Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Jeg synes det kan virke ulogisk å eie en bedrift hvis bedrifter betaler lavt eller ingen utbytte eller de har liten tangible book value.

Det som jeg føler er logisk er hvis man kan kjøpe en bedrift til en pris som er lavere enn selskapets net cash per share eller under net current assets value. Da kjøper man faktisk bedriften til en lavere pris enn nåværende likvideringsverdi.

Jeg skjønner logikken i at selskapet øker sin verdi, men jeg ser ikke helt hvordan disse pengene tilfaller aksjonærene, utenom et utbytte som kanskje er litt høyere enn bankkonto. Aksjonærene tjener penger fordi det er noen andre som kjøper dem ut på en høyere pris.

Apples resultater er ganske ekstreme og å få god avkastning kun hvis man ser på tangibles er ikke så vanlig.

Tangible book value Apple 2005 - 2014

1.25 1.63 2.31 3.51 4.95 7.28 11.10 17.17 18.71

17.52

Så med en aksjekurs på 6$ i 2005 så kjøpte man aksjen til en overpris i forhold til tangible bookvalue. Så hvis jeg regner tangible book som en konservativ verdisetting av aksjen så kjøpte man apple aksjen med risiko i 2005.

Si at du eier et epletre. Det vokser epler på epletreet, og du selger eplene. Pengene du får kan du bruke på hva som helst, men du er veldig fornøyd med avkastningen så du bruker de på et nytt epletre. Du kunne satt pengene i banken eller brukt de på kokain, men du synes enda et tre er det beste valget.

Spol frem til neste sesong. Nye epler, nye salg. Nok en gang bruker du avkastningen på nye trær, og du har nå fire. Spol frem X sesonger til. Du har fortsatt ikke brukt en eneste krone av avkastningen din på annet enn epletrær, men eplehagen din inneholder nå over tusen trær.

Har du gjort noe ulogisk ettersom du ikke har "tjent" penger? Er du avhengig av at "a greater fool" betaler mer for dine tusen trær enn hvis du fortsatt bare hadde ett?

Jeg skjønner ikke hvorfor du er så opphengt i 'tangibles'. Intangibles er verdt penger, og fremtidig inntekt er verdt penger.

Takk for morsomt eksempel

Jeg er med på at det kan virke logisk å investere i nye epletrær i mange år fremover, men på et tidspunkt så har man ikke mer plass til epletrær og da kan man betale ut mye av inntjeningen i et stort og attraktivt utbytte. Og på den måten får aksjonærene også penger på andre måter enn at noen andre kjøper enn ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor vil du ha utbytte når det utløser skatt? Det er mer effektivt at selskapet kjøper tilbake aksjer (gitt ok aksjepris). Markedene er ganske effektive, og summen av et selskap vil være ca. rett priset. Er det færre å dele selskapet på øker dine verdier.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du ha utbytte når det utløser skatt? Det er mer effektivt at selskapet kjøper tilbake aksjer (gitt ok aksjepris). Markedene er ganske effektive, og summen av et selskap vil være ca. rett priset. Er det færre å dele selskapet på øker dine verdier.

Diskusjonen går egentlig ikke ut på om utbytte/tilbakekjøp. Ja når selskapet kjøper tilbake egne aksjer blir det færre aksjer utestående og EPS blir derfor større. Men man er igjen avhengig at noen kjøper til en høyere pris pga økt EPS.

Lenke til kommentar

Spørsmål om ordrelegging:

Jeg ønsker å kjøpe en aksje i morgen ved børsstart ved å legge inn ordren idag.

Info:

• Siste
    9,65
  • Kjøp
    9,65
  • Selg
    9,65
  • Høy
    10,40
  • Lavest
    9,20
  • Omsatt
    1 550 517

Hvis jeg ønsker å kjøpe denne aksjen, er det slik at jeg kan sette inn en normal kjøpsordre på 9.65? Vil det være garantert at ordren går igjennom?
Lenke til kommentar

Info:

• Siste
    9,65
  • Kjøp
    9,65
  • Selg
    9,65
  • Høy
    10,40
  • Lavest
    9,20
  • Omsatt
    1 550 517

Hvis jeg ønsker å kjøpe denne aksjen, er det slik at jeg kan sette inn en normal kjøpsordre på 9.65? Vil det være garantert at ordren går igjennom?

Nei. Salgsordrene som ligger til salgs på 9.65 kan trekkes tilbake før børshandelen settes i gang.

Lenke til kommentar

Info:

• Siste
    9,65
  • Kjøp
    9,65
  • Selg
    9,65
  • Høy
    10,40
  • Lavest
    9,20
  • Omsatt
    1 550 517

Nei. Salgsordrene som ligger til salgs på 9.65 kan trekkes tilbake før børshandelen settes i gang.

Så hvordan kan jeg kjøpe aksjen til markedsprisen med en gang børsen åpnes uten å være online kl 0900?

Lenke til kommentar

Info:

• Siste
    9,65
  • Kjøp
    9,65
  • Selg
    9,65
  • Høy
    10,40
  • Lavest
    9,20
  • Omsatt
    1 550 517

Så hvordan kan jeg kjøpe aksjen til markedsprisen med en gang børsen åpnes uten å være online kl 0900?

Hadde man visst hvilken kurs de ulike åpner med, ville man blitt rik. Du kan jo legge inn en ordre med den prisen du mener er fornuftig, og ta det derfra. 

Lenke til kommentar

Hvis noen er sulten på risiko så kan dere vurdere Seabird (SBX). 

Kursen bikker mellom 3 og 4 øre om dagene.

En dårlig dag på børsen = 3 øre -> kjøpkjøpkjøp

En litt bedre dag på børsen = 4 øre -> selgselgselg

33% gevinst.

Angrer på jeg ikke kjøpte flere under mandagens panikksalg :)

Lenke til kommentar

Hva tror dere om å langtids-investere i statoilaksjer nå? Er jo rekordlav, eller tror dere den vil falle ytterligere?

Statoil har jo vært i en fallende trend i over et år nå, noe drevet av lavere oljepris. Med en varig oljepris rundt 50, er det kanskje andre selskaper man kan satse på?

vHD86lx.png

Lenke til kommentar

Kursen bikker mellom 3 og 4 øre om dagene.

33% gevinst.

Når man har en omsetning på ca. 2-3 mill aksjer daglig, og >40 mill ligger i kjøpe- og selgekø, må man vel ligge ganske lenge i kø. Er vel de store husene som lettest trader slike. 

Lenke til kommentar

Kursen bikker mellom 3 og 4 øre om dagene.

33% gevinst.

Siste dagene mellom 0.03 og 0.04, da går det vel ikke an å feile om man kjøper for 0.03?!

Lenke til kommentar

Kursen bikker mellom 3 og 4 øre om dagene.

33% gevinst.

Siste dagene mellom 0.03 og 0.04, da går det vel ikke an å feile om man kjøper for 0.03?!

SBX kan nårsomhelst gå konk, så jo, du kan med sannsynlighet miste alle pengene dine. Det er en meget illikvid aksje som på fredag kun ble handlet for 70 000 kroner, så good luck med å selge deg ut av den. Mtp at mange andre også kjøper på 0.03 og selger på 0.04 er det også en liten sjans for at orderen din blir oppfylt da du kommer langt bak i ordreboken. 

Endret av Rankiz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et spørsmål i lys av de vanskelige tidene.

Jeg driver fortiden og leser meg opp om aksjer og akjsehandel gjennom boken til Stig Mikalsen. Har alltid hatt en interesse for økonomi, men kun hatt penger i fond, og føler nå det er på tide å prøve meg på aksjemarkedet etter å ha opparbeidet meg en del kunnskap. Nå mangler bare den reelle erfaringen. Etter innføringen i både aksjer og markedet er jeg klar over de forskjellige metodene og analysene for å kjøpe aksjer, men likevel føler jeg at jeg ikke har fått svar på risikoen ved å kjøpe aksjer i et marked som er likt dagens.

Er det en stor risiko for en nybegynner å handle aksjer i dagens marked som betegnes som både mørkt og usikkert? Jeg er først og fremst skeptisk da olje- og servicerelaterte bedrifter er vektet til over 40 % på indeksen. Analytikere snakker om ytterlige fall på oljeprisen eller eventuelt en vedvarende situasjon i 2-5 år. 

Naturligvis kan en invistere i andre sektorer, men OSEBX blir utvilsomt påvirket av dagens oljepris noe som gjør det vanskeligere for meg å annse det som "trygt" å entre børesen i følge med dagens situasjon.

Setter stor pris på innspill etc. 

Lenke til kommentar

Et spørsmål i lys av de vanskelige tidene.

Jeg driver fortiden og leser meg opp om aksjer og akjsehandel gjennom boken til Stig Mikalsen. Har alltid hatt en interesse for økonomi, men kun hatt penger i fond, og føler nå det er på tide å prøve meg på aksjemarkedet etter å ha opparbeidet meg en del kunnskap. Nå mangler bare den reelle erfaringen. Etter innføringen i både aksjer og markedet er jeg klar over de forskjellige metodene og analysene for å kjøpe aksjer, men likevel føler jeg at jeg ikke har fått svar på risikoen ved å kjøpe aksjer i et marked som er likt dagens.

Er det en stor risiko for en nybegynner å handle aksjer i dagens marked som betegnes som både mørkt og usikkert? Jeg er først og fremst skeptisk da olje- og servicerelaterte bedrifter er vektet til over 40 % på indeksen. Analytikere snakker om ytterlige fall på oljeprisen eller eventuelt en vedvarende situasjon i 2-5 år. 

Naturligvis kan en invistere i andre sektorer, men OSEBX blir utvilsomt påvirket av dagens oljepris noe som gjør det vanskeligere for meg å annse det som "trygt" å entre børesen i følge med dagens situasjon.

Setter stor pris på innspill etc. 

Ville nok ikke ha anbefalt en nybegynner å investert store summer i markedet akkurat nå. Men det er jo ingenting i veien for å prøve seg fram med litt mindre summer som en har råd til å tape. Personlig var jeg fullstendig nybegynner under finanskrisen. Fikk noen skikkelige kalddusjer, men lærte veldig mye som jeg kunne utnytte senere. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...