Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes det noen ressurser på nett hvor man kan følge med på hva enkeltpersoner invester i? Eller er det skjult informasjon? Feks hvordan vet E24 og de når spetalen går inn eller selger aksjer?

Innsidehandler må rapporteres til børsen (http://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Handel/Markedsovervaaking/Innsidehandel). Du kan finne ut hvem som handler på http://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Handel/Markedsovervaaking/Primaerinnsiderregister

For privatpersoner ("mannen i gata") så er det å gå ut med hva man handler basert på frivillighet, f.eks. gjennom Shareville. 

Endret av Nåla-i-veggen
Lenke til kommentar

Min umiddelbare magefølelse er at det forsterker alle ulempene ved å plukke aksjer, uten at man får nevneverdig igjen for det. Mindre informasjon i det generelle markedet åpner for større prissvingninger, og mer rom for de på innsiden (altså ikke insidere, men de som har tid til å gjøre gode proprietære analyser og har tilgang på informasjon ikke alle har) til å utnytte informasjonsfordeler. Ser ikke helt hva som er spennende med Merkur Market for hobbyinvestorer.

Lenke til kommentar

Min umiddelbare magefølelse er at det forsterker alle ulempene ved å plukke aksjer, uten at man får nevneverdig igjen for det. Mindre informasjon i det generelle markedet åpner for større prissvingninger, og mer rom for de på innsiden (altså ikke insidere, men de som har tid til å gjøre gode proprietære analyser og har tilgang på informasjon ikke alle har) til å utnytte informasjonsfordeler. Ser ikke helt hva som er spennende med Merkur Market for hobbyinvestorer.

Er det ikke en motsigelse med at det er kjipere for aksjeplukkere, men bedre tilrettelagt for proprietære analyser?

Jeg ser jo poengene dine. Jeg tenker bare at her har vi et underutviklet marked med lav likviditet og stor potensiell risiko for feilprising. Gir liten mening å gå inn med noe sparepenger, men jeg tenkte at nettopp hobbyinvestorer har muligheten til å leke PE-investor in a way?

Lenke til kommentar

Kjipere for amatører, ikke nødvendigvis for profesjonelle. Dette markedet er nok mindre effektivt, men en god tommelfingerregel er at hvis man spør på diskusjon.no, så er svaret alltid "spar i indeksfond". For å tjene penger slike steder må du ha mye erfaring, stort kontaktnettverk, mye tid og ikke minst mye kapital. Motsatsen til at det er mer penger å hente for proffene er at det er mer penger å tape for amatørene.

Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finnes det noen ressurser på nett hvor man kan følge med på hva enkeltpersoner invester i? Eller er det skjult informasjon? Feks hvordan vet E24 og de når spetalen går inn eller selger aksjer?

http://arena.obvps.no/portal/aboutTop

Er denne media bruker, men den koster penger.

Er VPS privat? Altså, hvorfor er denne informasjonen noe som kan handles for penger fra bare et eneste sted?

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

Bra jeg ikke hørte på Knut..

Ja, korleis gjekk det? Kom du deg ut i tide? Vonar for din skuld det, sjølv om dagens opptur ikkje nødvendigvis betyr at den ikkje skal ned att.

Jeg har solgt meg ut for lenge siden og tjente selvsagt en del kroner på nedgangen. Det hadde muligens vert en idé å shorte Fredags ettermiddag, siden det er stor sannsynlighet for en rekyl på Mandag, men det blir litt i seneste laget nå etter at børsen er stengt..

Lenke til kommentar

Den gikk fra 3.80 til 5 på det høyeste, men falt endel tilbake. Er litt delte meninger og usikkerhtesmomenter. Avhengig av markedsutvikling/oljepris regnar med tosifret kan være innen rekkevidde om relativ kort sikt. Og 3 sifret på litt lengre.

Lenke til kommentar

Bra jeg ikke hørte på Knut..

Ja, korleis gjekk det? Kom du deg ut i tide? Vonar for din skuld det, sjølv om dagens opptur ikkje nødvendigvis betyr at den ikkje skal ned att.

Jeg har solgt meg ut for lenge siden og tjente selvsagt en del kroner på nedgangen. Det hadde muligens vert en idé å shorte Fredags ettermiddag, siden det er stor sannsynlighet for en rekyl på Mandag, men det blir litt i seneste laget nå etter at børsen er stengt..

Bra! Kva var kursen då du dekka deg inn? No steig den med 60 % i dag, så å shorta fredag kunne (på kort sikt) ha blitt stygt, sjølv om det sjølvsagt ikkje er sikkert at botnen er nådd.

At den har stege såpass er nok i samanheng med inndekking av short, men det speler sjølvsagt òg inn at shortarane fryktar at den ikkje skal ned att.

Uansett viser det som har skjedd med Seadrill kor farleg det kan vera å shorta slike aksjar, og det er nok mange shortarar som har gått på ein aldri så liten smell her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg husker ikke hva kursen var da jeg solgte meg ut og dessuten har det ingen betydning heller siden pengebeløpet var ganske marginalt i forhold til innskuddet jeg har i Nettfonds.

Det er selvsagt umulig å spå med sikkerhet hvor veien går for slike selskap og når man satser penger på børsen må man være forberedt på at det ofte ikke går som planlagt. Jeg er selvsagt glad for at jeg ikke shortet Fredag, men jeg tror nok at Seadrill kommer til å få en baksmell i løpet av de nermeste dagene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...