Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En spleis vil si at man slår sammen aksjer. Marine Harvest har i dag 410 millioner aksjer utstedt. Med en verdi på 7,50kr per aksje vil det si en markedsverdi på 3,15 milliarder. Hvis de gjennomfører en spleis vil antallet aksjer senkes til 41 millioner, men markedsverdien den samme. Altså må aksjeprisen tidobles. Hvis du sitter med 1000 aksjer, så vil du etter spleisen kun ha 100 aksjer, men den totale verdien vil være den samme.

Lenke til kommentar

Ahh, tusen takk nå skjønte jeg! :)

 

Men kjøpsanbefaling, tror dere spleisingen fører til høyere kurs, den går jo nå oppover.

Spleisen vil ikke få selskapet til å bli mere verdt, men krusen kommer i morgen til å være 10 ganger mer enn den er i dag. Det som driver verdien til selskapet opp er lakseprisen og spekulasjoner om reprising ved notering i USA.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Takker!

 

Hmm skjønte ikke helt dette med Nordnet. Tidligere i dag når jeg solgte aksjene mine sto det at jeg hadde kontoverdi på 313kr, nå når aksjene og salget var fjernet i statistikken har jeg 218kr. Hvordan fikk jeg hundrings mindre hvis kontoverdien var verdt så mye etter jeg solgte aksjene? Hvis de ikke var solgt, hvorfor forsvant en hundrelapp nå?

Lenke til kommentar

Mener å huske at Nordnet hadde en periode med kurtasjefri handel, det sagt, dersom du betaler kurtasje bør man gjerne investere litt mer enn hundrelapper.

 

1000kr med kurtasje på 95kr (kjøp+salg) spiser fort opp gevinst på ti prosent, du går da i null på en investering som ville vært svært profitabel.

 

Har du 10 000 må du ha en oppgang på 1%, og har du 100 000 må du ha en oppgang på 0,1% for å dekke kurtasjen.

Lenke til kommentar

https://www.nordnet.no/tjenester/kontotyper/investeringskonto-zero.html

 

I korte trekk trenger du ikke å betale skatt av en eventuell gevinst før du tar pengene ut av kontoen. Du får heller ikke skjermingsfradrag med Investeringskonto Zero.

Kurtasje på 9 kr kan du få på alle kontoer hos Nordnet.

 

Edit: Som han under skriver. Kurstasje på 9 kr har du kun den første (eventuelt tre første) måneden du er bruker. Etter det er det 39 kr min./ 0,1%.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Si at du kjøper aksjer for 1000 kr i ett selskap. Du selger etter ett år (jeg antar at du kjøper og selger langt oftere, og at summene er mindre, men dette er for å gi regnestykker størst mulig sjanse til å gå i din favør).

 

Kjøp og salg gir total kurtasje på 78 kr. Det er 7.8 % av kjøpssummen. Et typisk år vil et typisk selskap se en økning på ca 10 %.

 

Du kommer garantert ikke til å tjene penger på dette.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...