Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting er å høre på fagfolk, en annen ting er å blindt følge hva en eller annen person er sitert på i en eller annen avis. Det finnes like mange meninger om hva som er lurt som om det er investorer der ute, samtidig er det mange som har en agenda bak hva de går ut og sier til media. Når man også bare kjøper fordi man blindt har hørt på noen uten å gjøre opp sin egen mening kommer man til å få panikk og selge ved første nedgang, nettopp fordi man ikke vet hvorfor man har kjøpt en aksje. Er det en nyhet en venter på, som en bør selge like etter? Var det meningen at en skulle selge etter kvartalstall? Etter årsrapport? Venter man på at råvarepriser går opp/ned? Eller er det meningen at man skal sitte på denne aksjen i 10 år, uansett hvordan det går?

Vet man ikke svaret på slike spørsmål på sine investeringer kan, og vil en brenne seg i veldig mange tilfeller. Den personen en fulgte blindt er ikke der for å hjelper deg når du begynner å få tvil.

Det jeg sier er at man ikke bør investere i noe man ikke vet hva er. Det er noe helt annet enn det du sier. Javel så sier "dr doom" at man skal investere i blue chip stocks. Da bør man først lære seg hva det er. Så bør man lære seg hvorfor det er slik at en bør gå for amerikanske blue chip stocks nå? Hva er det som gjør at de er bra å ha akkurat slik verden er i dag? Hva er det som skal skje i verden for at det ikke blir lurt å ha amerikanske blue chip stocks lenger? Hvor mange forskjellige bør en kjøpe?

Når det er sagt er blue chip stocks noe av det tryggeste en kan kjøpe av aksjer, men legger en bort sin kritiske sans, og heller vil følge råd som en leser på nettet blindt enn å tenke selv tror jeg ikke aksjemarkedet er noe en bør begi seg ut på. Om en på død og liv vil spare i aksjer bør en da heller gå for indeksfond. http://www.investopedia.com/terms/i/indexfund.asp som ironisk nok holder, og følger de fleste blue chip stocks.

Du gjør hva du vil, men for din egen del ville jeg gjort et bevisst valg. Anbefaler forøvrig denne:

Husk - det er alltid risiko Enron var en svært populær blue chip aksje, anbefaler denne dokumentaren, som gjerne illusterer hva som kan skje om man blindt følger hypebølgen:
https://www.youtube.com/watch?v=gxzLX_C9Z74 Endret av PhelpsTransposed
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-374430

Noen som har troa på at OPERA vil fortsette godt oppover?

Den sank fra 96.60 til 54.00 på en dag, hva skjedde?

Folk brukte opera mest i 2011, fra 1-1.5% til 2.5% i 2011 til 1.5% fra 2012-15 i følge denne kilden: Brukerstatistikk

Jeg personelig forstår ikke hvorfor noen vil bruke opera/firefox/safari fremfor chrome, når chrome er desidert den raskeste av de alle.

Inntektene til Opera kommer i all hovedsak fra Opera Mediaworks og reklamenettverket. De har veldig spennende teknologi og er et av få selskaper som dekker hele økosystemet, og jeg har troen på de på sikt. Mange nye som kommer inn på markedet med ulike teknologier og prøver å ta små markedsandeler, men jeg tror OMW sin strategi ved å dekke begge både publisering og annonsør-siden er riktig. I tillegg har de mye bra på teknologisiden, og så lenge de holder seg i gamet på RTB tror jeg de vil klare seg bra. De har gjort gode strategiske oppkjøp av reklamenettverk i Europa og Sør-Amerika hvor det er kraftig voksende markeder, og de har også satset i Afrika nylig -- som er et veldig spennende marked.

Kombinert med at Opera har gode markedsandeler i Asia på mobilnettleseren, i markeder hvor flere og flere får mobiltelefoner men kapasiteten i mobilnettet ikke holder tritt eller dekning er dårlig, gir komprimeringsteknologien gode incentiver for både forbrukere og nettoperatører til å bruke Operas tjenester.

Kjøpte selv inn på 88-89 før de falt, og kjøpte samme antall igjen på 55. Har absolutt troen på de.

Vet ikke hvor mange aksjer du kjøper, men fra 55 til 120, kunne du tjent noe enormt hvis du hadde fått solgt de.

Det med dårlig dekkning/dårlig mobilnett i Asia overasket meg, trodde dette var ett land som var ett steg føre alle andre i teknologi. Men det bor jo svimlende 4.47milliarder mennesker der også, så de trenger sikkert ett kjempe nett for å dekke alle disse.

Mulig dumt spm, men hva er shares på norsk? Vet at stocks er aksjer, men shares? Verdipapiper?

Endret av medlem-374430
Lenke til kommentar

Stocks og shares er vel i praksis det samme? Det brukes hvertfall løpende om hverandre i de lærebøkene jeg leser i.

Når det gjelder Asia: Ja, de er langt fremme på tekno-fronten, men nå må du huske at det er flere land i Asia enn Japan, Korea og Kina, og at ikke disse har opplevd den samme "boomen".

Endret av hvorre
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mange aksjer du kjøper, men fra 55 til 120, kunne du tjent noe enormt hvis du hadde fått solgt de.

Det med dårlig dekkning/dårlig mobilnett i Asia overasket meg, trodde dette var ett land som var ett steg føre alle andre i teknologi. Men det bor jo svimlende 4.47milliarder mennesker der også, så de trenger sikkert ett kjempe nett for å dekke alle disse.

Land som Japan og Taiwan er litt i særklasse akkurat rundt dette, de har veldig god utbygging i nesten hele landet. Men ser du på f.eks. Kina, Thailand, Indonesia, India, som alle er blant de store landene, er det kanskje grei utbygging i storbyene og høy nok kapasitet på nettet der, mens på landsbygdene er det absolutt ikke det. Og det er her jeg mener Opera har en god mulighet til å kapre markedsandeler med komprimeringsproduktene.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-374430

Land som Japan og Taiwan er litt i særklasse akkurat rundt dette, de har veldig god utbygging i nesten hele landet. Men ser du på f.eks. Kina, Thailand, Indonesia, India, som alle er blant de store landene, er det kanskje grei utbygging i storbyene og høy nok kapasitet på nettet der, mens på landsbygdene er det absolutt ikke det. Og det er her jeg mener Opera har en god mulighet til å kapre markedsandeler med komprimeringsproduktene.

Hvis de tjener mest på reklamer og opera mediaworks (som ser ut til å være en kilde for reklamer) så vil de nok ikke tjene særlig mye på å kapre markedsandeler på landsbygdene i Asia. Mulig jeg tenker helt feil om dette, men jeg klarer ikke å se for meg folkene der ute har lyst på internett i det hele tatt, de er jo på en måte dømt til å bo der de bor, siden de er født der og tilganger til det moderne liv er begrenset.

Jeg har noen nybegynner spørsmål angående aksjer, om noen vil svare meg.

Kan ett aksjselskap børsnotere seg på kun en børs, for eks Oslobørs? Eller havner de på alle børsmarked automatisk?

Hvordan ser man hvilket børsmarked en bank har tilgang til? Jeg prøvde å finne Apple gjennom sparebank1, med null treff.

Og hvordan kan man se børsmarkedet falle eller stige uten å se det på nyheter?

Lenke til kommentar

Jeg lurer på noe. Hvis et selskap man eier aksjer i blir kjøpt opp av et annet selskap, hva skjer da med aksjene mine? Vil de bare bli solgt til moderselskapet? Hva avgjør prisen jeg får for dem? Kan jeg nekte å selge aksjene mine?

Endret av ltdata
Lenke til kommentar

Du kan i utgangspunktet nekte, ja. Dersom kjøperen får ja fra mer en 90% kan de resterende 10% løses ut mot sin vilje, jf. asal. § 4-25 og vphl. § 6-22.

asal: "Løsningssummen fastsettes i mangel av minnelig overenskomst eller aksept av tilbud etter tredje ledd tredje punktum ved skjønn5 på morselskapets kostnad. Når særlige grunner taler for det, kan det bestemmes at utgiftene helt eller delvis skal dekkes av den annen part. Skjønnsforretningen holdes i den rettskrets der selskapet har sitt forretningskontor."

vphl: Dersom tvungen overføring av aksjer finner sted innen tre måneder etter utløpet av tilbudsfristen etter § 6-11, skal tilbudsprisen legges til grunn ved fastsettelsen av løsningssummen hvis ikke særlige grunner tilsier en annen pris.

Google tvangsutløsning mindretall, så finner du svar.

Lenke til kommentar

Jeg finner finansiell informasjon og nøkkeltall til amerikanske og endel store internasjonale selskaper på morningstar.com.

Men hvor kan jeg finne oversiktlig og bra finansiell informasjon om selskaper notert på oslo børs? Virker som morningstar kun har finansiell informasjon for de største norske selskapene.

Noen sider å anbefale?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...