Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er det å opprette aksjekonto i utlandet? Mest på grunn av skatt osv (staten snuser opp alt).

Jeg ser de tilbyr DRIP(Direct reinvestment plan) planer hos enkelte meglere, noe som for meg er utrolig interessant for min invisteringsmetode.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har et nybegynnerspørsmål her: jeg kjøpte 10 Norwegian-aksjer for omlag 168Kr. Forrige uke kjøpte jeg ytterlige 20 for 205,40Kr. Vil jeg nyte godt av kursendringene på de 10 til 168 fremdeles? Etter det jeg greier å se av informasjon hos DnB så har min gevinst sunket etter ette kjøpet på 205,40. Det står nemlig "snitt" også 200 og noe kroner et sted der.

Lenke til kommentar

Du kjøper veldig små poster. Hver gang du kjøper eller selger betaler du kurtasje, i DnB er den rundt 95kr tror jeg?

Du betalte altså (10x168)+95,- første gangen og (20x205,40)+95 andre gangen. Kurtasjen er beregnet inn i snittet. Løsningen er å bytte til f.eks. Nordnet (Mini) eller Netfonds samtidig som du handler for litt større beløp.

Endret av Stoop kid
Lenke til kommentar

2*39/5000*100%=1,56%

2*99/(168*10)*100%=198/16,80*100=11,78 <= Dette er fort 2-3 års avkastning i aksjemarkedet.

Grei utregning, men når han kjøper videre i samme aksje blir kurtasjeutgiften for et fremtidig salg lavere i prosent. Ikke at det forsvarer strategien hans eller forandrer poenget ditt nevneverdig.

Lenke til kommentar

Jeg begynte først tanken med å kjøpe 1stk Norwegian-aksje, bare for morroskyld. Men så ombestemte jeg meg og kjøpte heller 10stk til ca 168kr stk og 95kr i kurtasje hos min bank. Tenkte "jaja, får håpe det fortsetter opp og at i det minste kurtasjen er inntjent på et halvår". Så så jeg at det gikk jo ganske fort opp, og jeg hadde da 4000kr til overs akkurat nuh så da kjøpte jeg 20stk til a 205,40 med 95kr kurtasje, igjen. Ja jeg skulle sikkert benyttet meg av Nordnett i steden men sånn ble det. Sånn sett kunne jeg sikker likegodt satt de i aksjefond.

Det jeg egentlig lurer på er dersom jeg skulle selge, så taster man da inn antall aksjer man vil selge - men selger jeg de aksjene til 205,40kr eller 168kr?

Fyller ut skjemaene for å flytte over til Nordnett nuh, ettersom jeg slipper å styre med bankID + app på mobilen!

Men må man føreover penger til Nordnett-kontoen eller er det mulig å knutte den direkte opp med Visa eller mot bankkonto?

Endret av Joachim Vadseth
Lenke til kommentar

Det går ikke an å selge de "første" aksjene du kjøpte, men du kan selge så mange av aksjene du selv ønsker.

Hver gang du kjøper aksjer, legger de seg sammen. Alt er i en pott. Hvis du kjøper 100 aksjer til 100kr stk, og så kjøper 100 stk aksjer til 200kr stk. Da har du kjøpt aksjer for 30000kr til sammen. Stiger kursen til 300kr pr aksje, da er verdien (kursen) 300 x (antallet aksjer du har totalt) 200 = 60000kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...