Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Har satt litt spenn i aksje og valutafond. Til nå bra utbytte (starta etter "finanskrisa"). Skulle gjerne sagt jeg kjente markedet men det er kun tips som har gjort at jeg har gått etter "enkeltaksjer". I lengden vil det vel "alltid" lønne seg å investere men er det i nærheten av eiendom? Har tjent latterlig mye på å komme tidlig inn i eiendomsmarkedet og ser for meg leilighet nr 2 som jeg leier ut ila et år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har satt litt spenn i aksje og valutafond. Til nå bra utbytte (starta etter "finanskrisa"). Skulle gjerne sagt jeg kjente markedet men det er kun tips som har gjort at jeg har gått etter "enkeltaksjer". I lengden vil det vel "alltid" lønne seg å investere men er det i nærheten av eiendom? Har tjent latterlig mye på å komme tidlig inn i eiendomsmarkedet og ser for meg leilighet nr 2 som jeg leier ut ila et år.

De siste 20 årene på eiendomsmarkedet i Norge har vært eventyrlig og HELT utenom det normale. De fleste er nok helt enige i at det nok ikke kommer til å fortsette slik de neste 20. Til spørsmålet ditt. Mener du om aksjemarkedet nærmer seg eiendomsmarkedet i avkastning? Dette bekrefter jo igjen boblen nordmenn befinner seg i per i dag. Eiendomsmarkedet har ikke historisk sett gitt mer enn aksjemarkedet. Det er høyere forventet avkastning i aksjemarkedet enn i eiendomsmarkedet. Generelt sett over lang lang tid har man sett ca 4% årlig i renter, 6% i eiendom og 8% i aksjer.

Ellers er det greit å vite litt om forskjellene på investeringer i aksjer kontra eiendom. Eiendom har svært store kostnader knyttet til kjøp og salg sammenlignet med aksjer. Dokumentavgift og meglerhonorarer er betraktelig større ved kjøp/salg av eiendom enn ved aksjer. Eiendom er også veldig illikvid og dette forsterkes veldig i dårlige tider. En tenkt situasjon hvor man blir nødt til å selge ved nedgang i boligmarkedet kan bli fatalt. Aksjer kan du stort sett selge så og si umiddelbart, mens i boligmarkedet måles deg ofte i måneder.

Sparing i aksjemarkedet kan du gjøre uten noe form for arbeid. Du kan sette inn sparepengene dine i et indeksfond, la de stå der og la være å tenke på de. Hvis du investerer direkte i eiendom medfører det betraktelig ekstraarbeid. Du må bruke til dels mye tid på vedlikehold, kontakt med leietaker, kjøp og salg. Her blir det en avveining av hvor mye disse timene med fritid er verdt for deg eventuelt hvor mye ekstra du kunne tjent hvis du heller hadde brukt denne tida på jobb. 

Eiendomsinvesteringer vil nok bli hardere og hardere beskattet fremover. Det har allerede begynt da regjeringen har endret skattemessig formuesverdi av sekundærbolig til 80% av markedsverdi. Scheel-utvalget foreslår for øvrig å sidestille skattemessig verdivurdering av aksjer/bankinnskudd/eiendom og sette samtlige til 80% av markedsverdi. Det vil igjen gjøre eiendomsinvesteringer relativt sett mindre attraktive.

Samtidig må du huske på at din bolig du bor i nå som du har opplevd veldig høy avkastning på har vært kraftig gjeldsfinansiert(gearing). Hvis du går inn i aksjemarkedet vil du ha en gjeldsfinansiering på rundt 40% (hvis jeg ikke tar helt feil).

Legg merke til at det jeg snakket om nå er investering i eiendom utenom det å eie sin egen bolig som man selv bor i. Man er jo født short i bolig så det blir et helt annet "regnestykke" om du vil.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Duvet tydeligvis hva du snakker om. Jeg gjør ikke helt det. Jeg ser ikke hvordan prisene på eiendom i Oslo f.eks. går ned med så mange som ønsker eiendom og så få plasser. Så enkel er min logikk. Virkeligheten er nok ikke så enkel. Bodde 2 år i Tøyengata 600k. 3 år på Skullerud 1,3... Er jo spinnvilt

Eiendomsbobler har skjedd før men hver gang (trur jeg) har det gått fort opp igjen. F.eks. Hong Kong som gikk ned 80% eller noe. 10 år etter tilbake. Og jeg bor jo i en av de og vil ha leieinntekter i dag over renter så ser ikke helt at jeg kan drite meg ut der da. Men korriger meg gjerne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Kan jeg spørre om hvordan og hvorfra du leser inn data? Bruker du en form for web-crawler eller leser du ifra en bestemt database?

Data fra IQ-Feed. SQL database. :)

Takker! :) Er veldig interessert i det samme selv.

Stå på! Det er en lang vei å gå. :) 

Forøvrig var data noe av det siste jeg tenkte på, men det er selvsagt greit å ha noe rådata å begynne med. Det viktigste er logikken bak og det er den det tar tid å utarbeide.

Lenke til kommentar

Duvet tydeligvis hva du snakker om. Jeg gjør ikke helt det. Jeg ser ikke hvordan prisene på eiendom i Oslo f.eks. går ned med så mange som ønsker eiendom og så få plasser. Så enkel er min logikk. Virkeligheten er nok ikke så enkel. Bodde 2 år i Tøyengata 600k. 3 år på Skullerud 1,3... Er jo spinnvilt

Ja, det er spinnvilt og en god dose flaks. Slik kan også skje i aksjemarkedet på langt kortere tid hvis du går inn i enkeltselskap.

Eiendomsbobler har skjedd før men hver gang (trur jeg) har det gått fort opp igjen. F.eks. Hong Kong som gikk ned 80% eller noe. 10 år etter tilbake. Og jeg bor jo i en av de og vil ha leieinntekter i dag over renter så ser ikke helt at jeg kan drite meg ut der da. Men korriger meg gjerne.

Det samme gjør aksjemarkedet. Boligprisene i Norge på 70/80-tallet falt med 40%. Det viktige å forstå er egentlig bare at det langt i fra er risikofritt å gå inn i eiendomsmarkedet. Du kan fort drite deg ut og mange vil nok si spesielt nå i disse tider. Vi nærmer oss nok bunnen på rentenivået, det er høy arbeidsledighet, boligprisene har 20+ år bak seg med eventyrlig utvikling og det er en stor risikofaktor i seg selv osv. "Fordelen" med eiendomsinvesteringer er at investorene tvinges til å være mer langsiktige og ikke har kontroll på kortsiktige svingninger slik man har i aksjemarkedet. Folk generelt selger seg ut av aksjemarkedet på helt feil tidspunkt og kjøper på helt feil tidspunkt. Det risikerer man nok i større grad enn noen gang de siste 20-30 årene å gjøre nå i eiendomsmarkedet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har gode poenger. Problemet med argumentene er at jeg synes det har blitt advart siden lenge før jeg var voksen og pila går i hvert fall ikke ned. Over tid vil "alt"bli mer verdt men prisene i Oslo og byer generelt har jeg vanskelig å sef or meg at går ned. Over 100 000 dollarmillionærer uten å ta med penger fra eiendom gjør at veldig mange har råd til min prisklasse (kjøpte  for 3,4 i 2012) så jeg tror det er relativt trygt å kjøpe i "oppstartsklassen".Er kanskje mer risiko med de som er 10 ganger dyrere?

Klart man må vite at man kan tape. Leilighet 1 er selvklar. Nr 2 er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Så lenge tilbudet er lavere enn etterspørselen, vil vel prispresset på leiligheter opprettholdes så lenge det er rimelige lånevilkår?

Ja.

Men Oslo er nok i en særstilling her. Kjenner ikke boligmarkedet inngående, men vet om flere plasser på "bygda" hvor det har stoppet helt opp og hvor prisene lempes. Mao., langt lavere etterspørsel enn tilbud.

Lenke til kommentar

Så lenge tilbudet er lavere enn etterspørselen, vil vel prispresset på leiligheter opprettholdes så lenge det er rimelige lånevilkår?

Ja.

Men Oslo er nok i en særstilling her. Kjenner ikke boligmarkedet inngående, men vet om flere plasser på "bygda" hvor det har stoppet helt opp og hvor prisene lempes. Mao., langt lavere etterspørsel enn tilbud.

Trur det er et godt poeng at de urbane områdene vil være bedre investeringer. Det bygges da heller ikke så mye ift innvandring og innflytting?

Lenke til kommentar

Statsministeren åpnet enda en hydrogenstasjon i dag.

http://hoyre.politikkavisen.no/2016/04/04/erna-solberg-a¥pnet-den-nye-hydrogenstasjonen-pa¥-gardermoen/

NEL og GIG er vinneraksjene i dag. Store muligheter her.

Har du hørt om kildekritikk? Det er jo til og med en lenke til originalartikkelen der. http://www.hydrogen.no/hva-skjer/akuteltarkiv/2015,-juli-desember/erna-solberg-apnet-den-nye-hydrogenstasjonen-pa-gardermoen/

Den er fra 2015.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok sorry, men det var ikke meg.

Edit: Nei det var ikke pga det. De  ER dagens vinneraksjer(sjekk selv) og det var flere andre større nyheter. Det var bare et (uviktig) eksempel dette som noen andre dro opp i kjølvannet av det. Ja beklager, skal se bedre etter neste gang.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Jeg må innrømmet at jeg gjerne skulle hørt på de av dere som anbefalte GIG før det ble kult... :)

Men det ligger an til stor oppside framover. Kursmål på kr 10 i løpet av året blir ofte nevnt. Pleier være litt låg på morgenkvisten.

Samme med NEL som er i støtet igjen. Spetalen kjøpte 1 million nye aksjer i går. Men den aksjen er mer usikker og langsiktig. Ja der er forsåvidt usikkerhet knyttet til begge.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Ryddet i gamle dokumenter - ser jeg solgte ut aksjer for 20' i MHG 4.11.2008 for så å reinvestere alt i Exense ASA. Sjakktrekk. MHG-aksjene har tatt 10-gangen, mens Exense gikk konk. 

Dette er uvesentlig informasjon, skal man lykkes i aksjemarkedet skal du ikke dvele ved ting du burde ha gjort i fortiden.

Lenke til kommentar

Jeg viser til en historie hvor jeg ikke lykkes. Jeg kan ta en historie til - tilbake i 2010 gikk jeg inn med rundt 20' i NAS. Etter et par mnd tok jeg ut 24-25'. Siden jeg gikk ut har NAS tatt 3-gangen. Jeg er bare glad jeg ikke gikk inn i oljeselskap - flere av dem surfet på ATH på den tiden..

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har litt greie på investeringskonto, som Zero på nordnet?

Det er jo sånn at det ikke blir skatt/fradrag før du tar pengene ut derfra. Gjelder det også hvis du tar ut litt, eller er det bare når du tar ut alt eller en viss prosent?

Si at du feks har hatt 500K innpå der fra børjan. Nå har du etter noen gevinster på forskjellige aksjer 600K totalt. Så tar du si kr 10 000 ut av kontoen. Blir det da skatt på dem, og i såfall hvor mye?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...