Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Aksjen har nesten firedoblet seg på ett år, egentlig ville jeg ikke ha gått inn der, men folk maser jo om at det går så sabla bra med bulk shipping, og at utsiktene er så alt for gode.

9303816[/snapback]

Vel, nå er det at den har steget ikke noe argument for at den ikke kan fortsette å stige, selv om 4 gangen på så kort tid høres mye ut. Det er som regel en grunn til at aksjer stiger og synker og at den allerede har steget mye er i seg selv ikke noe argument for at den ikke kan fortsette å gjøre stige.

Enkelte analytikere (blant annet Peter Warren) har siden starten på oppgangen i 2003 snakket om at markedet var høyt priset. Vi har jo sett hvordan det har gått siden. (Nå virker Warren ganske positiv til markedet så da er det kanskje grunn til å være på vakt :p )

Nå kan det også hende at det også ligger inne en usikkerhetsrabatt i GOGL med tanke på resultat og utbytte?

Selv syntes jeg det er litt skummelt når GOGL etter en konsolideringsperiode faller på høyt volum under tidligere bunner (selv om det bare er marginalt) på en dag da børsen stiger 3%.

200 dagers glidende snitt som brukes av mange langsiktige som signal på trendskifte ligger forøvrig på 13,93. Det er et stykke ned dit.

For børsen generelt tror jeg vi nå har sett starten på en naturlig motreaksjon etter den siste tidens fall. Tror det vil vare 1-3 børsdager. De grunnleggende årsakene til problemet er imidlertid ikke borte. Det at FED kutter renten utenfor "programmet" er positivt, men sier samtidig noe om hvor alvorlig dette er. Ser ut som markedet foreløpig ikke helt tar inn over seg annet enn det positive.

Den amerikanske sentralbankens beslutning om å kutte sin utlånsrente med 50 punkter til 5,75 prosent kommer uventet på markedet, og gjøres etter det Bloomberg erfarer for å redusere forskjellen mellom utlånsrenten til bankene og styringsrenten (Fed funds). Kuttet blir ledsaget av uttalelser om at dette er midlertidig, og at nedsiderisikoen i den økonomiske veksten har økt merkbart i det siste.

Edit: Må bare presisere at det er diskonteringsrenta til banker og finansinstitusjoner som kuttes, dvs. renta på det disse låner av statsbanken.

Vanlige låntakere berøres ikke.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Ingen er som handler på Unoterte da?  :hmm:

9306768[/snapback]

Vurderer sterkt thin film, men er jaggu usikker på den...

9310750[/snapback]

Thin? :hmm:

Robert & Keith aksje..

Eier sjølv Robert & Keith aksjer, men det er ikke i Thin.

Noen andre som tar risikoen på Unoterte?

Lenke til kommentar

Jeg kommer bare ikke gjennom med ordrene mine. Prøver å handle på død bunn, men sitter bare og ser på at alle andre får gjennom ordren sin før meg.

Er det bare at folk er tidligere ute med å legge inn en ordre på samme pris eller er det noe som kan gi èn forkjøpsrett på vanlig handel?

Lenke til kommentar
Er det bare at folk er tidligere ute med å legge inn en ordre på samme pris eller er det noe som kan gi èn forkjøpsrett på vanlig handel?

Har du ordredybde i sanntid? Jeg har ikke hatt noen problemer med at det har tatt tid å få ut ordrene hos Netfonds. Med mindre jeg kan se at noen har handlet før meg, eller tilbudet jeg hadde tenkt å handle mot har blitt fjernet før jeg fikk lagt ut min ordre, har jeg fått handelen til forventet pris.

Lenke til kommentar

Jeg forstår det ikke, har ligget med ordre på 23,60 på GOGL i hele dag, siden kl 9:05 og likevel har det ikke blitt noen handel på meg. Det er riktignok ikke noen som har sagsordre på 23,60 for øyeblikket, men den har jo blitt solgt helt ned til 23,30. Hvordan har det seg at de klarer å selge billigere enn jeg er villig til å betale?

Det er synd at jeg ikke er tilgjengelig mesteparten av dagen, skulle gjerne day-tradet og holdt på. :)

Lenke til kommentar

Nå er det et eller annet riv ruskende gale her. Bruker Nordnet, og det virker som om ordren har hengt seg fast uten å komme skikkelig på børs.

Jeg kan ikke endre den, jeg kan ikke slette den (kommer tilbake) og det står at ordren ikke ble godkjent.

Jeg prøver å legge inn ny ordre, men det kommer ikke opp. Det er den gamle som henger igjen.

Det er egentlig likegreit, for nå har GOGL gått ned til 23,30, men skulle gjerne ha kjøpt nå også.

Edit: Det var jeg som var feilen her. Kjøpte den tydeligvis kl halv elve i dag tidlig til 23,60. Da er jeg happy, men jeg skulle gjerne ha hatt den til 23,50 som den viste at den var på. Jeg satt den på 23,60, men det ble ingen endring. Hadde tenkt å sette den ned til 23,50 igjen, men siden den forsatt stod på det, og gjorde det helt fram til nå, så gikk jeg ut i fra at det ikke var nødvending.

Er det min eller nordnet sin skyld? Virker som en datafeil.

Endret av Daehli
Lenke til kommentar
Kan nevnes at aksjer som; Yara, PGS, er meget interessante noen som har satt kortene sine her?

9304951[/snapback]

Kjøpte YAR i fjor og jeg hadde en fin avkastning på de aksjene, så kjøpte jeg litt flere rett før børsen gikk til helv..., og ligger litt i minus nå uten at jeg pisser i buksa av den grunn. Var fri for cash når YAR nådde bunnen på vel 130 ellers skulle jeg kjøpt meg videre opp for å senke snittet. Hadde sikkert dekt inn tapet da.

YAR har levert knallsterke taller, men har blitt straffet hardt under børsuroen, men har samtidig hentet seg bra inn igjen, laveste er 130,- under uroen, mens den ligger nå på 148,-. Jeg har troen på YAR og kommer til å kjøpe videre når jeg får inn litt kæsh.

Mvh

Raimo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...