Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Jeg ville ikke satt sparepengene mine på rådene til Harald Magnus Andreassen. Han er en flink økonom, men han jobber for et selskap som lever av å omsette verdipapir. Det siste han/de vil er at investorer skal sitte på gjerdet.

Sissner sa det samme. Og Når peter Warren også indikerer at nå er bra tid å kjøpe, da får jeg litt tro på det. For det skal veldig mye til før Warren uttaler seg optimistisk.

Spør deg selv hvorfor de skulle gå ut med meningene sine gratis. Hvorfor? Hvis de er sikre på at markedet skal opp burde de pantsette huset og investere alt de eier og har før markedet skjønner at det er underpriset. Samme andre veien. De ønsker omsetning. Omsetning fører til kurtasje, og kurtasje er til syvende og sist det som fyller lommebøkene til finansfolkene.

Vel, Sissner er faktisk en som "put your money where your mouth is" i motsetning til Andreassen. Man kan se hva han selv putter pengene i via Sissener Canopus.

Men enig i det du sier. Det beste er å høre på seg selv, ha en plan, hold deg unna alt av økonominyheter på nettet som er ute etter klikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spør deg selv hvorfor de skulle gå ut med meningene sine gratis. Hvorfor? Hvis de er sikre på at markedet skal opp burde de pantsette huset og investere alt de eier og har før markedet skjønner at det er underpriset. Samme andre veien. De ønsker omsetning. Omsetning fører til kurtasje, og kurtasje er til syvende og sist det som fyller lommebøkene til finansfolkene.

Fordi de er tjent av gratis pr og hvis de har rett er det verdt veldig mye. Hvis de tar feil vil det skade dem litt, men ikke så veldig mye.

Ditt eksempel gir dog ikke mening. Alt er jo risikorelevant. Ingen er jo noen gang 100% sikker på fremtidige hendelser, så det gir jo ikke mening. Selv om man anser det som 90% sannsynlig at det vil gå opp så gir det ingen mening å justere opp risikoen så enormt. En fornuftig investor vil justere sin eksponering innenfor et intervall som passer med risikoen og vil ikke pantsette hus og alt man eier. Hus og alt man eier er jo en del av diversifiseringen for å redusere risiko.

Misforstå meg rett. Det er bra å være skeptisk til uttalelser som dette. Men det er viktig å skille mellom en sunn skepsis og å dra det så langt som du gjør, nemlig at deres eneste motivasjon er å tjene penger til seg selv.

Lenke til kommentar

Jeg flyttet fra Netfonds til Nordnet for et års tid siden, etter en del anbefalinger bl. a her.

Lurte på om jeg skal gå over til invisteringskonto også. Men som jeg ser det er det ikke så mye vits, om du ikke har behov for å utsette skatten. Men det der er jeg ikke sikker på.

Men noen anbefaler invisteringskonto. Da kan du altså kjøpe og selge på den kontoen uten å skatte, Men det er jo bare en utsettelse, du får ikke fradrag for tap heller.

Lenke til kommentar

Ja du får selvsagt både skatt og fradrag, men det blir utsatt til du tar de ut av invisteringskontoen. Er det jeg mente, stemmer ikke det?

Hvis ikke forstår jeg ikke hva som er fordelene. Kikket på det for noen dager siden faktisk, men har kanskje misfortsått noe.  :shrug: 

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Ja du får selvsagt både skatt og fradrag, men det blir utsatt til du tar de ut av invisteringskontoen. Er det jeg mente, stemmer ikke det?

Hvis ikke forstår jeg ikke hva som er fordelene. Kikket på det for noen dager siden faktisk, men har kanskje misfortsått noe.  :shrug:

Fordelen med investeringskonto er at du utsetter skatten. For aksjer og aksjefond må dette veies opp mot at man går glipp av skjermingsfradrag. For rentebærende papirer, for eksempel obligasjonsfond, er investeringskonto udelt positivt. 

Endret av Nåla-i-veggen
Lenke til kommentar

Mangelen på skjermingsfradrag veies opp mot lavere skattesats. I investeringskonto er det 25 % i 2016 mot 28.75 %.

Sakset fra tilbudsmail fra netfonds

Netfonds har i flere år tilbudt investeringskonto (kapitalforsikring) med utsatt beskatning. Fra og med 2016 ble skattereglene endret slik at skattesatsen for investeringskonto ble nedjustert til 25%.

I en investeringskonto kan du handle aksjer og fond like enkelt som du gjør på en vanlig aksjekonto. Hovedforskjellen blir nå at du kan spare opptil 3,75% i skatt og selv velge når du ønsker å realisere gevinst eller tap.

Merk at det videre er indikert en økende skatteforskjell mellom vanlige aksjekontoer (32% i 2018) og investeringskontoer (22% i 2018), men at skattesatsene når som helst kan justeres eller endres.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Merk at det videre er indikert en økende skatteforskjell mellom vanlige aksjekontoer (32% i 2018) og investeringskontoer (22% i 2018), men at skattesatsene når som helst kan justeres eller endres.

Det er vel ting som tyder på at enkelte politikere på Stortinget nå begynner å se det urimelige i at avkastning på aksjer skal skattes mye hardere enn inntekt og f.eks. leieinntekter på bolig. Vi får se hvordan dette utvikler seg. Men skatten for 2016 er allerede fastlagt som i sitatet fra Netfonds over. 

Lenke til kommentar

Hvis det ene alikevel veies opp mot det andre, ser jeg ikke helt....

Det er vel hvis man har spesielt behov for å utsette skatt.

Tror jeg fortsetter ha den vanlige kontoen. Hvis man skal over til invest.konto må man vel selge fra den vanlige og

å kjøpe pånytt i invest.kontoen. Eller kanskje det kan flyttes over uten, vet ikke.

Det er ikke det, akkurat nå ligger jeg med litt tap på alt. Så da blir det jo fradag om jeg selger. Så kanskje det hadde vært en idé å selge nå og opprette investerings konto, kjøpt alt pånytt der, og muligens tjent litt på å gjøre det?

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Har jeg forstått dette rett så kan en ved aksjehandel i en investeringskonto få samme fordel som sparing i fond. Så lenge du reinvesterer fortjenesten og ikke tar den ut vil en kunne reinvestere også det som en normalt ville betalt i skatt, en slags renter rente effekt.

Det er fullt mulig å flytte over aksjer fra vanlig konto til investeringskonto.

Det blir registrert som en handel uten kurtasje.

Selger blir Netfonds bank (for deg) kjøper blir Netfonds livkonto.

Har en fondsparing i en investeringskonto er det fullt mulig å flytte penger mellom alle forvaltere som Netfonds tilbyr uten å utløse skattekrav. I dag kan iallefall jeg kun bytte internt mellom fond fra samme forvalter.

Det er ikke det, akkurat nå ligger jeg med litt tap på alt. Så da blir det jo fradag om jeg selger. Så kanskje det hadde vært en idé å selge nå og opprette investerings konto, kjøpt alt pånytt der, og muligens tjent litt på å gjøre det?

Har tenkt samme tanken selv men på fondene som jeg har i banken. Få 27,5 % fradrag nå på tap og betale 25 eller 22 % seinere (om de bestemmer seg for å senke ytterligere). Samtidig som en får muligheten til å reinvestere i et stort antall fond.

Lenke til kommentar

Jeg har et dilemma her:

Analyse viser at du tjener mye på å kjøpe på highs, og lite på å kjøpe på lows: http://www.dailywealth.com/2337/buy-stocks-near-highs-or-lows 

Analyse viser at du tjener mye på å kjøpe på lows, og lite på å kjøpe på highs http://tradingmarkets.com/recent/tradingmarkets_10_trading_rules_1_buy_new_lows_not_new_highs-646505.html

??

Lenke til kommentar

Jeg har et dilemma her:

Analyse viser at du tjener mye på å kjøpe på highs, og lite på å kjøpe på lows: http://www.dailywealth.com/2337/buy-stocks-near-highs-or-lows 

Analyse viser at du tjener mye på å kjøpe på lows, og lite på å kjøpe på highs http://tradingmarkets.com/recent/tradingmarkets_10_trading_rules_1_buy_new_lows_not_new_highs-646505.html

??

If you torture your data they will confess. Det er ofte lett å analysere seg frem til det man vil. Jeg har ikke studert linkene dine nøye (den første linken din virker ikke?), men ofte når det finnes enkle triks som slår markedet signifikant over tid så forsvinner de forholdsvis fort etter at de blir kjent.
Lenke til kommentar

Jeg har et dilemma her:

??

If you torture your data they will confess. Det er ofte lett å analysere seg frem til det man vil. Jeg har ikke studert linkene dine nøye (den første linken din virker ikke?), men ofte når det finnes enkle triks som slår markedet signifikant over tid så forsvinner de forholdsvis fort etter at de blir kjent.

Rart, den funker ikkem ed meg nå heller, men den funker i sitatet ditt. 

Men dette er ikke simple triks, det handler bare om man burde kjøpe når markedet er høyt eller lavt

Lenke til kommentar

Det er vel ting som tyder på at enkelte politikere på Stortinget nå begynner å se det urimelige i at avkastning på aksjer skal skattes mye hardere enn inntekt og f.eks. leieinntekter på bolig. Vi får se hvordan dette utvikler seg. Men skatten for 2016 er allerede fastlagt som i sitatet fra Netfonds over. 

Nja. Vet ikke hvor mye tiltro jeg ville hatt til det. De har snakket om å gjøre formueverdien av arbeiende kapital lavere, men ikke nødvendigvis skattesatsen. Pr i dag tror jeg ikke det er noen partier som har sagt at de ønsker å gjøre det gunstigere for middelklassen å spare i aksjefond. Høyre tenker kun på de rikeste og bedriftene, og har samtidig innført 2015/16 ordningen. AP har sagt at de støtter ideen om at skatt på aksjegevinst og utbytte skal nærme seg skatt på lønnsinntekt. Jeg ville ikke hatt så mye håp.... 

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

Så tregt det går når du selger aksjer på Nordnet. På Netfonds var de solgt og pengene klar etter få minutter.
Her har det gått flere timer og ingenting skjer..??

Det var pokkern, har ikke tid sitte å vente sånn. Får kanskje gå tilbake til Netfonds da hvis det er på den måten :hrm:

Lenke til kommentar

Så tregt det går når du selger aksjer på Nordnet. På Netfonds var de solgt og pengene klar etter få minutter.

Her har det gått flere timer og ingenting skjer..??

Det var pokkern, har ikke tid sitte å vente sånn. Får kanskje gå tilbake til Netfonds da hvis det er på den måten :hrm:

Salg ah aksjer via nordnet går på sekundet. Har du sjekket at du ligger først i ordreboken?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...