Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Saudi-Arabia blødde penger og måtte kutte i velferdstiltak. De gikk solid i minus for hver solgte dråpe med olje og kunne bare fortsatt i to år før de rett og slett ble konkurs.

Husk at dette landet er tilnærmet uten skatt for personer og de gir almisse osv. Dette er kun mulig pga svært høye oljeinntekter.

Og slik var det ikke på 90-tallet da prisen var lavere enn i dag?

De eneste tilfeller der oljeprisen har vært høyere enn i dag er i perioder med krig i Irak, Libya, eller Iran, som har ført til produksjonsstopp. Jeg tenker derfor at om prisen skal opp fra dagens nivå så må det skyldes uro i oljeproduserende land, eller en varig svekkelse av dollarens verdi.

Som jeg påpekte så er jo dette ren synsing fra min side. Jeg er jo ikke akkurat oljeanalytiker.

Forskjellen fra 90-tallet er at man på den tiden ikke hadde teknologien for å fracke etc, slik at konkurransen fra nord-amerika var betydelig lavere.

Og ja, som du sier så er konflikter i midtøsten bra for oljeprisen. Jeg tror derfor det er mange i Norge med tilknytning til oljeindustrien som har et lite håp innerst inne om at Trump vinner valget...

Synser selv jeg. Prøver å finne ut om de er realistisk at oljeprisen noengang skal så mye opp som det trebgs for at f.eks. Norske felt skal være lønnsomme.

At det i dag er MER konkurranse taler jo for lavere pris? Men ja, dette kan være en grunn til at araberne ikke liker seg så godt. fanget mellom lavere marginer eller lavere andeler av markedet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Må være hyggelig å eie QEC nå. Får minner om den gang jeg selv ble "rik" på aksjen. Da med maksimal gearing også. Posisjonen var forholdsvis liten ettersom jeg var skeptisk til å kjøpe en aksje som alt var opp 100%, men det ble jaggu flere 100% etter det også. :D

Har du en exit strategi, Twinflower? Trailing stop?

Lenke til kommentar

Må være hyggelig å eie QEC nå. Får minner om den gang jeg selv ble "rik" på aksjen. Da med maksimal gearing også. Posisjonen var forholdsvis liten ettersom jeg var skeptisk til å kjøpe en aksje som alt var opp 100%, men det ble jaggu flere 100% etter det også. :D

Har du en exit strategi, Twinflower? Trailing stop?

Det er en blandet følelse, faktisk.

Jeg kjøpte aksjen på måfå og nærmest for moro skyld siden det var så mye snakk om den overalt - helt uten å sette seg inn i selskapet eller noe. Derfor kjøpte jeg også bare 4000 aksjer, men ser jo nå at jeg burde kjøpt 50 000.

Siden jeg gikk inn med et så lavt beløp så blir gevinsten ditto lav og derfor har jeg ikke tenkt noe særlig på å selge meg ut heller. Akkurat nå tenkte jeg å sitte en stund istedenfor.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Skjønner, Twinflower. Det var litt det samme for min del når jeg kjøpte den første gang. Heldigvis gearet jeg maksimalt, så det ble en fin sum penger til tross.

Er det noen her som følger enkeltaksjer og kan fortelle meg hvor vanlig det er med en oppgang lignende den vi nå ser på QEC?

Jeg tror en potensiell vinnerstrategi kan være som følger:

1. Sitt på sidelinjen og følg enkeltaksjer som går sideveis.

2. Kjøp når aksjen bryter ut motstandsnivå.

Dette er mer eller mindre strategien til Nicholas Darvas.

Betydningen av dette er at man naturligvis må akseptere å sitte på sidelinjen ganske lenge og vente helt til man får et kjøpssignal. Det kan være måneder. Det kan til og med være år.

Men nå og da skjer slike bevegelser i enkeltaksjer og da har man faktisk muligheten til å få en fin avkastning.

Synspunkt? :) 

Lenke til kommentar

Saudi-Arabia blødde penger og måtte kutte i velferdstiltak. De gikk solid i minus for hver solgte dråpe med olje og kunne bare fortsatt i to år før de rett og slett ble konkurs.

Husk at dette landet er tilnærmet uten skatt for personer og de gir almisse osv. Dette er kun mulig pga svært høye oljeinntekter.

Og slik var det ikke på 90-tallet da prisen var lavere enn i dag?

De eneste tilfeller der oljeprisen har vært høyere enn i dag er i perioder med krig i Irak, Libya, eller Iran, som har ført til produksjonsstopp. Jeg tenker derfor at om prisen skal opp fra dagens nivå så må det skyldes uro i oljeproduserende land, eller en varig svekkelse av dollarens verdi.

Som jeg påpekte så er jo dette ren synsing fra min side. Jeg er jo ikke akkurat oljeanalytiker.

Forskjellen fra 90-tallet er at man på den tiden ikke hadde teknologien for å fracke etc, slik at konkurransen fra nord-amerika var betydelig lavere.

Og ja, som du sier så er konflikter i midtøsten bra for oljeprisen. Jeg tror derfor det er mange i Norge med tilknytning til oljeindustrien som har et lite håp innerst inne om at Trump vinner valget...

Synser selv jeg. Prøver å finne ut om de er realistisk at oljeprisen noengang skal så mye opp som det trebgs for at f.eks. Norske felt skal være lønnsomme.

At det i dag er MER konkurranse taler jo for lavere pris? Men ja, dette kan være en grunn til at araberne ikke liker seg så godt. fanget mellom lavere marginer eller lavere andeler av markedet.

Apropos

http://www.dn.no/nyheter/finans/2016/10/18/1050/USA/spar-all-time-high

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hvordan gearer du? Intradagskreditt eller låner du penger på andre måter?

Kreditt på Nordnett.

QEC is going down.

Tipper toppen er nådd. Har ligget en god tid å stanget oppi 4.26.

Fordi den er oppe "kun" 10% i dag? :) 

Lenke til kommentar

Songa anyone?

Er faren over der for en stund nå?

Trodde jeg hadde funnet et kupp her men så viser det seg at markedsverdien på E24 er feil: https://bors.e24.no/#!/instrument/SONG.OSE

Den er i realiteten 2,574 mrd.

Allikevel ser det ut til at Songa genererer cash, underskuddet i Q2 skyldes i all hovedsak nedskrivninger(som kan bli oppskrivinger om noen år). Så man får mer enn det ser ut til på papiret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...