slik ser det ikke ut til. Jeg ville heller kjøpt Google om jeg var ute etter en slik innfallsvinkel, da det ser rimeligere ut. Forøvrig uten å ha sett på noe annet enn market cap, p/e, revenue, og EBITDA. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Uten å vite noe som helst er jeg generelt skeptisk til Facebook og lignende aksjer. Vet du noe om forretningsmodellen deres? Aksjen er forøvrig ned mye i dag i USA. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Vet du noe om forretningsmodellen deres?Både Google og Facebook lever vel stort sett av å selge informasjon om deg. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Spørsmålet nå er hvordan man posisjonerer seg med tanke på neste ukes store begivenhet. Det er som vanlig tre muligheter: 1. BREXIT-effekt om Trump vinner. 2. Lettelsesrally om Clinton vinner. 3. Markedet bryr seg ikke. Det er også generelt tre strategier å vurdere: 1. Vekt deg ned i forkant, og utnytt markedets psykologi i den ene eller andre retning når resultatet kommer. 2. Ta sjansen på det ene eller andre utfall, og vekt deg opp i forkant. 3. Du har en langsiktig strategi, kortsiktige svingninger bryr du deg ikke med. Den trauste velger det siste, gambleren tar sjansen, mens den som har guts til å gå imot øyeblikkets depressive eller maniske utslag, velger den første strategien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå