Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

(for eksempel) Hvis det blir tørke, som igjen fører til at kornåkerne ikke klarer å produsere like mye korn som før.

Hvordan påvirker det aksjemarketed?

Hvor bør man investere for å dra nytte av slik informasjon?

Dette holder ikke. Du må vite at det blir tørke før det faktisk blir tørke. Du må også vite at det blir tørke før andre vet at det blir tørke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(for eksempel) Hvis det blir tørke, som igjen fører til at kornåkerne ikke klarer å produsere like mye korn som før.

Hvordan påvirker det aksjemarketed?

Hvor bør man investere for å dra nytte av slik informasjon?

Dette holder ikke. Du må vite at det blir tørke før det faktisk blir tørke. Du må også vite at det blir tørke før andre vet at det blir tørke.

La oss si jeg vet det. Det kommer til å bli en tørke i Mellom-Amerika fra og med om et halvt år. (Altså har en veldig god feeling på at det kommer til å skje fordi jeg har gjort studier på det)

Hvor setter jeg pengene, eventuelt hvor setter jeg de ikke, når man har slik type "info".

(p.s. det jeg har nevnt er et eksempel, jeg har ikke noe slik info)

Lenke til kommentar

Takk :)

Da spørs det hva jeg skal velge å gjøre: Kjøpe de aksjene eller selge rettighetene. Hva ville dere gjort?

Du bør først undersøke om de rettene er omsettelige. Jeg klarer ikke å finne dem, så det er ikke sikkert de er det. Da er valget enten å bruke dem eller la dem forfalle.

Hvis du tar utgangspunkt i dagens pris på 2,11 NOK og prisen for å tegne en aksje, 1,35 NOK så vil du få 4170 NOK "gratis" ved å tegne deg. Dog, ta i betraktning at du ikke er den eneste som har fått dette tilbudet. Mange andre kommer også til å gjøre det samme. Regn derfor med at kursen blir presset den dagen aksjene kommer på kontoen, og sikkert noen dager etter. Ingen gratis lunsj med andre ord.

Du får nesten ta avgjørelsen der selv.

Gjorde det. Den forsetter å gå oppover som en rakett, men blir spennende å se hva som skjer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

La oss si jeg vet det. Det kommer til å bli en tørke i Mellom-Amerika fra og med om et halvt år. (Altså har en veldig god feeling på at det kommer til å skje fordi jeg har gjort studier på det)

Hvor setter jeg pengene, eventuelt hvor setter jeg de ikke, når man har slik type "info".

(p.s. det jeg har nevnt er et eksempel, jeg har ikke noe slik info)

Intetsigende svar, men du setter selvsagt ikke penger hos selskap som taper på tørken, og fokuserer på selskap som tjener på tørken. Eventuelt kan du shorte de som taper på det.

Litt mer detaljert: Du holder deg unna de selskap som driver med ting som jordbruk i de aktuelle områdene (eventuelt så shorter du, som nevnt). Deretter ser du på konkurrentene. Tørke vil gi et negativt skift i tilbud av jordbruksvarer, noe som betyr høyere pris. Hvis vi antar at det rammede området har så mye output at det påvirker verdensmarkedet betyr det at jordbruksselskap som ikke har tapt varer vil tjene på dette. Det samme vil gjelde substitutter, altså varer som kan erstatte andre varer. Eksempel: Dyrere havre vil si at ris er billigere relativt sett, og etterspørselen etter ris vil derfor øke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk :)

Da spørs det hva jeg skal velge å gjøre: Kjøpe de aksjene eller selge rettighetene. Hva ville dere gjort?

Du bør først undersøke om de rettene er omsettelige. Jeg klarer ikke å finne dem, så det er ikke sikkert de er det. Da er valget enten å bruke dem eller la dem forfalle.

Hvis du tar utgangspunkt i dagens pris på 2,11 NOK og prisen for å tegne en aksje, 1,35 NOK så vil du få 4170 NOK "gratis" ved å tegne deg. Dog, ta i betraktning at du ikke er den eneste som har fått dette tilbudet. Mange andre kommer også til å gjøre det samme. Regn derfor med at kursen blir presset den dagen aksjene kommer på kontoen, og sikkert noen dager etter. Ingen gratis lunsj med andre ord.

Du får nesten ta avgjørelsen der selv.

Gjorde det. Den forsetter å gå oppover som en rakett, men blir spennende å se hva som skjer.

Det er morsomt når man treffer så bra.
Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan man betaler skatt til USA på avkastning ved amerikansk børs? Går det gjennom banken din? Jeg forstod det slik at det var 30% skatt.

Må man også betale norsk skatt? Virker jo litt rart, at man må må betale 1-(1-0,3)*(1-0,27) = 48,9% skatt totalt...

Anonymous poster hash: 85061...92e
Lenke til kommentar

Finnes det ingen form for bunnfradrag/skjermingsfradrag i USA?

Godt spørsmål. Avkastningen min er nokså beskjeden, så hvis det er det hadde det sikkert vært mer enn jeg har tjent.

Spør ikke fordi det er så veldig store summen, men liker ikke tanken på at jeg kanskje skylder USAs skattevesen noe. Jeg vil ordne opp.

Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Avkastningen min er nokså beskjeden, så hvis det er det hadde det sikkert vært mer enn jeg har tjent.

Spør ikke fordi det er så veldig store summen, men liker ikke tanken på at jeg kanskje skylder USAs skattevesen noe. Jeg vil ordne opp.

Det skjønner jeg veldig godt, og det er også litt av grunnen til at jeg spør. Jeg har flere ganger vært fristet til å gjøre investeringer i utandet, men har aldri hatt ork til å sette meg inn i skattereglene. I verste fall forestiller jeg meg at man kan ende opp i en rimelig kjip situasjon om man ikke følger med.

Lenke til kommentar

Det skjønner jeg veldig godt, og det er også litt av grunnen til at jeg spør. Jeg har flere ganger vært fristet til å gjøre investeringer i utandet, men har aldri hatt ork til å sette meg inn i skattereglene. I verste fall forestiller jeg meg at man kan ende opp i en rimelig kjip situasjon om man ikke følger med.

Ja, du sier noe der. Jeg bør egentlig høre med banken.

Men hva med norske aksjefond, som investerer i utenlandske aksjemarkeder? Jeg begynner å tvile på om jeg har forstått det med skatt til USA riktig - skatt til utenlandske markeder generelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...