Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå går det unna på børsen gitt, åhoii. Sitter hele tiden og lurer på om jeg skal selge aksjene nå og ta bra gevinst eller vente. Surt hvis det plutselig kommer korrection og det stuper rett i bakken, og så tar det et halvt år ++ før man er oppe igjen. Ville være typisk hvertfall. hmm :hmm:

Lenke til kommentar

Nå går det unna på børsen gitt, åhoii. Sitter hele tiden og lurer på om jeg skal selge aksjene nå og ta bra gevinst eller vente. Surt hvis det plutselig kommer korrection og det stuper rett i bakken, og så tar det et halvt år ++ før man er oppe igjen. Ville være typisk hvertfall. hmm :hmm:

Hva er årsakene til at du vil selge aksjene dine?

Hva hvis det ikke skjer en korreksjon før om 5 år?

Det er jo litt surt det også?

Lenke til kommentar

Det er en vanlig og feilaktig oppfatning at alt alltid svinger ned igjen sammenliknet med hvor det er akkurat nå. Du har slett ingen garanti for dette. Det er bare å ta en titt på DOW over de siste 100+ år for å få et inntrykk av hvor mye man kan gå glipp av hvis man alltid selger når noe er "opp".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en vanlig og feilaktig oppfatning at alt alltid svinger ned igjen sammenliknet med hvor det er akkurat nå. Du har slett ingen garanti for dette. Det er bare å ta en titt på DOW over de siste 100+ år for å få et inntrykk av hvor mye man kan gå glipp av hvis man alltid selger når noe er "opp".

Ja korrekt. Om han bør selge aksjene sine kommer jo selvsagt an på om hver enkelt aksje er overpriset i forhold til dens "fair value".

Ville du ha investert i de aksjene du har nå til den prisen de selges for per idag?

Finnes det andre aksjer som er vesentlig billigere og med større oppside enn de du har idag?

Dette er bare noen av spørsmålene man må stille seg før man selger en aksje

Lenke til kommentar

Det finnes en masse indikatorer som kan si noe om hvordan markedet er relativt til historien, jeg synes VIX er nyttig: http://finance.yahoo.com/echarts?s=^VIX+Interactive#symbol=^vix;range=my;compare=;indicator=volume;charttype=area;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=off;source=undefined;

Blir populært kalt for "fryktindeksen", altså hvor nervøse investorer er angående nedgang og volatilitet i markedet. Spikene i nyere tid er finanskrisen og Hellas-krisen, hvor vi kan se at gårsdagens vix på 10,73 er veldig nære all time low på 10,42 før finanskrisen. Det betyr ikke at markedene skal falle og alt går til helvette, men at det er mindre sannsynlig at aksjer skal stige uavbrutt i 1-5 år til.

Fra min erfaring så begynner det å komme psykologiske skjær i sjøen i tillegg til det fundamentale (Kina-vekst, deflasjon, Ukraina kan blusse opp):

- Bjellesauene, store Hedgefund med mediedekning kan skifte posisjon og velge feks. råvarer/gull over aksjer.

- Usikkerhet rundt prising av aksjer, investorer kan få høydeskrekk. Da kan fort aksjer falle "uten grunn". Omsetningen på Oslo Børs er betydelig lavere enn før finanskrisen, vi snakker 30-40% av tidligere volum. De som analyserer aksjer sier ofte at oppgang på lavere volum er et svakhetstegn.

Lenke til kommentar

Det finnes en masse indikatorer som kan si noe om hvordan markedet er relativt til historien, jeg synes VIX er nyttig: http://finance.yahoo.com/echarts?s=^VIX+Interactive#symbol=^vix;range=my;compare=;indicator=volume;charttype=area;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=off;source=undefined;

Blir populært kalt for "fryktindeksen", altså hvor nervøse investorer er angående nedgang og volatilitet i markedet. Spikene i nyere tid er finanskrisen og Hellas-krisen, hvor vi kan se at gårsdagens vix på 10,73 er veldig nære all time low på 10,42 før finanskrisen. Det betyr ikke at markedene skal falle og alt går til helvette, men at det er mindre sannsynlig at aksjer skal stige uavbrutt i 1-5 år til.

Fra min erfaring så begynner det å komme psykologiske skjær i sjøen i tillegg til det fundamentale (Kina-vekst, deflasjon, Ukraina kan blusse opp):

- Bjellesauene, store Hedgefund med mediedekning kan skifte posisjon og velge feks. råvarer/gull over aksjer.

- Usikkerhet rundt prising av aksjer, investorer kan få høydeskrekk. Da kan fort aksjer falle "uten grunn". Omsetningen på Oslo Børs er betydelig lavere enn før finanskrisen, vi snakker 30-40% av tidligere volum. De som analyserer aksjer sier ofte at oppgang på lavere volum er et svakhetstegn.

Hvis dette sier noe om fremtidig avkastning bør det være mulig å tjene seg styrtrik på en modell som tar hensyn til denne informasjonen, ikke sant?

Lenke til kommentar

Hvis dette sier noe om fremtidig avkastning bør det være mulig å tjene seg styrtrik på en modell som tar hensyn til denne informasjonen, ikke sant?

VIX eller andre indikatorer sier ingenting om fremtidig avkastning eller aksjefall. De er dog nyttige i å gi et nyansert bilde når det meste i media fokuserer på all time high, positive trender og enorm avkastning på enkeltaksjer. Det skumleste slik jeg ser det er å bli bitt av basillen på grunn av "naboen/vennen/kollegaen som tjente xxx% de siste par årene" i en aksje eller fond. For det første så finnes det en del fond og aksjer som har underprestert voldsomt iforhold til "de populære". For det andre så får man et bilde av at aksjer skal gi xxx% avkastning, noe som gjør det vanskelig å selge for å ta en sikker gevinst. Det eneste som sikkert er at etter sol kommer det regn, samme med aksjer, det lengre du sitter i en aksje, jo større er sannsynligheten for at det kommer en krise mens du eier aksjen.

Hvordan kan man da tjene på aksjer? Første regel er en laaaaaaaaaaang tidshorisont, det er hovedargumentet til fond og økonomer som vil ha deg investert i aksjer. Hvis du minker tidshorisonten så kan du være så uheldig å ha tatt ut penger under en krise, og da er mye av avkastningen tapt mot renter.

Andre regel, for mer aktive sparere, er å kjøpe mens det er billig (Duh!). "When there's blood in the street, buy property." Gjelder mye det samme for aksjer, herved VIX indeksen. De beste kjøpene er ofte når VIX er høy. Problemet er at mediebildet er helt sykt, under finanskrisen så skulle alt gå konkurs, ingen ville røre aksjer. Børsen svingte 5% opp og ned nesten daglig. Det skal gjøre vondt å kjøpe billige aksjer og man må være forberedt på store tap til markedene stabiliserer seg.

Man kan ikke spå hvordan fremtiden blir, men jeg våger å påstå at det gjør ikke vondt å kjøpe aksjer idag. Det meste stiger, tulleselskaper får lån og blir hausset opp. Mitt syn er at da burde man enten ha lang tidshorisont og bruke spareavtale (som kjøper over lang tid), kjøpe med edrulige forventninger, eller vente til aksjer blir billigere.

Endret av PinneVed
Lenke til kommentar

Jeg har et dumt spørsmål angående aksjer:

Si at jeg kjøper en aksje for 1000 kr. Etter 3 måneder er den aksjen verdt 800 kr. Har jeg da mistet 200 kroner, eller mister jeg kun 200 kroner om jeg velger å selge der og da?

Lenke til kommentar

Si at du kjøper 1000 aksjer til 1000 kroner, altså én krone aksjen.

Aksjen faller til 0,8 kroner. De tusen aksjene vil da være verdt 800 kroner. (1000*0,8)

Om du selger nå mister du to hundre.

Du velger å holde på aksjene, og aksjen stiger til 5 kroner. De tusen aksjene dine vil da være verdt 5000 kroner.

Om du selger nå tjener du 4000 kroner.

Lenke til kommentar

Verdien "din" er fortsatt 1000 kr, men markedet priser verdien til 800 kr, du har derved et urealisert tap på 200 kr, gjerne kalt papirtap. Selger du på 800 kr realiserer du tapet, betaler kurtasje og kan få skattefradrag på 28% av tapet.

For å presisere: Man "taper" ingenting før man velger å selge. Det urealiserte tapet står fortsatt der, at markedet mener at verdien på det du har kjøpt kan ha falt mye. Jeg har sittet i en litt dårlig aksje en månedstid og hadde på et tidspunkt -7700 i urealisert tap. Satt igjennom problemene og usikkerheten i aksjen og fikk en gevinst på 1500 etter resultatframleggelse.

Og her er vi inne på essensen, uansett hvor mye man er i pluss så kan ting tryne og den store urealiserte gevinsten blir for alltid urealisert. Kurtasje gjør det litt vanskeligere for småsparere, men feks folketrydgfondet har en strategi der de selger aksjer når aksjeverdiene overstiger en viss prosentandel i portoføljen. Resultatet blir at de må selge aksjer når kursene stiger og kan kjøpe aksjer når aksjer blir mindre verdt.

Endret av PinneVed
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...